Töm inte bara behållaren utan se till att få oljan bytt i hela hydraulsystemet.
Ett bra sätt brukar vara följande:
1) Ta loss behållaren och rengör den grundligt (tvätta med bensin och tandborste), ev filter och magneter bör göras ren för sig. En ultraljudstvätt kan också vara bra att ha.
2) Sätt dit behållaren och anslut sugledningen till pumpen. Returledningen skarvar du istället med en genomskinlig slang som får gå ner i en hink eller balja. Fyll på rätt sorts olja (vanligtvis duger ATF bra).
3) Låt en medhjälpare starta motorn, fortsätt fylla på olja tills det kommer ren och fräsch olja ur returslangen. Vrid styrningen snabbt fram och tillbaks mellan ändlägena några gånger och kolla att det inte kommer ut smutsig olja då heller.
Lämpligen gör man allt detta vid varm motor så att tomgångsvarvtalet inte är onödigt högt. Ett alternativ till att starta bilmotorn kan vara att ta loss drivremmen till servopumpen och köra den med hjälp av borrmaskin eller liknande.
När all gammal olja verkar vara borta, sätt tillbaks returslangen på behållaren och fyll olja till rätt nivå.