Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allergi hos kanin?  (läst 3946 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Allergi hos kanin?
« skrivet: 07 apr-13 kl 14:10 »
Är det vanligt med allergier hos kanin?

Jag har en som började serienysa för ett antal veckor sedan. Det har blivit lite bättre sedan vi bytte hö, men förekommer fortfarande då och då, men nu mest med någon enstaka nysning. I övrigt är kaninen pigg och verkar helt opåverkad. De har inte varit i kontakt med andra kaniner sedan jag skaffade en ny i slutet av förra sommaren (däremot har vi själva varit förkylda). Kan det vara allergi?

Jag har inte varit hos veterinär eftersom hon inte uppvisar andra symptom. (Borde jag?)
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: Allergi hos kanin?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 14:18 »
Vår äldsta hane började nysa för några dagar sen så vi isolerade honom
då läste jag på om kaninsnuva och ett stort tecken på riktig snuva är bland annat trötthet och dålig aptit
så jag har nu när han inte nyser längre vågat hä tillbaka honom till sin originalbur.
Hos min kanin tror jag att han hade fått nått i nosen för han snorade lite (inte gult) men endast lite och i bara en av näsborrarna.
Jag läste också att kaniner kan vara allergiska mot höet eller ströet men vanligare är nog att dom har det ostädat helt enkelt.

hur städat har han? det är ju svårare på vintern att hålla det städat för utekaniner så det kan ju vara det.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 14:49 »
Det är rätt så ostädat över vintern, eftersom det fryser fast. Det har fortfarande inte tinat så mycket att det går att få ut allt. Hon har inte snor i näsan alls, så vitt jag kan se och aptiten verkar god.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 07 apr-13 kl 15:01 »
jag skulle gissa på överkänslighet av något slag (tex ostädatöverkänslighet det är vanligt bland kaniner förstårligt nog)
har du en extra bur som är ostädad kan du ju ströa och fixa den fint för att se om det är städningen det klagas över.
är du minsta lilla orolig att det skulle kunna vara snuva så är det bra att skilja på kaninerna för säkerhetsskull då kaninsnuva är smittsamt om det är den farliga sorten (men i mina öron låter det snarare som nått annat).
kan du inte flytta kaninen till en ren bur så städa så gott det går, vi använder järnspett på vintern tex och nu är det ju plusgrader på dagarna här uppe i alla fall så gör du städningen då solen legat på ett tag så borde det inte vara några problem.

att dubbelkolla höet är ju också nått som du kan göra, det ska inte damma, vara gulgrönt och lukta friskt annars kan du fått tag på dåligt hö (jag luktar alltid på varje hötuss innan jag matar kaninerna)

Jag ringde ju vetten också (for inte till vet då det var på påskhelgen) men då snorade ju vår lite också, men du kan ju kolla om h*n tror det är värt att du kommer med kaninen.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-13 kl 15:59 »
jag skulle gissa på överkänslighet av något slag (tex ostädatöverkänslighet det är vanligt bland kaniner förstårligt nog)
har du en extra bur som är ostädad kan du ju ströa och fixa den fint för att se om det är städningen det klagas över.
är du minsta lilla orolig att det skulle kunna vara snuva så är det bra att skilja på kaninerna för säkerhetsskull då kaninsnuva är smittsamt om det är den farliga sorten (men i mina öron låter det snarare som nått annat).
kan du inte flytta kaninen till en ren bur så städa så gott det går, vi använder järnspett på vintern tex och nu är det ju plusgrader på dagarna här uppe i alla fall så gör du städningen då solen legat på ett tag så borde det inte vara några problem.

att dubbelkolla höet är ju också nått som du kan göra, det ska inte damma, vara gulgrönt och lukta friskt annars kan du fått tag på dåligt hö (jag luktar alltid på varje hötuss innan jag matar kaninerna)

Jag ringde ju vetten också (for inte till vet då det var på påskhelgen) men då snorade ju vår lite också, men du kan ju kolla om h*n tror det är värt att du kommer med kaninen.

Eftersom jag själv är höallergiker så sniffar jag inte på varje tuss  :) Men jag vet att det hö vi har nu är av superfin kvalitet. (Det innan var lite sämre) Utifrån det du säger låter det dock som någon form av allergi. Vilken dag som helst så bör det gå att göra en riktig storstädning, så då får vi väl se om det avtar helt. Mina burar står i en gammal ladugård, så det tar lite längre tid för burarna att frysa till, men också några ytterligare för dem att tina. I annat fall så är det kanske bäst att lägga in henne på slaktschemat :(. Jag tror inte alls på kaninsnuva, då de aldrig träffar andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser