Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ledsen chill - vad göra?  (läst 4514 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
ledsen chill - vad göra?
« skrivet: 07 apr-13 kl 21:34 »
Jag har haft en Chiliplanta (Cayenne Long Slim) som jag sådde förra våren. Sedan stod den i växthuset under sommaren i kruka. Till hösten plockade jag in den till söderfönstret. Där har den stått sedan dess och fortsatt ge frukt hela vintern. Nu ser den ordentligt hängig ut. Se bild. Den tappar bladen och de som är kvar är gulaktiga och bleka. Jag har vattnat, precis som under hela vintern, så jag tror inte det är det som är fel. När den började se hängig ut fick den en slurk gödningsmedel (Biobact, tror jag det hette, ärvt från tidigare ägaren av huset). Men det verkar inte gjort varken till eller från.

Så frågan är alltså: vad ska jag ta mig till? Är det kört? Någonstans har jag läst om att klippa ner chili - men det brukar väl vara på hösten?

Albin

christelle

• Blekinge
SV: ledsen chill - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 21:39 »
Den ser ju rätt hängig ut - om det inte är ohyra på den så spara den och se vad som händer - den kanske bara vilar eller nåt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 21:42 »
Sån där  så den ena ut för fjorton dagar sen men piggna till efter lite mera vatten  :)

anemone

« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 21:46 »
Duscha den, klipp in den lite  och se om den inte skjuter nya skott då. Det kanske är dax för omplantering också.
När den har så få blad så är det lätt att övervattna.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 21:49 »
Duscha den, klipp in den lite  och se om den inte skjuter nya skott då. Det kanske är dax för omplantering också.
När den har så få blad så är det lätt att övervattna.

"Klipp in den lite" = knipsa bort yttersta tio centimetrarna från grenarna? (Har Chili grenar?)

anemone

« Svar #5 skrivet: 13 apr-13 kl 13:33 »
vi kanske kan kalla det kvistar(grenar låter lite träigt) men visst borde det vara lite provocerande för plantan att du  klipper i den och då kan den få impulsen att skjuta nya och fler skott. Så gör man med andra växter tex övervintrade pelargoner (mina pelargoner såg nyss ut som din chili och nu är de full av nya skott på det som blev kvar efter klippningen).
Men håll ett öga på jorden så den inte blir sur och unken.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 13 apr-13 kl 14:40 »
Jag klippte bort ner dom kvistar (bättre!) som var helt avlövade och plockade bort några frukter (jag antar dom stjäl en hel del näring när dom växer). Nu verkar den faktiskt vara på bättringsvägen men gröna blad, dom som är kvar, och små nya skott.

Tack för tipsen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser