Cirkulär ekonomi innebär just det du säger att omvärdera synen på ägande. Om inte jag exempelvis är konsument utan användare, vilket jag blir om jag hyr en funktion. Ta exempelvis tvättmaskinen. Egentligen så vill du ha tillgång till att tvätta kläder inte äga själva maskinen. Om då du hyr tvättmaskinen blir den som står för tjänsten ansvarig att leverera så bra tjänst som möjligt, alltså hög kvalitet vilket resulterar i maskiner med längre livslängd och anpassade/designade för att återföras i kretsloppet. Sen är det inte att man kan hyra allt, utan det får visa sig allt eftersom, men allt ska kunna gå att cirkulera i slutna kretsar (ett biologiskt och ett tekniskt kretslopp). Ett ännu tydligare exempel är du köper inte tåget för att få resa från Göteborg till Stockholm, du vill åt funktionen att transporteras alltså du köper resan inte tåget.
Att förändra synen på ägande är en del i den cirkulära ekonomin, som annars följer tre grundprinciper:
Avfall = näring
Förnyelsebar energi
Mångfald
Personligen ser jag det svårt hur resurserna skulle räcka om vi alla skulle äga allt. Varför ska jag exempelvis ha en borrmaskin när jag endast använder den två gånger per år, istället kan jag hyra den i en verktygspool... Självklart handlar det om en övergångsperiod och att utforma nya system, bättre än de linjära vi har idag.
Vill du veta mer så fråga gärna, är medlem i Cradle Net Göteborg cradlenet.se (ideell förening som förespråkar cirkulär ekonomi) samt att jag arbetar för Tobias (vars inlägg du nämnde) som nu driver circulareconomy.se
Allt gott!

Mvh
Emma Öhrwall