Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cirkulär ekonomi  (läst 1034 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Cirkulär ekonomi
« skrivet: 11 apr-13 kl 13:29 »
Jag har funderingar på att införskaffa en elcykel, för att slippa bilpendlingen åtminstone en del av året. Och när jag googlade efter information om elcyklar, så snubblade jag över detta: http://www.caminomagasin.se/bloggar/tobias-jansson/abonnera-pa-elcykel-fran-nishiki

Cirkulär ekonomi. Som ska bygga på att man inte köper en vara, utan en funktion. Att hyra produkten av tillverkaren. För att detta skulle innebära att det blir mindre intressant att tillverka produkter som går sönder, och hamnar på sophögen. Om tillverkaren äger produkten, och konsumenten betalar för servicen, så kan tillverkaren återanvända en himla massa komponenter...

So far so good. Jag får å ena sidan lite halleluja-känslor. Att äntligen kanske det kan bli tal om kvalitétstänk, istället för det här med slit och släng.. Men samtidigt är ägande för mig en form av trygghet. Jag vet vad jag har. Vad jag har investerat i mina grejjer. Vet vad jag gör med dem. Att hyra/låna/disponera skulle kännas en smula obehagligt... Vad händer om barnet spiller choklad i bilen? Om jag råkar tvätta lite pappspik i tvättmaskinen? Eller cyklar för mycket på grusvägar, så att kedjan på cykeln blir extra full av klägg? Blir lite otryggt, och "storebror ser dig" över det hela... Eller? Tankar?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Cirkulär ekonomi
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 13:46 »
Jag tycker det går att jämföra med att hyra eller äga sitt eget hem. Dels så är man inte fri om man hela tiden ska betala hyra på saker, dels så alienerar det människor från sin tillvaro - man bryr sig inte om att ta hand om cykeln som om det vore ens egen.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

essentiella

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-13 kl 17:37 »
Cirkulär ekonomi innebär just det du säger att omvärdera synen på ägande. Om inte jag exempelvis är konsument utan användare, vilket jag blir om jag hyr en funktion. Ta exempelvis tvättmaskinen. Egentligen så vill du ha tillgång till att tvätta kläder inte äga själva maskinen. Om då du hyr tvättmaskinen blir den som står för tjänsten ansvarig att leverera så bra tjänst som möjligt, alltså hög kvalitet vilket resulterar i maskiner med längre livslängd och anpassade/designade för att återföras i kretsloppet. Sen är det inte att man kan hyra allt, utan det får visa sig allt eftersom, men allt ska kunna gå att cirkulera i slutna kretsar (ett biologiskt och ett tekniskt kretslopp). Ett ännu tydligare exempel är du köper inte tåget för att få resa från Göteborg till Stockholm, du vill åt funktionen att transporteras alltså du köper resan inte tåget.
Att förändra synen på ägande är en del i den cirkulära ekonomin, som annars följer tre grundprinciper:
Avfall = näring
Förnyelsebar energi
Mångfald

Personligen ser jag det svårt hur resurserna skulle räcka om vi alla skulle äga allt. Varför ska jag exempelvis ha en borrmaskin när jag endast använder den två gånger per år, istället kan jag hyra den i en verktygspool... Självklart handlar det om en övergångsperiod och att utforma nya system, bättre än de linjära vi har idag.

Vill du veta mer så fråga gärna, är medlem i Cradle Net Göteborg cradlenet.se (ideell förening som förespråkar cirkulär ekonomi) samt att jag arbetar för Tobias (vars inlägg du nämnde) som nu driver circulareconomy.se

Allt gott!  :)

Mvh
Emma Öhrwall

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 14:42 »
Jag tycker det låter som ett upplägg för slaveri. Möjligen kan ett sånt system ge en minskad materialåtgång, men den onda kärnan i konsumismen finns kvar i att man hela tiden står i materiellt beroende till producenterna. Är man inte livegen om allt man behöver för att leva ägs av någon annan och faktiskt skulle kunna försvinna, om man liksom blev lite ovän med dom som faktiskt äger det? Hela tanken bygger på att ingen bygger upp eget kapital i form av produktionsmedel, så jag antar att man antingen lever från hand till mun med varje lön, eller sparar på banken och hyr sig en charterresa till Thailand eller något annat som saknar beständigt värde.

Eller?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
Radar, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser