Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla ägg har ni lyckats kläcka?  (läst 5673 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Hur gamla ägg har ni lyckats kläcka?
« skrivet: 27 mar-13 kl 06:16 »
Jag undrar hur gamla ägg ni lyckats kläcka? Jag har läst/hört att man kan kläcka ägg som är max 3 veckor gamla. Nu har jag sparat ägg från 22/2 av mina Wyandotte. Så stoppade jag in samtliga ägg i kläckaren den 22/3 så jag har ett gäng ägg som är 3-4 veckor gamla. När jag lös äggen igår så var det fin utveckling i åtminstone 10 av de "för gamla" äggen vilket jag inte räknat med. Är det verkligen möjligt att de kommer kläckas?
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 06:24 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hur gamla ägg har ni lyckats kläcka?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-13 kl 00:53 »
putt
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 28 mar-13 kl 09:49 »
det är inge fel på gamla ägg, bara att de minskar lite i kläckbarhet men det kommer komma ut kycklingar ur dom, själv har jag sparat 3 v nu av brahma och svarthöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 mar-13 kl 10:25 »
Jag har kläckt ägg som varit drygt en månad gamla. Dom hade stått på köksbänken som matägg. Av de äggen som var äldre än 3 veckor kläckte ca 15-20% av de färskaste äggen (dagsfärska till 1 vecka gamla) som också behandlats som matägg  kläcktes ca 80%.

Att jag gjorde detta berodde på att räven tog hela min avelsgrupp och alla ungdjuren  >:( Var rätt glad att jag inte bakat på alla äggen...

Så visst går det att spara ägg  för länge och behandla dem rätt illa och ändå få kycklingar   :D Men om man spara max 2 veckor och är snäll mot sina avelsägg så blir det bättre  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 mar-13 kl 10:56 »
Okej så kläckresultatet går ner så pass mycket. Mina ägg har stått i kylskåp och blivit vippade iaf. Blir spännande. Har ju sparat dessa trots att de nog inte är rasrena men jag kläcker dem för möjligheten finns ju att vissa blir rasrena iaf. Längtar efter kycklingar!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-13 kl 11:23 »
då har dom stogit för kallt, jag tror man kan få bra resultat på ägg som behandlas efter konstens alla regler ändå om de är 1 mån

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 mar-13 kl 22:10 »
då har dom stogit för kallt, jag tror man kan få bra resultat på ägg som behandlas efter konstens alla regler ändå om de är 1 mån
Knappast för kallt då min man är frusen och vi normalt har 21 grader inne. Desutom var detta i Juni och i Skåne  ;) Däremot var äggen inte vända utan de äldsta äggen hade stått rätt upp och ner i sitt äggfack sedan de plockades in från hönshuset.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 28 mar-13 kl 22:20 »
Klok som man var så testade man ju att lägga in runt 30 ägg som var 1.2 månader gamla när jag var liten i maskinen
Lutade aldrig äggen då eller något
Fick ut 4-5 kycklingar på det kläcket har jag för mig
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 23:54 »
Jahopp, av mina 48 ägg är det nu 38 kvar. 9st verkar komma från en och samma höna (har bara tre) och alla äggen verkar obefruktade. Resten verkar utvecklas jämt och bra oavsett ålder. Fortsättning följer.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-13 kl 09:01 »
Idag har det gått 19 dygn och 36 av 38 ägg är fullgångna. 10 av dessa äggen är över 3 veckor gamla. Jag är glatt överraskad! Det blir spännande att se hur kläcket går. Nu en annan fråga... Två ägg fanns sprickor i så jag tejpade dem eftersom jag läst att andra gjort det här. Det är tejp som en stjärna på ena sidan bara. Ska jag ta bort tejpen nu eller vänta tills jag ser hålslag? Oroar mig att kycklingarna ska försöka göra hål just där tejpen sitter så jag inte ser det.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-13 kl 23:54 »
Någonstans på vägen räknade jag fel... :-[ Just nu har jag 24 kycklingar, en som dog under kläck och 13 okläckta =38 fullgångna. Iaf... Ville berätta att 8 har kläckt av de 10 äggen  som var mer än 3 veckor gamla. Glatt överraskad!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 21 apr-13 kl 20:31 »
För två år sen blev jag glatt överraskad av att alla 7 ägg kläcktes när de flesta stått i kylskåpet ett tag (utan vippning) . Tog en rövare för jag tyckte det var synd om hönan som bara hade ett ägg. Att det sen blev fem tuppar och bara två hönor är en annan historia. ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Molly333

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 jul-15 kl 23:36 »
Putt, putt..tycker detta är intressant då jag haft hönor (mina "vildingar") som samlat ägg ute under buskar och på andra ställen i mer än 3 veckor och de har haft bra kläck-procent! Varför skulle 3 veckor vara en gräns? Om det är så känner mina hönor (som tur är) inte till den  ::)!

Molly

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser