Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande i lägenhet  (läst 26901 gånger)

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #60 skrivet: 26 feb-14 kl 07:42 »

Att hävda att man behöver 2000km/person är skitsnack.
800m2 ren odlingsyta,parkering,hus,altan,och grönsaksavdelning i  supermarken,då kommer man ganska nära.

vicke58

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #61 skrivet: 19 mar-14 kl 09:03 »
jag bor i 2rum balkong inglasad. det är mycket frågor vad man så

tomater paprika har jag haft i många år även smultrun i ampel

örter har jag nästan hela året och sallad också
rosenbönor har jag också haft på balkongen mot spalje med krasse går hur bra som helst
men man måste va noga med jorden och vattna mycket

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #62 skrivet: 13 apr-14 kl 21:06 »
Har ni sett det här inslaget om Aquaponics? Odla fisk och grönsaker i ett slutet system anpassat för er som bor i lägenhet. Jag bor ju på en gård men det här är spännande grejer!

https://www.youtube.com/watch?v=i2CN0xFMa6c&index=7&list=PLV5G8PNLPNX0wYXqAUqgPgtFY76d07P_0
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #63 skrivet: 13 apr-14 kl 22:57 »
Har ni sett det här inslaget om Aquaponics? Odla fisk och grönsaker i ett slutet system anpassat för er som bor i lägenhet. Jag bor ju på en gård men det här är spännande grejer!

https://www.youtube.com/watch?v=i2CN0xFMa6c&index=7&list=PLV5G8PNLPNX0wYXqAUqgPgtFY76d07P_0
Jag blev inspirerad! Vill testa inne först men att bygga om smedjan till växthus med aquaponic odling är lockande (fisk!)  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #64 skrivet: 14 apr-14 kl 10:34 »
Om man med helt självförsörjande menar att gården/lägenheten/hushållet ska gå runt av sig själv utan något utifrån så finns det nog ingen i Sverige som är det. Men man kan ju bryta ner det hela t.ex. i att man är självförsörjande på potatis eller alla grönsaker, men bara på sommaren. Det viktiga tycker jag är att så många som möjligt är så självförsörjande som möjligt.
Jag brukar själv använda mig av begreppet ökad självförsörjningsgrad. Jag tycker det är mer passande. Inte ens under medeltiden var folk självförsörjande. Kanske finns ett skäl till att handel har bedrivits i stort sett sedan mänskligheten började sin levnad här på jorden.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #65 skrivet: 06 maj-14 kl 08:48 »
Youtube är fullladdad med info om aero-aqua-och hydroponics.
Rota Garden

6 Week Volksgarden Test with Hydro Grow's Vertical Light

Stupid Simple DIY Aeroponics (for about $15)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #66 skrivet: 08 maj-14 kl 08:39 »
Youtube är fullladdad med info om aero-aqua-och hydroponics.
Rota Garden
6 Week Volksgarden Test with Hydro Grow's Vertical Light
Stupid Simple DIY Aeroponics (for about $15)


Gud så häftigt! Vet någon vad den i mitten kostar? Var kan man köpa nån?
 :P  ;D  ??? Tomater som blommar efter 3 veckor  >:(, så ser det inte ut i min tomatproduktion precis  :'(  snarare månader än veckor!

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #67 skrivet: 11 maj-14 kl 07:55 »
Billigaste variant av aeroponics jag har hittad är från click and grow.
http://www.clickandgrow.nu

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #68 skrivet: 08 sep-14 kl 12:09 »
Kul försök att vara självförsörjande i lägenhet. Det går nog inte till 100% men man kan odla förvånansvärt mycket, mer än folk tror, och kraftigt dryga ut sin matkassa  :)
Vi är i stort sett självförsörjande på sallad / groddar / tomater året om. Kör salladsodling / tomater / kryddväxter i hydronoptics-odlingar i köket. På sommaren odlar vi mycket på balkong typ: tomat / sallad / chili / ärtor / bönor / ingefära / paprika. Vi har även en odlingslott som ger oss skörd under sommarhalvåret.
Experimentera och lycka till!  ;)

andtol

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #69 skrivet: 08 sep-14 kl 13:56 »
White:cloud:

Berätta mer! Och gärna bilder på lösningar!

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #70 skrivet: 08 sep-14 kl 18:35 »
Kul försök att vara självförsörjande i lägenhet.

 Vi har även en odlingslott som ger oss skörd under sommarhalvåret.
)
Toll du ska formodligen få en bild på en kolonilott ;D

allternativaren

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #71 skrivet: 08 sep-14 kl 20:37 »
Toll du ska formodligen få en bild på en kolonilott ;D
Fusk ;)

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #72 skrivet: 09 sep-14 kl 11:03 »
White:cloud:

Berätta mer! Och gärna bilder på lösningar!

He he... nej ska posta några bilder på inomhusodlingen här så snart jag kan  :)

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #73 skrivet: 14 sep-14 kl 11:09 »
 :)

Det blev för jobbigt att lägga upp bilder på alla mina inomhusodlingar här så ni får titta på bilderna i dropbox här...

https://www.dropbox.com/sh/959pb2hc75piz8k/AAC9ozyaxpiKNIHmXvT1C332a?dl=0

PM till mig om ni har frågor.
« Senast ändrad: 14 sep-14 kl 11:26 av white:cloud »

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #74 skrivet: 14 sep-14 kl 16:36 »
Händer inte ofta men nu är jag väldigt imponerad.utom dom plastflaskor dom ska återvinnas (det är nånting jag har i huvudet).
Hur är det med elförbrukning har den ökat ?jag kan tänka mig att fönsterodling tar bort en hel del ljus.Och när jag ser dina fönster nästan allt ljus...
Vad kostar det att odla sallad på vintren?
När det gällar din syrepump .den är tillverkad för aquaria och har en bakventil(enligt återförsäljare)och det kan stämma därfor jag har en likadan pump med 4 ventiler som står under vattennivå.




white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #75 skrivet: 15 sep-14 kl 11:25 »
Händer inte ofta men nu är jag väldigt imponerad.utom dom plastflaskor dom ska återvinnas (det är nånting jag har i huvudet).
Hur är det med elförbrukning har den ökat ?jag kan tänka mig att fönsterodling tar bort en hel del ljus.Och när jag ser dina fönster nästan allt ljus...
Vad kostar det att odla sallad på vintren?
När det gällar din syrepump .den är tillverkad för aquaria och har en bakventil(enligt återförsäljare)och det kan stämma därfor jag har en likadan pump med 4 ventiler som står under vattennivå.

Är inte heller en plastälskare men man får ta det som finns till hands. Alla våra pumpar, både syre och vattenpumpar går på timers som slår av/på under olika tider på dygnet. Samma sak med växtbelysningen. Är inne på andra året nu och har inte märkt någon nämnvärd ökning på elräkningen. Kanske det beror på att vi ungefär samtidigt bytte samtliga andra lampor till LED, vet inte...
Visst stjäl fönsterodlingar ljus...men man får glädja sig åt grönskan istället  ;) Förutom frö och näringslösning (och el då) kostar det ju inget, och så ev material man köper in förstås
De flesta billiga syrepumpar har inte inbyggd backventil och måste antingen vara placerade högt eller ha backventil.

andtol

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #76 skrivet: 15 sep-14 kl 12:00 »
utom dom plastflaskor dom ska återvinnas (det är nånting jag har i huvudet).

Det är väl utmärkt att använda gamla plastflaskor i stället för att köpa nya? Det låter konstigt.


Jag tycker det ser jättebra ut white:cloud! Roligt att ni får det att fungera. Det går att odla mycket även om man bor i lägenhet!

Richard

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #77 skrivet: 16 sep-14 kl 07:54 »
Det är väl utmärkt att använda gamla plastflaskor i stället för att köpa nya? Det låter konstigt.



Det måste göra nån nytta men jag har alldrig förstod varför man ska använda plastflaskor istället av vanliga krukor som fungerar lika bra om inte bättre,rötter får mer luft och plantore får mer luft(ventilation )

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #78 skrivet: 16 sep-14 kl 10:26 »
Så snyggt white:cloud!

Vad är det för näringslösning du använder? Special, special...? Vad för sorts färg har du använt att måla flaskorna med?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

white:cloud

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #79 skrivet: 16 sep-14 kl 15:07 »
Det måste göra nån nytta men jag har alldrig förstod varför man ska använda plastflaskor istället av vanliga krukor som fungerar lika bra om inte bättre,rötter får mer luft och plantore får mer luft(ventilation )

Sant. Jag har sett många lösningar med lerkrukor också. Nackdelen är att det blir duktigt tungt med ett sånt stort antal som jag använder. Jag funderar lite på att använda lerkrukor i framtida projekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser