Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Styrservo olja  (läst 5444 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Styrservo olja
« skrivet: 24 mar-13 kl 14:34 »
Jag har gjort en "liten" tabbe.
Fyllde på lite bromsvätska istället för styrservo olja,behöver jag suga upp allt i behållaren och fylla på nytt?.
Ser nu att jag bara har transmissionsolja funkar det med det ?.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Gottfrid

• -
SV: Styrservo olja
« Svar #1 skrivet: 24 mar-13 kl 14:44 »
Om du läser lite om broms olja som inte är en olja utan en alkohol,så ser du snart att den är rätt aggressiv vilket knappast kan va bra.Sen finns det en anledning till att olika saker ska ha olika oljor och viskositet.Jag skulle tappat ur allt och fyllt med ny servo olja avsedd för den servo den är avsedd till.Finns ju ju på affärn.Så be en vän så kan det bli en fin söndas utflykt med en fika paus efter vägen.Kan bli riktigt trevligt  :)

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 24 mar-13 kl 14:54 »
Hej!
Jaförhe....te ta bort bromsvätskan!!!! ;D
/ MVH/Bosse

Micke.R

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-13 kl 15:12 »
Som sagt så är det bäst att tömma systemet och fylla på med rätt olja. En ny styrservopump är varken billig eller lätt att byta(självklart lite beroende på hur gammal bilen är, en gammal bil har oftast mer utrymme).

//Micke

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 24 mar-13 kl 20:53 »
Töm inte bara behållaren utan se till att få oljan bytt i hela hydraulsystemet.
Ett bra sätt brukar vara följande:

1) Ta loss behållaren och rengör den grundligt (tvätta med bensin och tandborste), ev filter och magneter bör göras ren för sig. En ultraljudstvätt kan också vara bra att ha.

2) Sätt dit behållaren och anslut sugledningen till pumpen. Returledningen skarvar du istället med en genomskinlig slang som får gå ner i en hink eller balja. Fyll på rätt sorts olja (vanligtvis duger ATF bra).

3) Låt en medhjälpare starta motorn, fortsätt fylla på olja tills det kommer ren och fräsch olja ur returslangen. Vrid styrningen snabbt fram och tillbaks mellan ändlägena några gånger och kolla att det inte kommer ut smutsig olja då heller.
Lämpligen gör man allt detta vid varm motor så att tomgångsvarvtalet inte är onödigt högt. Ett alternativ till att starta bilmotorn kan vara att ta loss drivremmen till servopumpen och köra den med hjälp av borrmaskin eller liknande.
När all gammal olja verkar vara borta, sätt tillbaks returslangen på behållaren och fyll olja till rätt nivå.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-13 kl 22:10 »
Tack för råden.
Arbetet är nu fixat ,men i flaskan kom inget men en pöl på golvet blev det.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser