Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta inne eller ute?  (läst 2712 gånger)

Husihelvete

  • Inlägg: 59
    • Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
Äta inne eller ute?
« skrivet: 15 apr-13 kl 09:18 »
Jag håller som bäst på att bygga mig ett ett hönshus, min plan är att rädda några höns från ett hönseri undan slakten och låta dem gå hos mig en sommar.

Nybörjare som jag är har jag sökt information överallt och jag har nog sett alldeles för mycket. Nu frågar jag proffsen direkt istället om vad de anser.
Jag har sett vad som ser ut att vara väldigt praktiska foderautomater (typ http://www.dineachook.com.au/) som man kan bygga själv, nu till själva frågan.

Kan man ha utfodringsstället utomhus eller skall man ha det inomhus? Samma sak med vattnet, inne eller ute?
Om jag skulle ha det utomhus (verkar mer praktiskt) skulle det självklart vara under tak, våra svenska sommrar är inte alltid torra.
Tacksam för svar/kommentarer/synpunkter.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Existens!

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-13 kl 09:30 »
Du ska alltid mata höns inne, för att inte locka dit en massa småfåglar, som med lite otur kan ha med sig salmonella.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-13 kl 09:35 »
Matar du hönsen ute kommer det bli världens buffé för alla djur omkring, du kommer upptäcka hur många djur det är som gillar att käka spannmål...

Kikade också lite på den PVC-rörs-utfordingsautomaten, den verkar praktisk men ser inte ut att fodra mer än en eller två hönor åt gången. Höns gillar att göra saker i grupp, om en börjar käka ska de andra hänga på aktiviteten. Det blir gärna trängsel och gruff om inte alla kommer åt att käka. Funkar bra med ett långt tråg eller en rund automat.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Husihelvete

  • Inlägg: 59
    • Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-13 kl 10:52 »
Jag ska försöka besvara/kommentera er båda med ett inlägg.

Jag kommer att ha bara 4-5 hönor och utegården kommer att vara helt innätad, inklusive uppifrån.

Jag tyckte också fodringsautomaten verkade praktisk, det blev inte så mycket spill (verkade det som). Jag tänkte ha sommarhöns (till att börja med) och undrade om det var fel att utfodra och ge dem vatten ute?
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

Existens!

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-13 kl 10:56 »
Om du har en hönsgård som är så väl nätad, så blir det ju i princip som att ge dom inne, så då är det väl ok.

Annars är som sagt regel nr 1 när det gäller mat att dom ska ha den inne, på grund av de skäl vi skrev tidigare.  Några andra direkta skäl för eller emot är ju svårt att se.. bara dom inte får för sig att ute är inne, och lägger ägg och allting där ute  :)

Broberg

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-13 kl 10:59 »
Får vara väldigt finmaskigt nät då.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #6 skrivet: 15 apr-13 kl 11:06 »
Det är inte bara småfåglar utan också möss och råttor, t.ex., som gillar hönsmat.  Jag tror det är mot jordbruksverkets (eller något annat verk?) att mata hönsen ute.  Men ger man inte mer åt gången än att hönsen äter upp allt genast undanröjer man i alla fall orsaken till förbudet.  Sen finns det ju saker som växer runt omkring - maskrosor, gräs, våtarv m m som hönsen mår bra av - det kan ju inte vara särskilt lockande för objudna gäster, för det kan de hitta ändå, så här har jag inga betänkligheter.  Maskar och sniglar kan höra till samma kategori.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #7 skrivet: 15 apr-13 kl 12:29 »
Jag tyckte också fodringsautomaten verkade praktisk, det blev inte så mycket spill (verkade det som)

Det blir inget spill när hönsen är i farten. Det som hamnar utanför automaten äter de upp med.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #8 skrivet: 15 apr-13 kl 13:27 »
det blir mycket spill om dom kan sprätta ut det för då äter dom bara ny mat hela tiden och städar inte efter sig..

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #9 skrivet: 15 apr-13 kl 13:43 »
En liten söt mus kryper genom ett hål på 7mm i diameter  ::) dom gillar spannmål skapt..

Du kan nog fodra dom ute om du tar in foderautomaten varje natt.. och inte ger mer än vad hönsen äter upp..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Husihelvete

  • Inlägg: 59
    • Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #10 skrivet: 15 apr-13 kl 14:38 »
Tror du en mus tar sig upp i automaten? ¨Titta på länken jag bifogade mitt initiala inlägg.

Jag trodde att höns bara åt så mycket de behövde, att de själva avgjorde när de var  mätta. Så brukar andra djur fungera.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #11 skrivet: 15 apr-13 kl 14:47 »
Ja hönsen äter det dom behöver, jag fyller på mina STORA automat efter 1 och halv v

Existens!

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #12 skrivet: 15 apr-13 kl 14:51 »
Ja, dom äter ju sig mätta, och inte mer. Men det hindrar ju inte att dom sprätter omkring maten.

Möss tar sig ju i stort sett överallt, så det hjälper knappt att ha automaten inne heller,, bäst är om de äter upp varje kväll.

Broberg

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #13 skrivet: 15 apr-13 kl 15:01 »
När jag hade höns, så var hönsboden den enda byggnaden där det inte höll till möss. Hönsen fick mat inne, framåt kvällningen och bara så mycket som tog slut på en liten stund.

Med mat ute över natten antar jag att mössen skulle haft fest där varje natt.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #14 skrivet: 15 apr-13 kl 15:07 »
Nog har ja för mig att hönsen ska ha fri tillgång om dom inte kan picka ute   å inte finns det möss bara för det inte här i alla fall .

Broberg

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #15 skrivet: 15 apr-13 kl 15:25 »
Nej, det var nog inte bara för maten. Det var inga möss i resten av den byggnaden heller, alltså där hönsen inte hade tillträde. Möss kanske inte tycker om höns?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #16 skrivet: 18 apr-13 kl 07:57 »
Höns äter möss  :-X
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Broberg

  • Gäst
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #17 skrivet: 18 apr-13 kl 11:45 »
Höns äter möss  :-X

Jo, men vet mössen det innan, så de undviker att gå in där?

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #18 skrivet: 19 apr-13 kl 08:06 »
Samt hönsen äter inte möss i mörker,  men mössen är väl rätt aktiva då.

Elolinon

  • Inlägg: 118
  • Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
SV: Äta inne eller ute?
« Svar #19 skrivet: 19 apr-13 kl 09:38 »
Förra vintern hade jag en mus som envisades med att bygga bo bakom ena redet (en plastbalja). Den musen bodde där hela vintern..... I år har mössen sprungit ut när jag kommer för att stänga till hönorna. Var katten är katten egentligen?
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser