Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur färsk gödsel i varmbänk?  (läst 3126 gånger)

frökenfräken

• -
Hur färsk gödsel i varmbänk?
« skrivet: 04 apr-13 kl 13:19 »
Ska fortsätta experimenterandet med varmbänk i år, förra året gick det sådär...

Undrar om någon vet hur färsk den färska gödseln behöver vara? Inser att jag inte riktigt vet hur snabbt processen går när det brinner. Ju färskare desto bättre antar jag, men om det är gödsel som legat i stack i några veckor då? Det går ju åt rätt mycket så allt kan ju inte vara precis dagsfärskt om man ska hämta hos någon som bara har två små ponnysar...

vindensbonig

• Gäst
SV: Hur färsk gödsel i varmbänk?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-13 kl 13:22 »
Kasta i så färsk som möjligt om du vill få ut max värme ur bänken borde ju va det bästa .

frökenfräken

• -
« Svar #2 skrivet: 09 apr-13 kl 12:28 »
Jo visst men när har gödseln mist sin värmande effekt? Är den oanvändbar ur värmesynpunkt om den legat några veckor innan den hamnar i bänken?

Offe

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-13 kl 22:59 »
Går och funderar på samma sak frökenfräken. Vet inte ens hur jag ska gå tillväga. Har skaffat mig pallkragar och tänkte ställa två på varandra, sen har jag fönster som jag lägger på. Har stoppat ner lite skröfs (torkat gräs och småpinnar) i botten och ska väl på med stallgödslet sen, men hur mycket? och hur lång tid innan ska det i, innan sådd? och visst har jag på komposterad jord över stallgödslet? Ska man isolera med typ ull runt pallkragarna eller går det bra utan?
Många undringar...o hoppas på några svar :)

frökenfräken

• -
« Svar #4 skrivet: 14 apr-13 kl 14:46 »
Ja, ja, det fick bli som det kunde; vi plockade ut den gödsel som verkade färskast på grannens gödselstack o sen kom snälla grannen två dagar i rad med alldeles nymockade "bollar" så det blev lite blandat.

Nu är allt lagt i stora lådan, som fått isolerande lager halm mot marken/markkylan och linosoleringsskivor runt sig. Gödseln har trampats ihop med lite av halmen och en massa varmt vatten. Sist ett lager bubbelplast på toppen, så nu ligger väl gödsel-halmblandningen därinne, väl inbäddad, och börjar brinna... hoppas jag! Ska kolla om en dag eller två. Spännande!

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-13 kl 15:06 »
Men ja måste fråga varför vattnar ni det borde ju bara kyla skiten ?

JFOT

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-13 kl 18:13 »
Det blir uppåt 30-70 grader i en vanlig kompost också så det viktigaste är att förmultningen kommer igång. Färsk gödsel kanske ger aningen mer värme och har lättare att komma igång men det märks om det blir varmt. För att få igång en vanlig kompost när det är kallt så rekommenderas att man lägger in några dunkar med varmvatten för att värma upp det hela och jag ser ingen anledning att det inte ska funka även i en varmbädd.

frökenfräken

• -
« Svar #7 skrivet: 15 apr-13 kl 09:29 »
Massan ska tydligen vara fuktig för att värmeprocessen ska dra igång, men exakt hur detta funkar vet jag inte, mina kemikunskaper är ganska begränsade... :-[ I detta fall var ju halmen torr också från början, ingen nerpissad ströhalm direkt från stallet, tyvärr.

Däremot är jag osäker på om det måste vara varmt vatten, men det kändes bra att använda det.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 apr-13 kl 10:44 »
På Svt play ligger ett program som heter Trädgårdsonsdag - går alltså att se på nätet - där de gör en varmbänk - det har bara gått två avsnitt nu men jag kommer inte ihåg i vilket av dem :-[
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 apr-13 kl 10:49 »
Ja självklart ska massan va fuktig men som ja fattar så dränker ju somliga skiten med vatten då tror ja det kyler mer men gör man som i en dynghög då borde det va optimerat ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
jeno0038

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser