Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor  (läst 1702 gånger)

skogsbonne

• Värmland
ankor
« skrivet: 31 mar-13 kl 22:20 »
Jag skulle vilja skaffa mig ankor, Jag har hönsen i ladugården och i stallet och jag tror det kommer bli ett bås över som jag kan ha ankor i. Men på vintern kan jag ju inte ha dörren öppen så dom kan gå ute och bada mm för då blir det ju väldigt kallt och så fryser vattnet. Några har skrivit att man inte kan ge vatten inomhus men då kommer ju ankorna dö av törst för jag kan ju inte hålla på och bära dom in och ut för att dom ska få dricka. Jag hade tänkt att man tog ut dom en gång i veckan så dom får tvätta sig i en balja med vatten. Hur ska jag göra? vill ha typ Peking ankor för jag tror det var dom som la mycket ägg samt bra slakt djur.
Hur skulle ni gjort??

Xoot

• Gäst
SV: ankor
« Svar #1 skrivet: 31 mar-13 kl 22:55 »
Kan du inte erbjuda vattenautomat precis som till hönsen? Det gör jag. :)
Ankorna får möjlighet att bada utomhus när vädret tillåter under vintern samt när jag ger nytt ofruset vatten i baljorna.

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-13 kl 08:53 »
Ankor blaskar ner rätt ordentligt, och om man har badvattnet inomhus, kan golven råka illa ut..  :-\ Har du trägolv i ladugården?. Om du har betong eller liknande, är det ingen fara.. ;D

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 apr-13 kl 09:06 »
Mina ankor har under vintern flyttat in hos hönsen, det var något dom bara bestämde sig för helt själva, dom upptäckte väl att det var varmare där. ;) Så nu dricker dom vatten ur samma vattenautomat som hönsen. Men när dom bodde i sin egen anklya hade dom aldrig vatten inne.
Jag tyckte personligen det var mycket bättre - men jag får väl stå ut med deras slabbande tills det blir varmare så dom flyttar tillbaka till sig igen...

Mina ankor som är korsning mellan blåanka och pekinganka får vatten upphällt i baljor ute på vintern dom dagar det är skapliga temperaturer så dom kan bada, men det blir ju inte varje dag när det är som kallast. Är det svinkallt tvättar dom snabbt av sig i en hink med vatten - innan vattnet fryser igen. :)
Dom trivs även toppen med att springa runt och "bada" i snön!  :D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-13 kl 16:38 »
jag trodde dom blaskade ner med det vanliga vattnet också. Jgáh har betong på båda ställena så det går bra men om vattnet åker ut så blir det ju ändå blött. så det är bara att låta dom tvätta av sig ute när vädret tillåter?
Kan dom äta samma mat som hönsen? värpfoder + havre kör jag med och dom ska väll ska snäckskal?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-13 kl 19:21 »
Vad är skillnad på myskankor och vanliga ankor?
Finns det bara en sort myskanka?
Hur mycket värper en myskanka?

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 06:52 »
Du kan ge ankorna, samma mat som du ger till dina höns!.
Ja, ankor blaskar med allt vatten..Men ju mer vatten de har, ju mer blask.. :-\ (dock suger halm upp vatten bra!!! ;D)
Mina badar ute..!!!! ;D
Skillnad på mysk och vanlig anka? Min ena anka är en mulardanka..hon är hälften mysk och hälften "vanlig" anka..Som jag har förstått saken, så säger INTE myskankor "kvack-kvack" alls(?), de är rätt tysta av sig och vässer på sin höjd(?). De är heller inte så badtokiga(?), som "vanliga" ankor är!.Jag har aldrig haft någon myskanka, men jag trodde verkligen att ägget jag köpt, som skulle vara en myskanka i,och som ochså kläcktes efter 34 dygn, innehöll just en mysk..Dock började ankan rätt snart säga "kvack-kvack" och vissades vara en riktigt badanka..Och det stämde inte riktigt , med mina små kunskaper om myskankor??.
Min rouenanka värper kring 100 ägg per år, och de äggen är väldigt STORA!!!
Ungefär lika många ägg, värper mulardankan, hade tur, oftast är mulankor sterila och värper inte, men jag fick en värpande anka, dock är äggen väldigt små!.
« Senast ändrad: 02 apr-13 kl 08:56 av Fru solvända »

skogsbonne

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-13 kl 08:43 »
Finns det bara en sort myskankor? Dom jag funderar på att köpa värper 40-50 ägg på ett år. Om man låter dom vara naturliga kommer dom då lägga 10 ägg och sen ruva?
Kan man ge värpfoder hela året utan att dom värper mitt i vintern när man inte ska ha ällingar?

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 08:58 »
Du kan ge ankorna, samma mat som du ger till dina höns!.
Ja, ankor blaskar med allt vatten..Men ju mer vatten de har, ju mer blask.. :-\ (dock suger halm upp vatten bra!!! ;D)
Mina badar ute..!!!! ;D
Skillnad på mysk och vanlig anka? Min ena anka är en mulardanka..hon är hälften mysk och hälften "vanlig" anka..Som jag har förstått saken, så säger INTE myskankor "kvack-kvack" alls(?), de är rätt tysta av sig och vässer på sin höjd(?). De är heller inte så badtokiga(?), som "vanliga" ankor är!.Jag har aldrig haft någon myskanka, men jag trodde verkligen att ägget jag köpt, som skulle vara en myskanka i,och som ochså kläcktes efter 34 dygn, innehöll just en mysk..Dock började ankan rätt snart säga "kvack-kvack" och vissades vara en riktigt badanka..Och det stämde inte riktigt , med mina små kunskaper om myskankor??.
Min rouenanka värper kring 100 ägg per år, och de äggen är väldigt STORA!!!
Ungefär lika många ägg, värper mulardankan, hade tur, oftast är mulankor sterila och värper inte, men jag fick en värpande anka, dock är äggen väldigt små!.

Våra myskankor ÄLSKADE att bada! De flög också, särskilt n av dem satt gärna uppe på skorstenen på huset och gottade sig. :D
Nej, de kvackar inte, helt rätt. De väser "hääää-häääää" ungefär.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 apr-13 kl 13:20 »
Våra myskankor ÄLSKADE att bada! De flög också, särskilt n av dem satt gärna uppe på skorstenen på huset och gottade sig. :D

;D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 03 apr-13 kl 10:22 »

Drakarna väser och honorna liksom snattrar.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 04 apr-13 kl 19:46 »
Hur stora reden ska mina 3 nya myskhonor ha?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 04 apr-13 kl 20:15 »
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html

Citera
Måttbestämmelser för ankor och gäss
Har du ankor som är avelsdjur ska deras värpreden vara minst 0,4 meter breda, 0,4 meter djupa och 0,5 meter höga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare
Grubblarn, Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser