Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och grönsaksland?  (läst 2163 gånger)

Kerstin70

• Skåne
Ankor och grönsaksland?
« skrivet: 01 apr-13 kl 14:39 »
Nu är det bara EN liten fundering kvar att reda upp innan jag lyfter luren och ringer på annonsen om myskankor...

Jag har, alldeles i närheten av hönsgården, ett grönsaksland där jag gärna vill odla potatis och sallad och sockerärter etc. Jag har haft och hoppas kunna ha hönsen frigående igen och skulle helst vilja ha även ankor på det sättet. Hönsen är inte helt lätta att stänga ute från grönsakerna när de väl fått smak på de späda mumsigheterna (synd att man inte kan dressera dem till att bara äta ogräset...) eller när de ser en chans till ett jättefint stort jordbad som den snälla människan grävt och rensat så flitigt och iordningställt bara för dem.  :P Det fungerade hyggligt med ett viltstängsel på knappt en och en halv meters höjd runt landet i fjol, men jag överväger att försöka höja upp det lite till, för helt hönssäkert har jag inte lyckats få det.

Men hur fungerar det med ankorna? De är väl bättre på att flyga än de ganska tunga blommehönsen, så tar de sats en bit bort borde de ju kunna segla rätt ner i spenaten och salladen. Jag vill gärna att de ska hålla sig alldeles i närheten av grönsakerna och sätta i sig alla mördarsniglar... men det är lite meningslöst att de äter mördarsniglarna om de sedan i sin tur skövlar grönsakerna.

Erfarenheter, någon?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ankor och grönsaksland?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-13 kl 14:49 »
Ibland går det, ibland inte. De är mer köttätare än grönsaksätare, så det talar för att det ska gå. Men tänk på att de klättar bra också och vill de vara på ett ställe så kommer de att vara där. Egensinniga men roliga rackare.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 apr-13 kl 22:35 »
Myskankor är väl betydligt mer flygbenägna än våra pekingankor. Vi behöver bara inhägna grönsakerna med kompostgaller. Det räcker faktiskt för hönsen också. Någon enstaka gång har en höna letat sig över "staketet" men jag tror att det är för smal landningsplats på toppen av nätet. För jag har aldrig sett dem flyga över nätet i ett steg utan alltid mellanlandat högst upp. Och pekingankor lyfter inte många centimeter över marken.

Men det är ju mina klumpiga plattfötter, myskisar flyger mycket bättre, så egentligen bidrar jag inte alls till att besvara ts frågor....
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 apr-13 kl 22:59 »
Våra myskisar går fritt här med hönsen. Visst nibblar de av bladen på en del, men det är inte så farligt faktiskt.
Har du stänge runt kan jag inte se att de skulle vara så speciellt intresserade av att flyga in där ::)
Det finns väl annat gott att nibbla utanför stänget? Gräs och dylikt?
Visst flyger de, men jag vill inte säga att de är så hemskt benägna att flyga, inte våra i varje fall.. Det är mest när de vankat iväg och tycker att det går snabbare att flyga tillbaka!
Tja, ngt svar vet jag inte om det var, men ändå....
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Kerstin70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 apr-13 kl 23:28 »
Ja det kommer att finnas gott om gräs utanför! Några hektar om de kan tänka sig att dela lite betesmarker med hästarna. Och en inte alldeles liten gräsmatta i trädgården där de gärna kan få vandra runt och äta. Så vad fasen, det blir till att testa och se hur det går...  :)

4-ever

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 apr-13 kl 23:47 »
Våra har inga problem med att vandra in till grisarna och bada i deras dyngpölar eller att äta spillda rester av deras mat.
Vi hade ju tom en myskis som vi fick tvångsförflytta och hjärntvätta för att han skulle sluta att vara en GET!!
Så att dela med hästar..det är nog inget problem.
De nibblar ju gärna av sådant som morots och rödbetsblast har jag sett... MEN å andra sidan får du inga mördarsniglar  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Barret

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-25 kl 16:30 »
En fråga: Kan man skydda de nysådda grönsakerna med fiberduk, så att ankorna inte kommer åt dem? Eller är de så förslagna att de lyfter på väven?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-25 kl 23:45 »
Myskankorna här har inte varit så envisa eller förstörande. Det är de stora hönsraserna som sparkar sönder mest här.

Tror inte ankorna lyfter någon duk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser