Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyraårig växtföljd i växthus?  (läst 3216 gånger)

frökenfräken

• -
Fyraårig växtföljd i växthus?
« skrivet: 23 mar-13 kl 13:26 »
En avknoppning av tidigare diskussion...

Hålla på o ösa ur bäddar o byta jord i växthus är jobbigt. Ponera att man har ett tillräckligt stort växthus så man kan inrätta fyra rejäla, upphöjda, fasta bäddar.

Om man roterar i fyraårig växtföljd så att man odlar t.ex. tomater - gurka - paprika - sallad o sen börjar om, och förstås jordförbättrar  o gödslar varje år, kan man hålla en sån odling frisk? Eller blir det smittspridning ändå inuti växthuset pga den begränsade ytan o luftvolymen?

flindra

• -
SV: Fyraårig växtföljd i växthus?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-13 kl 15:21 »
Jag undrar också om det kan fungera.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #2 skrivet: 20 aug-13 kl 21:57 »
Det kommer att gå bra. Städa ur växthuset efter avslutad säsong så minimerar du ev smittspridning via sporer. Jag körde många år med i princip vartannat år med tomat och vartannat med chile/paprika. Grävde ner påskogödsel på våren i bäddarna. Märkte inte av någon stor sjukdomsfrekvens. Läste om en odlare som odlat tomat och paprika varje år i samma bädd under en herrans massa år utan problem. Han grävde ner kogödsel varje år.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 20 aug-13 kl 22:11 »
Det beror förstås växthusets storlek och grundläggning - men ett alternativ är att flytta växthuset istället för att flytta jorden. Det är åtminstone vad jag planerar att göra.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 20 aug-13 kl 22:48 »
Borde man inte gröngödsla i ett av skiftena?
Man kanske kan tänka sig: Tomater - Gurka - Paprika - Gröngödsling

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #5 skrivet: 20 aug-13 kl 22:54 »
Man kanske kan tänka sig: Tomater - Gurka - Paprika - Gröngödsling
Paprika och tomat är ju ganska nära släkt så det kanske är tveksamt om det är så meningsfull att ha dem i olika skiften?

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-13 kl 20:48 »
Paprika och tomat är ju ganska nära släkt så det kanske är tveksamt om det är så meningsfull att ha dem i olika skiften?

Fast då blir det ju mycket mindre tomater och paprika om de ska dela på samma skifte.

kurt

« Svar #7 skrivet: 22 aug-13 kl 07:50 »
Men behöver du odla gurka i växthus? Jag ser en massa som odlar gurkor av Västeråstyp på friland.

flindra

• -
« Svar #8 skrivet: 22 aug-13 kl 08:32 »
Jag behöver ingenting.  ;)

Skämt åsido, jag tänkte spara ett tag och sedan bygga ett ganska stort växthus. Allra minst 15 kvadrat, men mer troligt 20-30 kvadrat. Då vill man väl odla något som blir extra bra i växthus. Och vad jag förstår blir gurka väldigt bra i växthus.

Odlar tomater på "friland" eller snarare i odlingslådor i år och det ser ut att bli en gigantisk skörd! Jag tillämpar 6-årig växtföljd.

Bo

« Svar #9 skrivet: 25 aug-13 kl 05:49 »
Förstår inte problemet. Har odlat tomaterna på samma plats i 30 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser