Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min första vindgenerator..  (läst 10798 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Min första vindgenerator..
« skrivet: 29 jan-07 kl 21:21 »
Det var PM som fick mig att lägga in en bild på min första, men förhoppningsvis inte sista, vindgenerator.  Jag har av ett cykelhjul med navgenerator från Biltema tillverkat en vindsnurra, rotorblad har jag sågat ut av ett plaströr.

Det här är ett riktigt kraftverk som levererar hela 6V och 2,5W enligt spec. ;)

Nåväl, för att generera 2,5 W behövs inte mycket vind, å andra sidan när "Per" blåste tidigare i år kunde jag mäta över 12 V! Jo, glödlampan till cykellyset klarade spänningen en stund innan hela #skiten# blåste sönder i smulor och hamnade 50 meter in på grannens tomt   :-\

Eltillverkning i liten skala dock...

« Senast ändrad: 29 jan-07 kl 21:29 av Tompaiuppsala »

ollebolle

Re:Min första vindgenerator..
« Svar #1 skrivet: 29 jan-07 kl 22:19 »
Bravo Tompa!

Vingarna ser väldigt fina ut. Hoppas vi får se hur kunskaperna och möllorna växer.

Nu har du ju principen klar. Att vinden blir starkare med kubiken på hastigheten har du varseblivit rent praktiskt. Sådant sätter sina spår i kommande konstruktioner. Det är inte bara att fånga vind. Stormar ska klaras också.

Mekanisk broms och aerodynamisk är påbjudet i lag.  

Mer sånt, det piggar upp!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #2 skrivet: 29 jan-07 kl 22:48 »
Det viktiga är att man har roligt!  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #3 skrivet: 08 feb-07 kl 14:55 »
Nu ska jag göra likström av min växelström med en likströmsbrygga.

men hur kopplar man utifrån den information och tecken som finns??

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 08 feb-07 kl 16:34 »
GBPC1504

AC är två motstående hörn (diagonalt) varav den ena är märkt AC.

DC + och - är de andra två motstående hörnen.

- ligger alltså längst till höger på bilden.

Man måste beundra sparsamheten med märkfärg!

Om du tar ut stor ström kan du känna att den blir varm. Blir den så den bränns kan du sätta den på en bit aluminium så den får kylning.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #5 skrivet: 08 feb-07 kl 20:47 »
Hallå igen.

Med skruvdragaren mot navet fick jag 28 Volt växelström och med likströmsbryggan 28 V likström kopplat på det sättet du Ollebolle beskrev.

Grubblar lite. Är det rätt kopplat och var det förväntat?  ???

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 08 feb-07 kl 23:03 »
Ja det verkar väl stämma. Om du lägger en kondensator på + - som "glättar" spänningen så får du ännu högre spänning troligen. Ökar du varvtalet mer får du ännu högre spänning.  

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #7 skrivet: 09 feb-07 kl 08:20 »
Ärligt talat är jag inte med riktigt, "glätta med en kondensator?" :)

Enligt Zigges beräkning, se citat...

"Vid 12 volt blir det precis som ollebolle säger, men jag gissar att din navgtenerator är en enfas växelströmsgenerator och då måste spännngen likriktas till likspänning och vid likriktningen försvinner ca: 1,4 volt, så kvar är 10,6 volt, men å andra sidan blir likspänningen 41 % högre än den växelspänning du mäter med ditt intrument, alltså 10,6 x (roten ur två) = 14,9 volt."

Spänningen blev alltså inte högra med likriktaren som jag nu trodde mig kunna förutspå, från 28 V till närmare 40 V.

Radar

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 09 feb-07 kl 11:14 »
Det här verkar vara en lämplig tråd att berätta om när jag i 12-årsåldern försökte mig på ett vindkraftverk.
På en gammal cykel-dynamo monterade jag en plåtbit som jag klippt till och vridit lite för att få vinkel på bladen. Sen sågade jag ut två blad av masonit, ca 40 cm lång och skruvade fast dessa på plåtbiten. När detta var klart var det bara att invänta en dag med friska vindar. Då gick jag ut på balkongen med min skapelse som jag kopplat en 2,5V-lampa till. Det var med spänning jag fick se den primitiva propellern börja rotera. Till en början sakta, sakta. Ju snabbare den snurrade desto lyckligare blev jag. När det började glöda i lampan var min lycka fullständig. Min lycka blev dock kortvarig när den veka plåtkonstruktionen fick vingarna att lägga sig bakåt i den starka vinden, skulle gissa på ca 20m/s.
Nu ca 35 år senare har jag flyttat tillbaka till detta blåshål till barndomshem. Jag brukar säga att när det är vindstilla blåser det 2m/s. Så småningom kommer det nog att sitta en propeller någonstans här på gården. Jag följer med stort intesse trådarna med egentillverkad elektrisitet.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #9 skrivet: 09 feb-07 kl 12:55 »
Nu blir jag förtvivlad, jag trodde att jag förstått det här?!?!
Mäter man växelspänning borde intrumentet visa rms-värdet, men vid likriktning till likspänning ska toppvärdet vara det intressanta och det ska vara rms-värdet x 1,41 (kvadratroten ur 2). Detta är vad jag läst på samtliga ställen där jag sökt information om det här med likriktning.

Se vad vindkraftsgurun Hugh Piggott skriver om det hela:
http://www.fieldlines.com/comments/2005/9/6/43131/19329/3#3

Jag ska se om jag hittar en enklare förklaring än den här.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #10 skrivet: 09 feb-07 kl 13:58 »
Det här hittade jag hos Legoelekronik.se

"Fakta RMS mätning
När du mäter växelspänning eller växelström är det långt ifrån säkert att din multimeter mäter rätt. Anledningen är att växelspänningen /strömmen du mäter på inte alltid är rent sinusformad. Och då spelar det stor roll vilken mätmetod som används. Om det står RMS eller TrueRMS kan du vara säker på att den mäter rätt."

Så här trodde jag att det hela fungerade. Har jag helt fel?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #11 skrivet: 09 feb-07 kl 14:04 »
Se så, bli inte förtvivlad  ;)

Jag ska göra om mitt försök. Jag är inte hundra på om jag kopplat rätt, om jag får likström, men jag skiftade polerna på min voltmeter och då visade den minus spänning. Det hade den inte gjort om det var växelström?
Sen blir det väl helt andra siffor om jag mäter med lampan kopplad också? Det har jag inte gjort än.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #12 skrivet: 09 feb-07 kl 14:14 »
Det känns helt rätt, jag har inget at säga om det.

Om det nu inte beror på mig själv kan det vara min multimeter kanske. Jag återkommer och antingen ber om ursäkt för att jag kopplat fel, eller står där lika oförstående som tidigare över mina mätresultat.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #13 skrivet: 09 feb-07 kl 14:33 »
Jag ger upp!
Det är som Tompa säger att vissa saker blir man tvungen att acceptera och det är vad jag själv har gjort. Nu förstår jag att jag ingenting har förstått och när jag läser detta förstår jag att det är dags att ge upp och återgå till järnspettet och skottkärran.

http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/anakretf/tf06/docs/komp2-vaxelstrom.pdf

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #14 skrivet: 09 feb-07 kl 14:39 »
I och för sig blir det fel om man ser toppspänningen som likspänning, men enligt vad jag kan minnas att jag läst, så bryr sig inte batterierna om det, utan så fort toppspänningen når upp över batteriets spänning så får det en laddningspuls, men jag vet inte längre vad jag ska tro om något.

Jag som trodde att jag börjat förstå hur det hela fungerar och då visar det sig at jag inte ens förstått grunderna. Just nu känns läget uppgivet i alla fall. :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 09 feb-07 kl 14:51 »
Jag gör om skissen och det här är det enda jag tror mig veta.  :D
jag hoppas också på en förklaring nu.

Vidar

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 feb-07 kl 15:35 »
Det ser ut att stämma. Om du vill ha en jämnare spänning så kan du koppla in en kondensator, den fångar upp topparna och fyller i dalarna så att säga.
Det finns jättebra böcker på biblioteket om du vill lära dig mer om sån här.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #17 skrivet: 09 feb-07 kl 16:30 »
Inte ge upp nu!

Det vore att förlora kompetens. Att lära sig är som livet självt, Det går upp och ner...

Ju mer man vet desto mindre begriper man.  ;)

eller som ordspråket:

Det första steget mot kunskap är att förstå att vi är okunniga.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #18 skrivet: 09 feb-07 kl 17:21 »
Jag skäms för att säga det, men jag gick fyraårigt tekniskt gymnasium, dock utan öppna en bok, men ändå. Nu när jag nästa ett sekel senare fått upp intresset, fattar jag ingenting.  :D

Nej, jag vägrar ge upp och nu ska jag gå till botten med det här, även om jag så ska ägna resten av livet åt att förstå vad som är fram och bak på en elkabel.  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #19 skrivet: 09 feb-07 kl 20:09 »
Nu tar vi tjuren vid hornen igen.  :D

Detta är lite av den information jag hittat:

På ett ställe står det att läsa att en voltmeter i DC-läge visar alltid tidsmedelvärdet. På ett annat ställe står att vanliga volt- och amperemetrar är effektivvärdesvisande. En ytterligare information säger att  vissa instrument, till exempel digitala multimetrar mäter likriktat medelvärde. Till sist så säger man också att moderna
instrument räknar fram effektivvärdet genom att integrera inspänningen.

Nåja... Effektivvärde är i alla fall detsamma som rms-värde och tydligen lika med vad voltmetern visar i DC-läge. Så att din voltmeter visar 28 volt i båda fallen stämmer alltså, men toppvärdet är effektivvärdet x roten ur två (1,41), alltså 39,5 volt, men det kan man inte avläsa på en voltmeter, bara på ett oscilloskop.

Om jag själv får gissa så tror jag att toppvärdet är intressant vid batteriladdning eftersom toppen på kurvan börjar sticka upp över batterispänningen och batteriet börjar pulsladdas, trots att effektivvärdet är lägre.
I så fall bör 9,5 volt (rms-värde (vad instrumentet förhoppningsvis visar)) vara tillräckligt för att batterierna ska börja laddas och i så fall stämmer det med vad vindexperterna på otherpower.com pratar om.

Trots att jag läst på nu så är allt ändå i ett dunkel och jag vet inte om jag förstått något den här gången heller.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
MaryAtown7616, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser