Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning m m  (läst 1466 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Avmaskning m m
« skrivet: 14 apr-13 kl 16:26 »
Om jag inte har något rent bete att släppa ut fåren till efter avmaskning, hur meningsfullt är det att avmaska då? Nästan alla hagarna betades av får förra sommaren. Den enda som inte gjordes det har heller inga träd/skydd (det är en gammal åker) så för att få något skydd till fåren måste jag isf öppna upp till ett naturbete invid, och det betades ju i fjol. Svårt att få till nåt vettigt tycker jag.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Avmaskning m m
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 21:53 »
Dom flesta parasiter försvinner från betet på vintern , avmaska på stall innan du släpper på bete.
Om du ger krf till tackorna , så hoppa över det innan du ger krf . Bara hö el torrt ensilage , så går avmaskningen saktare igenom .
Och underdosera inte ligg hellre lite över.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-13 kl 21:48 »
Tack det ska jag tänka på!

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-13 kl 10:24 »
Hur skall man tänka med avmaskning i förhållande till lamningen? Behöver man ta hänsyn till om hon skall lamma eller har lammat?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-13 kl 20:45 »
Man avmaskar nog alltid efter lamningen tror jag.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 16 apr-13 kl 21:20 »
Är tackan dålig av parasiter , avmaskar man i alla lägen.
Annars så väntar man till lite innan betessläpp , en del parasiter ligger i "dvala" och då biter avmaskningen inte riktigt.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

moppe

« Svar #6 skrivet: 17 apr-13 kl 06:05 »
Om man tar ett träckprov innan betessläpp, kan man då förutsätta att alla har samma parasiter eller måste jag ta många prov?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 17 apr-13 kl 10:32 »
Normalt har alla fåren samma parasiter , om man inte haft dom på helt skilda beten hela tiden.
Träckprov tar man på flera djur , jag brukar ta från 2-3 st och lägga i samma påse . Och brukar skicka in 3 påsar, = 6-9 djur som kollas

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-13 kl 10:09 »
Om jag inte har något rent bete att släppa ut fåren till efter avmaskning, hur meningsfullt är det att avmaska då? Nästan alla hagarna betades av får förra sommaren. Den enda som inte gjordes det har heller inga träd/skydd (det är en gammal åker) så för att få något skydd till fåren måste jag isf öppna upp till ett naturbete invid, och det betades ju i fjol. Svårt att få till nåt vettigt tycker jag.

Hej,jag vet inte hur många får eller areal du har men det bästa du kan göra är att avmaska alla får,släppa ut dom i den hagen som inte betades förra året trots att du inte har vindskydd,låt dom gå där 3 veckor,för lammens skull. Sen kan du flytta dom vart som helst. Parasiter överlever visst vintrar och har du lamm ska dom inte gå ut i en "gammal" hage...helst. Parasiterna ger dig större förluster än att de går ute utan vindskydd nån vecka. Hage nummer 1 där dom gick först på säsongen kan du använda till takorna efter avvänjningen igen...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser