Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självförsörjande i lägenhet  (läst 26999 gånger)

Micke.R

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #40 skrivet: 31 mar-13 kl 23:05 »
Du gillar odling och djurhållning låter det som. Vad gör du då i en lägenhet om man får fråga?

SmålandsFia

  • Inlägg: 1
    • Småland
    • Zon 4 - odling i smålandsskogen
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #41 skrivet: 01 apr-13 kl 09:54 »
Kanske inte riktigt svar på din fråga men jag har iaf nyligen knåpat ihop ett hydroponic system inomhus som jag har sått lite olika grönsaker i på prov för att få grönsaker lite tidigare på året. Kommer nog testa med extra belysning över i höst/vinter och se om man kan odla nästan året om iaf.

Har även gjort självvattnande krukor av petflaskor och sått kryddor i.

Ja som sagt, inte svar på din fråga men kanske något du kan ha nytta av, på min hemsida finns bilder och förklaring hur jag gått tillväga, jag experimenterar lite och kommer säkert skriva mer om olika sätt att odla på, hoppas något kan vara till glädje. www.fiasjogren.com .
http://www.fiasjogren.com , Zon 4- odling i smålandsskogen

gustav89

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #42 skrivet: 30 apr-13 kl 13:04 »
hej!
Jag odlade på balkongen förra året utan växthus eller något sådant, de var första året ja odlade på "riktigt"
Jag fick stora fina squash, massa coctail-tomater (tombling tom red), sockerärtor kunde ja plocka massor men fick tyvärr svamp på dem.. Hade en massa olika växter, 7 sorters chili som gav OK, pirri-pirrin gav nog mest. Odlade inga rotgrönsaker det gör ja iår dock. Även frilandsgurka ska ja test på. Hade söderbalkong förra året, nuh ar jag väster.

SmålandsFia, ja har också ett hydroponiskt system fast med fiskar i, så de är ju aquaponics då.. Visst är det spännande.. Ska du inte använda dig av ekologisk näring kan du testa PMDD. Tror det blir billigare kostar nästan ingenting, men de kräver ju lite eftersökningar och testande för att hitta rätt doser, det håller jag på med nu.

Idag håler jag på att bygga ett "torn", alltså vertikal odling som ja tänkte ha sallad i, kanske även nån ampeljordgubb men tror tornet är för litet.

Mvh

cinapuff

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #43 skrivet: 30 apr-13 kl 13:31 »
Jag har varit mer eller mindre självförsörjande på grönsaker under sommarhalvåret när jag bodde i lägenhet med balkong. Mitt knep var att odla sånt som vi åt mycket av och som gav relativt stor skörd på liten yta;
* Tomater är självklara, välj rätt sort bara
* Gurka (samma som tomat)
* Squash, mina två plantor formligen sprutade ur sig frukter!
* Bladgrönsaker (olika sorters plocksallad, spenat, mangold)
* Sockerärter

Sen kan jag av erfarenhet tipsa om att rädisor och månadssmultron trivs ypperligt i blomlådor på balkongräcket, morötter går bra att odla i stora hinkar, liksom potatis & rödbetor. Rabarber, hallon och vinbär funkar bara krukorna/trågen är tillräckligt stora. Inte mycket slår egenodlade jordgubbar på en balkong. Kryddor såklart, och paprika.. Har tom haft ett litet körsbärsträd på min balkong!

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #44 skrivet: 23 feb-14 kl 20:59 »
Kan ju säja att kunskapen om hur man blir självförsörjande kanske bör nyanseras en del.
Och tror/är helt säkert att man kan bli självförsörjande i lägenhet.
Men allt handlar om att tänka rätt från början, och och få till ett system som funkar.
Grönsaker är inte något problem alls med lite kunskap, nytänkande och teknik.
Protein går att ordna, om man är villig att äta kannin, och ägg.
Fett är svårare då vi inte kan odla fram vettigt med fett i lägenhet så alternativet blir djur fett. Men är man villig att vara fettskrämd.
Nej men äta slv standard kost så skulle det gå jätte bra att odla en massa potatis på balkongen.

Att hävda att det inte går att vara självförsörjande i en lägenhet, tror jag är en lögn.
Att hävda att man behöver 2000km/person är skitsnack.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #45 skrivet: 23 feb-14 kl 21:05 »
Kan ju säja att kunskapen om hur man blir självförsörjande kanske bör nyanseras en del.
Och tror/är helt säkert att man kan bli självförsörjande i lägenhet.
Men allt handlar om att tänka rätt från början, och och få till ett system som funkar.
Grönsaker är inte något problem alls med lite kunskap, nytänkande och teknik.
Protein går att ordna, om man är villig att äta kannin, och ägg.
Fett är svårare då vi inte kan odla fram vettigt med fett i lägenhet så alternativet blir djur fett. Men är man villig att vara fettskrämd.
Nej men äta slv standard kost så skulle det gå jätte bra att odla en massa potatis på balkongen.

Att hävda att det inte går att vara självförsörjande i en lägenhet, tror jag är en lögn.
Att hävda att man behöver 2000km/person är skitsnack.
Skulle vara intressant  att se någon odla årsbehovet av potatis på balkongen det betvivlar ja att det är möjligt .

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #46 skrivet: 23 feb-14 kl 21:32 »
Skulle vara intressant  att se någon odla årsbehovet av potatis på balkongen det betvivlar ja att det är möjligt .
Ja, där håller jag med. En månads behov kan man säkert klara men då får man inte plats med några andra större grödor. Och eftersom potatis är det billigaste man kan köpa så skulle jag hellre odla annat.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #47 skrivet: 23 feb-14 kl 22:06 »
Jag har hyrt ett litet förråd för att odla. Håller på att göra i ordning det nu, skall sätta upp lysrör m.m.
Har tänkt driva upp chili och tomater där. Men också testa om man kan få fram sallad, pac choy m.m. under hela året. Skall ha det till att övervintra växter i också. Har tänkt försöka bli självförsörjande.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #48 skrivet: 23 feb-14 kl 22:17 »
Jag har hyrt ett litet förråd för att odla. Håller på att göra i ordning det nu, skall sätta upp lysrör m.m.
Har tänkt driva upp chili och tomater där. Men också testa om man kan få fram sallad, pac choy m.m. under hela året. Skall ha det till att övervintra växter i också. Har tänkt försöka bli självförsörjande.
Intressant. Kommer det inte bli väldigt dyrt med alla lampor och strömmen till dom? Även om det känns ljust i ett väl upplyst rum så är det ju fortfarande betydligt mörkare än utomhus. Men under vintern är det förstås bra.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #49 skrivet: 23 feb-14 kl 23:47 »
Kommer inte påstå att man kan odla en årsförbrukning av potatis på balkongen men.
100 Pound alltså 45 kg verkar inte helt omöjligt.
http://www.apartmenttherapy.com/how-to-grow-100-pounds-of-potatoes-in-4-square-feet-81760
Och detta i en låda gör två och ha dubbel mängd.

Och jag själv äter då inte 45 kg potatis om året.

Men men som sagt, det går att komma så otroligt långt i en lägenhet bara man har lite ideer uppfinningsrikedom, nytänk.
Teknik och vilja. Man behöver inet bo på landet för att leva självförsörjande.
Hur långt man kan komma handlar medt om at man måste våga ta steget och tänka utanför boxen.
70% av jobbet är att starta.

Det är läskigt men det är värt det.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #50 skrivet: 23 feb-14 kl 23:54 »
Och hur ofta är balkonger 4kva ?

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #51 skrivet: 24 feb-14 kl 00:21 »
Vanlig storlek på en balkong
Storlek: Vanligt mått på balkong är 1,4m i djup och 2,4m i bredd.
Ger: 3,36 kvm

Förmodligen skulle man med lite ideer och tur kunna fixa två skördar om året då en balkong oftast har gynsammare förkållanden än en åker med tanke på värme, tjäle osv.

Ingenting är omöjligt.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #52 skrivet: 24 feb-14 kl 00:23 »
Vanlig storlek på en balkong
Storlek: Vanligt mått på balkong är 1,4m i djup och 2,4m i bredd.
Ger: 3,36 kvm

Förmodligen skulle man med lite ideer och tur kunna fixa två skördar om året då en balkong oftast har gynsammare förkållanden än en åker med tanke på värme, tjäle osv.

Ingenting är omöjligt.
Det är bara upptill bevis :) Lycka till .

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #53 skrivet: 24 feb-14 kl 06:32 »
vad är definitionen på självförsörjd?
jag trodde det innebar att man odlar något utan att behöva köpa in något utifrån (som t.ex energi o gödning), samt att det man odlar räcker att livnära sig på?
eller är definitionen att man slipper gå till affären för just det man odlar?
att bli självförsörjd med min definition (att man aldrig behöver köpa något utifrån) har ju i de flesta trådar visat sig vara en illusion,det går inte.
inte ens med en lagom stor gård.mat skulle man kunna bli försörjd med men övrigt?
att odla i lägenhet med konstgjord belysning kostar multum,mer än vad grönsakerna kostar i affär.det är ju inte heller särskilt miljöriktigt om man inte framställer elen själv.
jag vet,då jag i flera år odlat i växthus,både ätbart och odlat trädgårdsväxter (fröuppdragning av perenner) och räknar man på det ätbara så kostar det mer att odla med den metoden än vad det kostar att köpa varorna.skillnad är om du odlar på friland eller bara utnyttjar solen men då blir odlingsperioden kortare.ulf

 

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #54 skrivet: 24 feb-14 kl 07:11 »
Om man med helt självförsörjande menar att gården/lägenheten/hushållet ska gå runt av sig själv utan något utifrån så finns det nog ingen i Sverige som är det. Men man kan ju bryta ner det hela t.ex. i att man är självförsörjande på potatis eller alla grönsaker, men bara på sommaren. Det viktiga tycker jag är att så många som möjligt är så självförsörjande som möjligt.

För min egen del är det viktigt att det går runt ekonomiskt. Därför för jag noggrann bok på utgifter och inkomster (skörd). Jag försöker odla det som är dyrt eller svårt att få tag på i affären. Men även det som ger stora skördar på liten yta. Och självklart det jag tycker är gott!
Drygar ut det med att plocka ätbart i naturen, runt i bostadsområdet och tar hand om mängder med fallfrukt.

Andra odlare kanske tycker annat än det ekonomiska är viktigt. Kanske att det är närodlat, giftfritt eller vad det nu kan vara.

Det skulle vara intressant att räkna ut hur mycket salladen skulle kosta om jag drog upp den inne under vintern med extra ljus. Man får ju plats med en hel del plantor under ett lysrör. (kanske dags för ett experiment  :D )

Lite virriga tankar från en lägenhetsodlare som försöker vara så självförsörjande det går. Nu blir det sängen några timmar så man blir människa igen.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #55 skrivet: 24 feb-14 kl 08:53 »
Instämmer med vicky-g
Att bli självförsörjande och inte köpa något utifrån är i sverige troligtvis inte många som gör.
Det är en fin dröm men frågan är hur möjligt det är.
Givetvis är det omöjligt att bli 100% självförsörjande i lägenhet.
Däremot är jag helt säker på att det går att bli nästan 100% självförsörjaned i lägenhet givetvis måste man handla utsäde.
Näring och dyr arteficiell belysning skall inte behövas.
Nu jobbar jag mot mig själv, då vi är för många som lever i detta hushåll.
Men skall jag vara ärlig tror jag ändå vi kan komma ganska långt.
Det är roligt att leka med tanken och ideer i alla fall.

Men en kompost kommer alltid vara a och o.
I en trea med balkng med två stycken i hushållet kommer man nog i närheten om man vill.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #56 skrivet: 24 feb-14 kl 09:51 »
Att hävda att det inte går att vara självförsörjande i en lägenhet, tror jag är en lögn.
Att hävda att man behöver 2000km/person är skitsnack.


En människa förbrukar ca 2000 kcal per dag (ge och ta en faktor två http://www.halsosidorna.se/Energibehov.htm) eller lite drygt 3 miljoner kJ per år. Medelinstrålningen över Sverige är 1060 kWh/m²,år (http://sv.wikipedia.org/wiki/Solinstrålning) eller 3.8 miljoner kJ per år. Så endast rent energimässigt så kan en lägenhet endast fungera som utgång för överlevnad om man man kan fixera i det närmaste hundra procent av strålningsenergin i växter för att sedan tillgodogöra sig i det närmaste hundra procent av växternas energiinnehåll om man odlar på några kvadratmeter. Dessa antaganden är så fantastiskt korkade och orimliga att jag inte tänker utveckla dem. Vi har överhuvudtaget inte reflekterat över näring, att den överväldigande delen av energin dissiperar, att lägenheten knappast försörjer sig själv med vatten und so weiter. Det går bara att hävda att en lägenhet kan vara självförsörjande med samma logik som jag kan hävda att jag kan vara självförsörjande utan att odla, genom att hämta mat ur grannens kylskåp. Måndagmorgnar som dessa får mig att tappa tron på mänskligheten.

Näring och dyr arteficiell belysning skall inte behövas.

Då får du nog börja kompostera dina fekalier på balkongen...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #57 skrivet: 24 feb-14 kl 17:18 »
Däremot är jag helt säker på att det går att bli nästan 100% självförsörjaned i lägenhet givetvis måste man handla utsäde.
Man kan låna utsäde av någon kamrat och lämna tillbaka motsvarande mängd plus lite extra säsongen efter. Sedan har man ju eget utsäde kommande år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #58 skrivet: 24 feb-14 kl 18:13 »
Nu har jag ingen koll på faktiska verkningsgrader, men om vi har 3,8 GJ per kvadratmeter och år och en människa behöver 3 GJ per år så behövs det ju inte så många m2 för att tillgodose behovet. Dessutom så finns det ju flera personer som odlar grönsaker i källaren under lampljus som vittnar om att det blir billigare än att köpa i affären. Räkna på en verkningsgrad på 10% och det går åt knappt 10 000 kWh el per år att föda en människa i en betongbunker. Och de flesta köper mat för mer pengar än så på ett år.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Självförsörjande i lägenhet
« Svar #59 skrivet: 24 feb-14 kl 20:04 »
Intressant. Kommer det inte bli väldigt dyrt med alla lampor och strömmen till dom? Även om det känns ljust i ett väl upplyst rum så är det ju fortfarande betydligt mörkare än utomhus. Men under vintern är det förstås bra.

Hyran är 165 kr / månad och strömmen ingår. Likaväl som att köpa tomatplantor som drivits upp under lysrör och kanske fraktats lång väg, så kan jag driva upp själv. Då får jag också ett otroligt stort urval av sorter. Har 300 kvm odlingslott så det är mycket som skall drivas upp. Majs, pumpor gurka, purjo, sallad m.m. Hur mycket som helst. Om jag driver upp själv så återvinner jag planteringskärl. Har också tänkt att ha en maskkompost där som ger gödning. Skall testa en massa sorter och så tar jag frön från dom jag gillar. Har drivit upp tomater under lysrör förr och hade färdiga tomater i april av en tidig sort. Kvalitén blev också bättre än köpta. Ingen ohyra eller mögel. Har själv jobbat i ett stort växthus och vet hur svårt det är att bli av med ohyra trots rökning och sprutning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
Boltorp, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser