Den här frågan har säkert varit uppe tidigare. Men jag hittar den inte just nu...

När det är dags för ungarna att separeras från sin mamma, kan man då sätta ut dem i betesbur direkt? Eller blir de dåliga i magen då av allt gräs. De kommer ha fri tillgång till hö också. Jag tänker mig att det vore lämpligt när de är mellan 8-10 veckor. Eller är det bättre att flytta ut mamma ihop med ungar redan tidigare? Har förstått det som att de är mer känsliga i sina magar tidigare...
I annat fall räcker det att ge dem lite gräs dagligen en tid innan eller är det kortare stunder ute i betesbur i taget som gäller tills de är "invanda"?
Undrar också om det är samma med mamma kanin. När det är dags att avvänja ungarna. Kan jag sätta ut henne i betesbur bara så där eller är det stegvis invänjning som gäller. Kan ju kanske skilja mellan ung och vuxen kanin det där kanske...

Som jag hade tänkt mig det annars var att flytta ut mamman först på sommarbete och låta ungarna gå kvar i mammans bur ett tag till sen flytta ut ungarna på sommarbete i egen betesbur.
När flyttar ni ut era vårungar?