Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet på växtnäring  (läst 13230 gånger)

Hallstrom

• Blekinge
Hållbarhet på växtnäring
« skrivet: 09 apr-13 kl 13:25 »
Jag har en flaska substral npk-lösning och en flaska änglamark ekologisk växtnäring, gjord på sockerbetsextrakt.
De har stått i ett skåp i några år, och det står inget bäst-före-datum på dem.
Ska jag slänga och köpa nytt eller går de att använda?

djeen

• Ångermanland
SV: Hållbarhet på växtnäring
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 21:42 »
Jag har en flaska substral npk-lösning och en flaska änglamark ekologisk växtnäring, gjord på sockerbetsextrakt.
De har stått i ett skåp i några år, och det står inget bäst-före-datum på dem.
Ska jag slänga och köpa nytt eller går de att använda?

Jag hade då aldrig slängt dem utan pytsat i det allt eftersom - om det inte luktar illa eller är mögligt eller så.

sprangskiss

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 apr-13 kl 21:52 »
Jag har också en flaska änglamark växtnäring som stått i ett skåp sedan september eller så. Den har börjat lukta illa, inget som märks om man inte står med den öppna flaskan i handen, men kan det betyda att den blivit verkningslös eller kan jag fortfarande använda den?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 16:16 »
Det är nog kelaterat så det håller sig flera år om man inte blandar ut det innan användningen. UV-ljus kan påverka kelateringen, men om det stått i en ogenomskinlig flaska som stått i ett stängt skåp så är det ingen fara.

Om det börjat lukta illa kan det ha blivit någon form av bakterieväxt i det. Om det inte luktade så från början vill säga. Jag gissar att det inte gör vare sig bu eller bä ifråga om metallerna eller mineralerna i gödningen, det stör bara våra näsor. Jag skulle kanske inte använda det till krukväxter med liten jordvolym, men i trädgården skulle jag inte tveka att använda det.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 14 apr-13 kl 21:54 »
Jag har en flaska Änglamark växtnäring som vid det här laget borde vara minst 5 år gammal, den verkar inte ha förändrats eller tagit skada av lagringen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser