Hej alla erfarna och duktiga lamningsmän och kvinnor!
Nu har jag funderingar. Det är typ mitt 5:e lamningsår och ändå står man och är förvirrad. igen.
Jag och sambon har till och med vart på lamningskurs för en vecka sedan och trots allt snack om saker som kan gå fel så kände vi oss peppade och uppåt inför lamning och kommande eventuella fellägen och konstigheter
Fösta frågan: Lammet ligger ju i 2 hinnor. en yttre och en inre. Men finns det bara EN yttre som omsluter alla lamm i respektive inre hinna?
Andra frågan: Tacka nr1 lammade idag för först gången (och första lammen för i år) lamm 1 kom ut utan att vi var där. Var piggt o fräscht. Lamm 2 hade vi stora problem med. Har hjälpt och bökat i evigheter. felläge.
Det kom ut till slut. Tackan är pigg, lammet likaså.
Hon har krystat ut efterbörd och käkat upp den. Men med efterbörden följde en vätskefylld påse (igen) är det "sista delen" av den stora omslutande hinnan eller kan det vara ett lamm till på g?
Nu står hon alltså där, har fått ut en efterbörd, och har fortfarande en grej som hänger där bak, efterbörd nr 2?
Antar att jag får gå ut i ladugården och gå in och kolla för säkerhets skull.. men hade helst lämnat tackan ifred då hon trots en tung lamning ändå tar hand om sina lamm fint. Såg små stångningstendenser mot en av de små och vill alltså helst inte störa