Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra pengar eller....?  (läst 1570 gånger)

fleming

Våra pengar eller....?
« skrivet: 21 mar-13 kl 18:09 »

Existens!

• Gäst
SV: Våra pengar eller....?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 19:01 »
Jag har svårt att bli upprörd över att 'sparare' med över 100 000 Euro på banken får en extra skatt. I synnerhet som merparten är ryska maffiapengar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 19:28 »
I Sverige kommer det aldrig bli aktuellt att beskatta folks besparingar, åtminstone inte så länge Borg är finansminister

johe71

« Svar #3 skrivet: 21 mar-13 kl 19:32 »
på JAK banken kanske.

eftersom pengar på ett JAK-konto omfattas av statens insättningsgaranti så har jag svårt att se att pengar på ett konto där inte skulle behandlas som vilken annan bank som helst... eller menar du att du ska stoppa madrassen i ett bankfack?

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 21 mar-13 kl 20:03 »
...Går ju att ha stålar hemma....krånglet är den korkade pengatvättslagen...sedlars utseende ändras ju ibland... behöver man växla in till nya sedlar kan det bli trubbel eftersom bankerna måste fråga vart pengarna kommer ifrån...inga kvitton=inga pengar bytes... allt enligt den korkade tvättlagen...

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 mar-13 kl 20:21 »
I Sverige kommer det aldrig bli aktuellt att beskatta folks besparingar, åtminstone inte så länge Borg är finansminister
Det vet man inte hur länge han får vara. På 80-talet drog regeringen in en engångsskatt på eget pensionssparande. I grunden samma sak fast värre för det var pengar öronmärkta för spararnas trygga ålderdom. De kan i det här landet också.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 mar-13 kl 20:57 »
Det vet man inte hur länge han får vara. På 80-talet drog regeringen in en engångsskatt på eget pensionssparande. I grunden samma sak fast värre för det var pengar öronmärkta för spararnas trygga ålderdom. De kan i det här landet också.

Det var ju dock under en sosseregering..

Skogsola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 mar-13 kl 21:03 »
 Det finns sossar nu också. Fast de har väl blivit lite liberalare.

greenpeace

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-13 kl 21:13 »
Jag har svårt att bli upprörd över att 'sparare' med över 100 000 Euro på banken får en extra skatt. I synnerhet som merparten är ryska maffiapengar.

:) där satte du den fint -  och skogsola var inne på det här med att man snådde pensionäranas pengar (men var inte det under 90 talet) en skandal egentligen och alla skulle sätta pengarna på aktier /fonder och skit. vi fick alla en lapp , det måste varit 2000 som vi skulle kryssa för vilken fond .
dengång tog jag med skiten på dass och använde som rövsticka och sände tillbacks - det blev automatisk nåt statlig fond ( den som klarade sig bäst  ;D)- vilket som så är det ju inte våra pengar det är kejsarens (så står det i bibeln) och rätt hadde han jesusnubben - ge kejsaren vad som är kejsarens . o:)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 mar-13 kl 21:30 »
Citera
Det är bra att de tagit det här beslutet. Det var nödvändigt. Det är ju inte rimligt att europeiska skattebetalare ska lösa ut t ex ryska mångmiljardärer. Att man lade en skatt på banksystemet tror jag var nödvändigt.
- Anders Borg

Nä, så det är spararna som ska lösa problemet istället?

Jag tror att vi tror för mycket om vi tror att det inte kan hända här, oavsett regering.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser