Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fråga om hinnor och efterbördar :)  (läst 1230 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
fråga om hinnor och efterbördar :)
« skrivet: 25 mar-13 kl 13:53 »
Hej alla erfarna och duktiga lamningsmän och kvinnor!

Nu har jag funderingar. Det är typ mitt 5:e lamningsår och ändå står man och är förvirrad. igen.
Jag och sambon har till och med vart på lamningskurs för en vecka sedan och trots allt snack om saker som kan gå fel så kände vi oss peppade och uppåt inför lamning och kommande eventuella fellägen och konstigheter ;)

Fösta frågan: Lammet ligger ju i 2 hinnor. en yttre och en inre. Men finns det bara EN yttre som omsluter alla lamm i respektive inre hinna?

Andra frågan: Tacka nr1 lammade idag för först gången (och första lammen för i år) lamm 1 kom ut utan att vi var där. Var piggt o fräscht. Lamm 2 hade vi stora problem med. Har hjälpt och bökat i evigheter. felläge.
Det kom ut till slut. Tackan är pigg, lammet likaså.
Hon har krystat ut efterbörd och käkat upp den. Men med efterbörden följde en vätskefylld påse (igen) är det "sista delen" av den stora omslutande hinnan eller kan det vara ett lamm till på g?
Nu står hon alltså där, har fått ut en efterbörd, och har fortfarande en grej som hänger där bak, efterbörd nr 2?

Antar att jag får gå ut i ladugården och gå in och kolla för säkerhets skull.. men hade helst lämnat tackan ifred då hon trots en tung lamning ändå tar hand om sina lamm fint. Såg små stångningstendenser mot en av de små och vill alltså helst inte störa :)   
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

hustran

SV: fråga om hinnor och efterbördar :)
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 14:06 »
det kan faktiskt vara ett lamm till,det har jag varit med om.Man upphör aldrig att förvånas just vid lamningstider.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 25 mar-13 kl 14:22 »
Nej, man gör ju aldrig det :D Även om man försöker vara insatt och lära sig allt man kan..

Nu var jag ut en sväng och tittade till henne. Såg tydligt att det som var på väg ut var en efterbörd och den kom ut under tiden jag var där. Direkt därefter ställde hon sig och åt hö med god aptit, så jag tror det är klart nu.

Jag avvaktar och ser hur hon verkar. Tror inte på fler lamm. Dels för att jag inte trodde på 2 lamm över huvud taget, och dels för att vi aldrig haft trillingar på våra tackor. Väntar mig eventuellt trillingar på någon eller några av de som lammat tidigare och som är stora som hus..
Det är X-ras, köttkorsningar så det brukar sällan bli fler än 2.

JAg var glad att kursen förtydligade något jag inte var helt säker på; att lammet inte kvävs för att det har huvudet utanför och hinnan spruckit.. utan att lammet kvävs om den ligger i fostervattnet när navelsträngen går av eller om navelsträngen knips åt p.g.a. ett felläge. Alltså att den inte börjar andas förränn navelsträngen går av eller kläms åt.
Väldigt lugnande idag då jag hade precis det felläget - bara huvud som kom ut..

Men.. jag mottager gladeligen ett svar på om "första hinnan" (allanto-chorion) bara finns i ett exemplar i en tacka (och sträcker sig in i båda hornen i livmodern) eller om varje separat lamm har en allanto-chorion och en inre hinna (den de kan kvävas i om den är kvar när lammet kommer ut)?
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 14:27 av vallar-elin »
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-13 kl 23:36 »
Nja, riktigt korrekt är det ju inte att lammen inte börjar andas förrän navelsträngen är strypt. De börjar andas när de kommer ut i luften och det finns plats att andas. När de står med huvudet utanför har bröstkorgen inte plats att utvidgas och då har de syreförsörjning från navelsträngen om den inte är klämd. Jämför med spädbarn som vi ju inte klipper navelsträngen förrän minutrar efter födelsen, det är ingen brådska, barnet andas ändå. Problemet är ju när navelsträngen går av eller kläms eller avlossning av moderkakan innan de kommit ut det är ju då det blir syrebrist.  Eller när de är ute och börjat få andningsreflexer och moderkakan släppt och då ligger i hinnor så de kvävs.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Dela detta:

* Inloggade just nu

865 gäster, 5 användare (1 dolda)
Anders Flix, ärt, Terrisson, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser