Mitt förslag till dig är att använda "renrasigt färgad bagge" på dina tackor mer genomgående.
Det är tackornas kvalite som styr den övergripande kvaliten på lammen, medan baggen bidrar med en delmängd egenskaper. Att få fram en bra avelsbesättning tar ett antal år, där man man jobbar med sin tackgrupp. De flesta tackor kommer ju att producera lamm 5-6-7-8 gånger, medan baggen i regel är "förbrukad" efter ungefär 3 år.
Om syftet är att få "fina skinn", så vill man ju ha bort en hel del av "vaddigheten" från Texel, men, om slaktvikter är intressant, ha kvar det mesta av tillväxten.
Jag har sålt baggar (också Helsingefår) till renrasiga Texelbesättningar, och köparna har varit nöjda med resultatet. De har fått god tillväxt, men lättare lamningar och ngt fler lamm. Inte så många färgade lamm dock.
Jag är nöjd med resultaten på mina Allmoge/köttras korsningar, både vad avser skinnkvalitet och tillväxt.
Och jag har nästan bara färgade lamm idag, eftersom jag helt avvecklat tackorna med Texelinslag, och har flera tackor i avel som är 50% Helsinge/50% köttrasblandning, och dessa ger ju nästan enbart färgade lamm.
Men jag använder alltid en renrasig bagge i allmogerasen, eftersom det blir svårt att hålla ordning på genbanksdelen av besättningen annars.
Har du använt "egen" bagge? Hur många säsonger har du använt en och samma bagge?
För att få lite bättre statistik på effekterna av en bagge på ett visst "tackmaterial" så behöver man köra några säsonger med samma bagge på samma tackor. Att använda en bagge en säsong, och sedan slakta den, ger mer slumpeffekter och hindrar dessutom från att använda samma bagge en gång till (inte på sina döttrar

) om resultatet verkar bli bra.
Jag försöker hålla mig med tre baggar till ca 20-25 tackor totalt, en "nytt blod", en som använts en säsong, samt en som använts två säsonger. Jag slaktar dock inte gamla baggen direkt, i synnerhet om han gett ovanligt "bra" resultat,utan sparar den ett år extra. Därför har jag ibland 4 baggar, eller så köper jag inte någon "nytt blod" bagge något år...