Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvstarta med potatis!  (läst 2610 gånger)

tessg

• -
Tjuvstarta med potatis!
« skrivet: 04 apr-13 kl 17:27 »
Jag fick en stor påse bortglömd potatis av en kompis, till hönorna sa hon. Men potatisarna hade långa fina groddar, så jag tänkte direkt 'sättpotatis!'
Kan man spannodla inne och sedan ställa ut efter frostrisken, eller på något annat sätt tjuvstarta?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tjuvstarta med potatis!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 17:57 »
Borde väl gå bra. Jag satte 12 potatisar utan groddar den 2 Februari men eftersom jag bara håller frostfritt i verxtan har de inte kommit upp än. Men fina groddar.

Kolla länken!
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.0

Försök inte å flytta dom bara  ;D, låt dom stå kvar i hinkarna!
« Senast ändrad: 04 apr-13 kl 18:02 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 18:02 »
Det är ingen idé att plantera i hink för att sedan plantera om dem. Däremot så kan man förgro redan nu, gärna i äggkartonger med lite jord på, för att sedan plantera ut i början av Maj med fiberduk som skydd

http://www.naturochtradgard.se/smattogott_potatis.html

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 18:08 »
Det är ingen idé att plantera i hink för att sedan plantera om dem. Däremot så kan man förgro redan nu, gärna i äggkartonger med lite jord på, för att sedan plantera ut i början av Maj med fiberduk som skydd

http://www.naturochtradgard.se/smattogott_potatis.html

Enligt samma sida:
"Vill man ha extra tidig skörd kan man plantera några sättpotatisar i kruka inomhus (en i varje kruka) och sedan plantera ut när jorden är lagom varm."

Det vill till rejäla blomkrukor om det ska bli något, men det är lättare att få lagom fuktigt med hål i botten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 18:14 »
Jag har ofta tjuvstartat inne, men bara med enstaka potatisar.  Planterar i hink inne.  Ställer ut i solen när det går när blasten kommit upp - obs kan inte lämnas ute i frostnätter!   Så  det kan bli arbetskrävande och man måste komma ihåg.  Men man får några tidiga potäter när blasten vissnar i hinken.

Förresten är det bäst att ta bort groddarna innan man sätter.  Jag trodde aldrig på det men gjorde experiment ett år, och det blev mer potatis när groddarna var borta. Fast det går att plantera enbart groddarna också, går bra med rätt många i samma hink.   Så du skulle kunna plantera groddarna och koka knölarna till hönsen - om de (knölarna) inte har blivit gröna förstås.  Eller plantera groddarna och lägga knölarna till vanlig förgroning inne.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 18:27 »
Ja vist går det ska man ha tidiga färsk potatis så  är det bara att sätta  :)

tessg

• -
« Svar #6 skrivet: 04 apr-13 kl 18:51 »
 Tack för era svar! Nu ska här experimenteras! Jag visste inte att man kunde sätta bara groddarna! Ok, jag provar att sätta några potatis som de är, och att ta bort groddarna på några och sätta potatis och groddar var för sig. Spännande, jag återkommer med resultatet (om några månader...)!
 :)
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 3 användare (1 dolda)
Besksöta, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser