Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fattigpensionär av självhushållning?  (läst 12058 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: Fattigpensionär av självhushållning?
« Svar #60 skrivet: 20 apr-13 kl 22:42 »
Intressant ämne....har själv börjat fundera en del på det den sista tiden.......inte för att jag ska pensioneras än på ca 40 år om man nu ska tro prognoserna om framtida pensionsålder......men om det är något jag kan vara säker på så är det ju att; om jag har tur nog att överleva, så kommer jag att bli gammal.
Fast hur man än tänker sig att tackla problemet så finns det ju nackdelar...

* Väljer man att jobba mycket så att man kan tjäna pengar (om man nu har tur och är hyfsat välbetald) så är risken att man:
 a) jobbar bort det mesta av sitt liv, som man egentligen hade velat göra annat med.
 b) Sliter ut sig både fysiskt och psykiskt och dör eller har väldigt dålig hälsa när det är dags för pension.
 c) att samhället ändrat reglerna/ eller "kollapsat" så att man inte har någon nytta alla pengar man lagt på hög.

* Väljer man att vara hemma mer och lägga sin tid på att odla och dyl., så är risken att man:
  a) blir för fattig för att kunna leva (vem vet om garantipensionen finns kvar när det är min generations tur...)
  b) Träffat en del dåliga val, och inte byggt upp en bra "grund" att pensionera sig på (hus, mark, odlingar, värmesystem etc.).....jo,         även om man tänker sig det, så blir det faktiskt inte alltid som man tänkt sig.

Men när jag resonerar för mig själv kring dessa frågor, så känner jag att risken känns mindre (och mer värd besväret) i alternativ nr2; d.v.s. lönejobba mindre, och bygga upp ett liv som man trivs med, och som samtidigt kan vara en trygghet när man blir gammal.....det finns ju hur som helst inga garantier att man klarar sig dit, fast jag är övertygad om att chansen är större om man är lite lyckligare, har tid att sköta sin hälsa, och trivs med livet.....

Det blir lite "roluette" hur man än gör, eftersom vi inte har någon kristallkula att kolla läget i (inte jag iallafall).

Live simply......so that others may simply live.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 20 apr-13 kl 22:48 »
Att klara sig på ålderns höst kommer nog att lösa sig rätt bra. Garantipensionen är ju rätt hög för en som vant sig att återanvända och lösa problemen med vad man har hemma.
I takt med att man inte är så vig längre kommer en hel del projekt att avvecklas, en del utrustning kan då säljas av, vilket ger hårdvaluta om man vill  köpa något, eller om pensionssystemet
inte fungerar längre. Och bara man låter bli att bli sur och vrång kommer det alltid att finnas någon ung och frisk person man kan få lite muskelkraft av i utbyte mot en rökt anka eller prima tomater,
även om man inga barn har.

Maria C S

• Småland
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rubensgården

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 07 jan-14 kl 21:52 »
Jag tycker mer att det handlar om att bygga upp gården och verksamheten så att den är värd något den dag man inte orkar längre. Då kan man kanske klara sig på pengarna man får när man tvingas sälja. Eller så kan man försätta sig i träldom eller jobba tills man dör. Det värsta scenariot för mig har alltid varit att bli handikappad just nu innan man lyckats. Därför har jag levt livet och gjort allt jag velat göra. Självhushållningen är mitt sista stora äventyr och kanske kan jag komma loss och klara mig själv om några år. Som jag ser det går självhushåll hand i hand med självförsörjning där man kan sälja tjänster eller varor för att fortfarande vara en del av systemet.
/Jan

Nina W

• Värmland
« Svar #64 skrivet: 07 jan-14 kl 23:50 »
Att klara sig på ålderns höst kommer nog att lösa sig rätt bra. Garantipensionen är ju rätt hög för en som vant sig att återanvända och lösa problemen med vad man har hemma.
I takt med att man inte är så vig längre kommer en hel del projekt att avvecklas, en del utrustning kan då säljas av, vilket ger hårdvaluta om man vill  köpa något, eller om pensionssystemet
inte fungerar längre. Och bara man låter bli att bli sur och vrång kommer det alltid att finnas någon ung och frisk person man kan få lite muskelkraft av i utbyte mot en rökt anka eller prima tomater,
även om man inga barn har.

-Låter som en bra idé. Då jag blir pensionär så hoppas jag att jag äger ett hus och en gäststuga. I den senare kan jag låta någon bo mot att han hjälper mig med det tyngsta. Om jag blir dålig i ryggen så kan jag i alla fall odla en del i bekväma odlingslådor och bänkar.
Några getter och höns ska jag också ha. Om man rör sig -inte bara promenerar utan använder hela kroppen lite lagom varje dag, så ökar chansen att behålla viss arbetsförmåga tills man ev får någon hemsk sjukdom, en stroke eller något sådant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser