Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Liten vagn som ska kunna dras efter en personbil.  (läst 4199 gånger)

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
Har bestämt mig att jag ska bygga en bovagn( låter bättre än husvagn tycker jag), mitt mål är
en vagn som går att dra bakom en personbil utan E-tilllägg på körkortet.

Min plan är isf at antingen köra med råspånt utvändigt på reglar och sedan isolera med cellplast
och andvända OSB skivor som innerväggar. Sov loftet kommer vara råspånt så jag vet att det håller.
Eller köra OSB skivor på in och utsidan. Sedan tänkte jag tjärpapp elelr korrugerat plast tak på taket.

Jag siktar på kamin,kokvrå med gasolplatta (troligen en mindre modell från te.x biltema med en eller två plattor)
eller en bänkspis med ugn, en liten kompost eller kemtoa, en liten vask med gråvatten tank och vatten i dunk med pump
eller kran.

Denna vagns syfte är för att min flickvän ska sälja sitt hus och jag får itne ta med min katter till hennes mamma
så jag tänkte bo och låta katterna bo med mig och att dom får gå ut när dom vill.

Vagnen ska påminna om tinyhouse XS eller vad den heter.

Kommer köra 12volts system och eventuellt koppla in så jag har två uttag somjag kan koppla in 220 till om det finns möjlighet.
Solpaneler kommer sedan eller till nästa vagn för det kommer bli fler skulle jag tro.

Ochdeta bygga kommer tyvrr int ebli jätte ekologiskt iom Cellplasten mm utan är mer ett sikte på att så småningom
bo som bloggerskan på Off-grid.se.

Fridens Liljor//Björnen

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
SV: Vagnsbygge: Liten vagn som ska kunna dras efter en personbil.
« Svar #1 skrivet: 13 apr-13 kl 18:03 »
Ja och jag letar även underede så om det är nån som har en gammal vagn av nått slag
tex båtvagn eller annat efterfordon som ni vill skänka elelr sälja för en mindre summa får ni gärna hojta till

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-13 kl 18:05 »
Skall du bygga den så du kan köra lagligt efter en vanlig bil duger det inte med vilket underrede som helst. Eller skall du bygga en obromsad kärra? Då får den ju verkligen vara lättviktsbygd

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 13 apr-13 kl 22:40 »
Det billigaste sättet att få tag i ett släpvagnschassi brukar vara att köpa eller ta emot en söndermöglad gammal husvagn.
Men innan du börjar jaga chassi, så bestäm vilken totalvikt du vill ha på ekipaget och håll ögonen öppna efter objekt som har rätt totalvikt angiven i registreringsbeviset.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 apr-13 kl 22:46 »
Det billigaste sättet att få tag i ett släpvagnschassi brukar vara att köpa eller ta emot en söndermöglad gammal husvagn.
Men innan du börjar jaga chassi, så bestäm vilken totalvikt du vill ha på ekipaget och håll ögonen öppna efter objekt som har rätt totalvikt angiven i registreringsbeviset.
Precis, och så bör man se efter rätt årsmodell också. Jag tror reglerna för att bygga om en vagn ändrades 1975 eller 1976, så man bör välja något äldre än det.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #5 skrivet: 14 apr-13 kl 14:32 »
Jepp lättbygge ska det därav cellplast och OSB skivor.

Jag ska avregistera den och ha den som efterfordon. Då får man ha den bromsad så länge bromsarna funkar vid en kontroll men det är inget besiktningskrav på den. Sen måste man avfjädra/stumma den också. Sen monterar man LGF-skylt och korrekta lyktor på den.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 14 apr-13 kl 14:46 »
Det blir inte lätt att få ihop allt detdär. Antagligen blir det billigare och fr.a. genomförbart om du får tag i en gammal husvagn som är någorlunda frisk. Gör en brandsäker hörna nära dörren för en kamin.
Jag hade en gammal Adria från -67 som jag la ett "våtrumsprogram" utvändigt på. Väv, primer och våtrumsfärg. Det blev tätt och bra.
Lås fjädringen, på med LGF-skylten, kolla lysena och skicka intyg på det till registret. Klart! Det blir svårt att hålla kostnad och vikten nere med din konstruktion, även om det vore roligare.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #7 skrivet: 14 apr-13 kl 16:02 »
Drömmen skulle ju vara att få fatt på en billig EPA/A-traktor att dra den med
då iaf A-traktor har maxdragvikt=bruttovikt så om man tynger ner traktorn får
man dra lika mycket till i släpvikt som man tyngt ner den med. Sen om den är diesel-
driven och konverterad till vegetabilisk olja vore det ännu bättre.

Grejen är att jag inte vill ha en vanlig husvagn utan jag vill ha ett hus på hjul.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 14 apr-13 kl 16:18 »
Bara inte bruden tröttnar på att vänta, detdär kommer både att kosta tid och pengar, inhämta kunskap och få ihop, vagn, traktor........... Hur gammal hinner hon bli under tiden?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #9 skrivet: 14 apr-13 kl 16:22 »
det är det gamla dilemmat med att saker som ska gå snabbt och bli bra blir dyra och saker som ska bli bra och billiga tar lång tid. ;D

Jag har tills i höst på mig.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #10 skrivet: 14 apr-13 kl 22:58 »
Har glanat på youtube på hur min första vagn skulle kunna se ut
om jag kör tvagningen inomhus hos nån på vintern och utomhus på sommaren.
och sen kör med en lite protapotti som toalett.

The Whittled Down Caravan- a tour of a tiny house/gypsy wagon/shelter on wheels

sen när jag har min lilla vagn kan jag bygga på min stora traktorvagn i lugn och ro.
Där har jag varit hos min sambos morsa och sett en stooor båtvagn som skulle kunna
funka ypperligt som underrede.

Glömde knäppa kort i dagsljus men underedet är typ 230cm brett och över 600cm långt
och är redan ett efterfordon.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 apr-13 kl 23:10 »
Inge ja skulle vill ja bo i om vintern då är det nog bättre med ett 12manna arme tält med kamin .Dess utom så är det ju redan färdigt att flytta in så tjejen slipper vänta  :)

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #12 skrivet: 14 apr-13 kl 23:24 »
Tjejen vill ju helst ha hus men är helt på att ha en stor bovagn(lite svyska där har jag komit fram til med bauwagen)
som frigge elelr likanande. sen är det inget som hindrar att man bygger en till vagn när man väl ha en tomt att ha dom på.
Dock måste det finnas boninghus på den annars måste man ha bygglov föär att permanent ställa vagnen.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #13 skrivet: 16 apr-13 kl 20:06 »
Har gett upp på iden om en vagn som går att köra efter personbil annat än som kanske en resevagn med bara sovplatsen inne i vagnen.

Håller just nu på att förhandla om en gamma husvagn som jag iaf ska ta chassit ifrån och bygga på men jag nser attt killen begär mycket för det.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 apr-13 kl 21:01 »
Har gett upp på iden om en vagn som går att köra efter personbil annat än som kanske en resevagn med bara sovplatsen inne i vagnen.

Håller just nu på att förhandla om en gamma husvagn som jag iaf ska ta chassit ifrån och bygga på men jag nser attt killen begär mycket för det.
Jag har ett husvagnschassi du kan få gratis. Utmärkt skick, galvat och fint, bromsarna fungerar till och med. Sitter flak på nu, men det är lite för brett för att vara en bra släpkärra. Bara att riva av flaket och bygga något kul istället. Det är från en Polar från 1976 tror jag, men jag kommer inte ihåg modellen.

Sjaunja

• -
« Svar #15 skrivet: 16 apr-13 kl 22:55 »
Välkommen i vagngänget BamCe! Det är ett eminent sätt att bo på. Jag har bott i min hemmabyggda i över 10 år :)

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #16 skrivet: 17 apr-13 kl 21:26 »
Jag har ett husvagnschassi du kan få gratis. Utmärkt skick, galvat och fint, bromsarna fungerar till och med. Sitter flak på nu, men det är lite för brett för att vara en bra släpkärra. Bara att riva av flaket och bygga något kul istället. Det är från en Polar från 1976 tror jag, men jag kommer inte ihåg modellen.

Fan det är jävligt hyvens av dig :)

Dock har jag inte möjlighet hämta det förrn i sommar när jag ska åka och hälsa på min familj och gå på brosans bröllop i sundsvall.
Om du inte vet nån som ändå ska neröver som ta det på släp till skåne :)

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #17 skrivet: 17 apr-13 kl 21:29 »
Välkommen i vagngänget BamCe! Det är ett eminent sätt att bo på. Jag har bott i min hemmabyggda i över 10 år :)

Tackar :) har faktiskt haft drömmar om detta sen jag var liten.
Farsan hade en gammal Scania buss han hade gjort om till husbil och C-reggat den.

BamCe

• Skåne
    • ElektroBear
« Svar #18 skrivet: 23 apr-13 kl 02:31 »
Får erkänna att jag sitter och glanar på Norrlandsvagnar och manskapsvagnar på blocket.

Finns några manskapsvagnar och norrlandsvagnar där som ser hyffsat fräscha ut för 15k och neråt.

Är kanske en ide tills jag får ihop pengar till att bygga en egen större vagn, då jag räknat lite och min vagn
kommer gå på i runda slängar 20-25k.

Ett Svart Får: jag är fortfarande intresserad av underedet så du behöver itne oroa dig :)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #19 skrivet: 23 apr-13 kl 03:13 »
finns ju en vagn till salu i åre som varit cirkusvagn för ögonblicket, kanske en ide =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser