Ok men nu gällde väl ämnet om man blir fattigpensionär av självhushållning och då tolkar jag ditt inlägg som att när det blir en massa sjuka gamlingar av experimentverkstadens invånare så kommer de att skickas ut till det "vanliga" samhällsstödet med sjukvård och annan omsorg? Jag är inte så bekymrad om en grupp personer inte betalar skatt eller så att säga gör rätt för sig hela tiden utan tycker att det är lite dubbelmoral att å ena sidan vilja leva utanför samhället men å andra sidan vilja utnyttja samhällsresurserna och samhällsvalutan när det kan tänkas behövas. Se inte mitt inlägg som ett angrepp utan se dem som ett sätt att vässa dina argument 
christell- im still hanging on

- och det är just så jag jobbar , vässar argument -som jag nämde tidigare ser jag denna självförsörjande (kommun) som bidrag och inspiration till samhället och jag utgår altid från ett samverkan med övriga kommuner samt staten som enda möjliga väg att gå- dels på grund av statens våldsmonopol som skulle ingripa ungfär som fbi i amerika och blåsa bort (sekter) med vapenmakt - och jag vill under inga omständigheter vara ansvarlig för oskyldiga människors död. men fram för allt för att upprätthålla den civiliserade argumentationsformen och logiken som måttstock för kommunikation och samverkan. vi snackar om hållbarhet.
personligen skulle jag kunna skriva på en kontrakt på avlivning vid sjukdom och gladeligen bidra till kompostverk eller hundmatsgrytan, jag är ochså bered att stå fört i ledet vid angrepp av radikala krafter som attakerar och fungera kulfång åt andra - vilket jag inte förventar mig av någon annan.
jag har länge håppats på en självgående utveklande rörelse som lägger fram lösningar och resultat och träffat många männniskor på vägen - men jag konstanterar från mitt personliga (begränsade) perspektiv att där finns inte mycket att ta på . vilket ibland förför mig till tanken om civil olydnad i form av markokupationer eller liknande aktioner för att skapa uppmärksamhet , men det i sig kräve ett sammansvetsat gäng (vilket jag inte träffad på).
om man se historisk på samhällelig utvekling så är det just sådanna männniskor med civilcurage som sätter igång en utvekling.
sverige är tillsammans med övriga norden förmodligen det fredligaste pladsen på jorden där individerna behandlas human även av staten (i stort sett och jämnförelse med andra länder , även om det finns en del orimligheter även här )- vilket burde ge förutsättning för att komma fram till mera fredliga , legala , politiska beslut om förändring .
tyvärr ser det inte ut så , snarare finns en form för passificering, likriktning , konformism och ensamhets individualism, söndring av familjestruktur osv.
till slut blir det inget annat kvar änn att göra sig luft på ett syberforum och ta emot smällarna här (vilket är ok-jag har fått even denna händelselösa dag att gå på det viset- men vad har jag åstakommit ? nada , inget - luft och ord ) - jag dribblar mest med dom som tycker jag är helt ut å kör .
det är spill av recurce det - det kan jag lova dig - inte för egen del så mycket som för "rörelsen "som sådan - som inte vågar få aschlet ur vang , ta saken i egna händer och föregå med gott exempel .
nu kanske jag inte vässat mina argument så mycket med detta inlägg utan narare gjord mig luft - det var en hård dag på forum idag - tack alla som var med