Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biofarmab seloe eclipse  (läst 1594 gånger)

Syster Yster

Biofarmab seloe eclipse
« skrivet: 21 mar-13 kl 16:54 »
Hejsan,

Jag har ett selenpreparat med tillsatt E-vitamin som egentligen är till hästar. Tänkte använda detta även till fåren. Skulle detta kunna vara farligt eller dumt av någon anledning? Selen som selen, eller?

vallhunden

• Västergötland
SV: Biofarmab seloe eclipse
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 17:49 »
Det är väl doseringen som skulle kunna vara knepig, då ??? ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Syster Yster

« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 19:53 »
Ja, det är klart... Tänkte man kunde ta en normal hästdos och dela på tio... Men det kanske blir helt galet. Risk att överdosera?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 22 mar-13 kl 19:42 »
På min selenburk står det bland annat hur mycket selen man ska ge per 250 kg levande vikt. Står det inget sådant på din burk?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-13 kl 19:55 »
Bäst är väl att kolla på Fass.se hur starkt ett fårpreparat är och sedan räkna om det till det, som du har :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Syster Yster

« Svar #5 skrivet: 22 mar-13 kl 21:53 »
Ho,ho ho. Inte visste jag att det fans en vet. FASS. Nu blir det genast enklare. Tack för tipset!
Hur brukar ni andra ge selenet förresten? Jag har ju bara torra pellets och jag tycker att selenpulvret bara rinner igenom och blir kvar på botten. Funderade på om man kunde fukta pelletsen lite, för att få selenet att fastna lite.

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-13 kl 00:06 »
Jag ger fåren Selevitan,det är i pulverform som jag blandar med vatten tills det har löst upp sig. Ger det med doserspruta direkt i munnen,flera av mina tackor äääälskar det och vill ha mer än de får ... :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Syster Yster

« Svar #7 skrivet: 23 mar-13 kl 05:57 »
Jamen vad smidigt. Då blir det ju lite lättare att se att inte någon blir utan. Det testar jag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare
Berberis, JoeDirt, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser