Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP?! Rymmande häst  (läst 4074 gånger)

Mlisssh

• Västergötland
HJÄLP?! Rymmande häst
« skrivet: 18 mar-13 kl 19:41 »
Av alla er där ute som har hästar.. Jag har ett litet problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Min lille häst.. så fort jag tar bilen o åker hemifrån ett par timmar så smiter hon ur hagen trots att strömmen är på, dom har hö i hagen o antingen vatten där inne eller så är dom vattnade. Hoppar hon inte över så river hon ner staketet.och ibland går även stolparna sönder. men detta händer ALDRIG när jag är hemma. NÅGON som vet vad detta kan bero på eller något förslag på hur jag ska lösa detta? det finns träd o stockar o lite annat att pilla med där inne med och vanliga lekbollar är dom inte intresserade av.. Hon går ju ingenstans utan stannar på min tomt, brevid hagen. Snälla snälla ge mig förslag på vad jag kan göra. Hon är 1 1/2 år. Inte stressand av sig, stannar kvar i hagen när ja e ute o rider med den andra.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: HJÄLP?! Rymmande häst
« Svar #1 skrivet: 18 mar-13 kl 19:59 »
Låter ju knasigt nu när jag tänker skriva det, men ... nästan som om hon försöker följa efter dig?  Kan du gömma dig, eller t ex åka bara en liten bit med bilen och sen stanna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mlisssh

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-13 kl 23:52 »
Ja den tanken har jag också haft. Det är ju bara det att en häst gärna inte går från sin flock, vilket hon inte gör. hon stannar ju på tomten här hemma. brevid hagen för den andra hästen står ju kvar. Och sen tycker jag väl kanske att om hon nu ska sticka någon gång så borde det ju vara när jag och den store är ute o rider och hon står där själv... Har du nån aning om vad man kan göra? Jag måste ju kunna lämna mitt hem! Ska faktiskt parkera bilen en bit bort o ha span på henne.. Men om det nu är så att det är bilen som avgör.. vad gör jag då åt saken?!  :-\

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 19 mar-13 kl 12:38 »
Och jag som hade hoppats att duktigare hästmänniskor än jag skulle ha svarat!  Jag har tänkt på din häst sen jag skrev, och undrar vilka raser dina hästar är av?  Mera exakt var går hon ut, hur är åldersfördelningen mellan hästarna?

Det som förbryllade mig från början var att hon stannar när du OCH hästkompisen går ut.  Tillsammans.

Men att spionera på henne är väl Steg Ett?  Har du någon kompis som kan hjälpa till med det, eller en kamera att låna och sätta upp?  Så du får veta om hon verkar upphetsad eller målmedveten här hon går ut.  Och om det kanske finns något ställe i stängslet där det är extra frestande.

Men vi hoppas att någon kan komma med bättre förslag än jag!  :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-13 kl 12:47 »
Hur många gånger har det hänt? Hur många hästar är det i hagen? Och hur stor hage har de? Går hon igenom varje gång du åker hemifrån? Stannar de andra hästarna kvar i hagen?

Hade det hänt typ tre-fem gånger här hos mig, så hade jag utgått ifrån att det är ett olyckligt sammanträffande. Händer det varje dag under två veckor... tja, då hade jag väl stallat in kraken innan jag åker. Köpt ett starkare aggregat och bättrat på jordningen av staketet.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

vindensbonig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 mar-13 kl 12:51 »
Prova med att lämna bilen hemma  låna någon annans då borde du får svar ?

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 mar-13 kl 12:53 »
hästar är inte så dumma som man kan tro.
Steg ett:
hör du ett knäppnade från elstängslet? isåfall hör även hästen detta och kanske redan har listat ut att när det inte låter kan man smita ut utan stöt. (lösning: leta ut var det knäpper och åtgärda stället( dålig kontakt eller något som ligger emot samt ha snabbare puls)

Ang bilen, låt någon annan köra den och så fort hästen är på väg ut så rusar du ut från ditt gömställe, då vet inte hästen om du är hemma eller inte trots att bilen är borta.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 19 mar-13 kl 13:30 »
Köra någon annans bil, eller be någon annan köra den egna bilen - märker inte hästen skillnad?  Jag grunnar mest på varför hon går ut just när du är borta med bilen, inte när du är borta med den andra hästen.  ???

(Elstängslet går ibland in på den vanliga radiomottagaren.  Om då ljudet börjar höras väldigt bra, då är det jordat någonstans.)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 mar-13 kl 13:41 »
Köra någon annans bil, eller be någon annan köra den egna bilen - märker inte hästen skillnad?  Jag grunnar mest på varför hon går ut just när du är borta med bilen, inte när du är borta med den andra hästen.  ???

(Elstängslet går ibland in på den vanliga radiomottagaren.  Om då ljudet börjar höras väldigt bra, då är det jordat någonstans.)
Det är ju det dom kanske gör  där av låna annans bil det kan också vara så att hästen går på bil ljudet som hundar kan skilja på vet inte förstås .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 19 mar-13 kl 14:48 »
Ja den tanken har jag också haft. Det är ju bara det att en häst gärna inte går från sin flock, vilket hon inte gör. hon stannar ju på tomten här hemma. brevid hagen för den andra hästen står ju kvar. Och sen tycker jag väl kanske att om hon nu ska sticka någon gång så borde det ju vara när jag och den store är ute o rider och hon står där själv... Har du nån aning om vad man kan göra? Jag måste ju kunna lämna mitt hem! Ska faktiskt parkera bilen en bit bort o ha span på henne.. Men om det nu är så att det är bilen som avgör.. vad gör jag då åt saken?!  :-\

Hon kanske bara vill vakta hus & hem åt dig.? Och om hon bara stannar i trädgården så gör det väl inte så mycke. Kolla att skicka dit någon främmad när du inte är hemma!  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Leifem

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 mar-13 kl 15:19 »
Hur beter sej den större  normalt mot "lillhästen"..? Som sagts innan, så är hästar jäkligt smarta. Tillräckligt för att va riktiga ögontjänare.. 
Du hemma, - allt är ok.  När du rider iväg med den större, så är det ju ok med den lille ensam i hagen..  ???
Kan det tänkas att den större helt enkelt jävlas med lillen när den vet att du inte kan se det...?
Har haft häst som betedde sej så gentemot en get som gick i samma hage. " Bra kompisar"  ::)  - när jag var hemma..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 20 mar-13 kl 11:18 »
Jag hade kollat över mina staket samt om det är ordentlig kräm i tråden. Det är ju ett stort problem om man får hästar som lär sig att rymma, den dag hon bestämmer sig för att dra på riktigt kan hon bli överkörd eller själv skada sig om hon trasslar in sig i tråden.
Att spionera på henne kan vara bra av den orsaken att du kan se hur hon rymmer (kryper hon under eller tar hon sats och går igenom) och därmed åtgärna hagen.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #12 skrivet: 20 mar-13 kl 11:24 »
Jag skulle ta in henne när jag åker i väg så att hon inte befäster beteendet för mycket om hon nu inte redan gjort det. Låt det vara så ett par veckor (rekommenderar minst tre) och pröva sedan att ha henne ute när du åker igen. I bland får de bara för sig saker och det viktigaste är att man bryter beteendet omgående så att det inte blir en vana.

Mlisssh

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 mar-13 kl 08:42 »
Måste ju bara tacka för alla svar!! =)

Jo, det är allt kräm i staketet!! Bra sån också.
Min lilla rymmare är 1 1/2 år och den andra är 12. Men dom har verkligen varit (hur fjantigt det än låter) bästisar sen dag ett!
Har också funderat på att ta in henne när jag åker fast jag tycker inte att det ska behövas. Dock kanske ta in henne när jag är ute och rider. nu har jag ju "tur" att jag är hemma på dagarna också men sen när jag börjar jobba igen då? det funkar ju inte att ha henne inne då. Och nu igår när jag var ute o red så stack hon faktiskt. och denna gången knäckte hon två stolpar.
En sak jag tänkt på är att hon inte har försökt att ta sig ut vid någon av ingångarna. men där försökte hon tränga sig ett par gånger så då såg jag till att hon fick sig en liten sketing. och då rygga hon minsan!! Har ju självklart kollat strömmen runt i hagen o den e som den ska. Hagarna är ganska stora med mycket yta att springa på, det finns träd o stockar att gnaga på lite kullar här och där..
Jag fick ett förslag att jag skulle se till att hon fick sig stötar av tråden även på andra delar av hagen så hon får tillbaka respekten?! vad tror ni om det? Tänker att det kanske kan vara en ide, för du har hon ju sjuk vinerpäls och täcke.. så då kanske det inte känns så mycket. O det e ju inge kul med stötar men d e ju inget farligt liksom..

Detta med rymmandet har varit de senaste två månaderna ca. ingenting innan det. Kan det vara lite fasoner bara?

Bell

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 21 mar-13 kl 09:20 »
Av med täcket, BUMS!  :-[ Har hon alltid täcke på sig? Det isolerar en hel del från stötar. Är hon sjuk så hon måste ha det får du satsa på trähage tills hon kan gå utan och få känna elen. Så skulle i alla fall jag göra.  :)
<3 Även rosen har taggar <3

Västgote

« Svar #15 skrivet: 21 mar-13 kl 09:21 »
För in uppgifter i dagbok om när rymmningar sker. Vilka bilar hästar, människor etc som är hemma resp borta. Jag kan tänka mig at Du får en bra bild av varför utbrytningarna förekommer.

Efter ett tag har Du en klar bild och kan åtgärda beteenet.

Man kan ju alltid spekulera. Går hon ut och väntar på attt hästisen ska göra det också så att dom kansticka se´n?

Vi hade en fjording med enormt lokalsinne. Om vi red eller ledde hästen till nytt ställe några kilometer bort eller mil... då slog det inte fel hon hoppade höjdhopp och stack tillbaks till förra stälet. Körde vi henne däremot med hästkärra uppkom inte problemet.!!!!

Mlisssh

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 mar-13 kl 10:07 »
Om hon har täcke eller inte kvittar egentligen. Det gör liksom ingen skillnad. :/ O d e inget vintertäcke hon har utan bara ett regntäcke som hon haft nu när det blåst som värst o ingen sol. Men en dagbok, absoult ingen dum ide...

Men vad tror ni om det jag skrev om att se till att hon får sig en stöt eller två av själva staketet o inte ingången...?! Jag är lite skeptiskt att göra det men tror kanske det kan funka..  ???

Bell

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 21 mar-13 kl 10:24 »
Då skulle jag låta henne vara utan täcke när du åker/rider bort. Hur har du kollat elen runt hagen? Jag tycker det låter som elen inte tar på henne som det är nu. Det är ett vanligt problem så här års. Själv har jag en vinterhage som jordningstråden går 5 cm under eltråden bara för att det ska fungera och vara bra "fjong" i staketet överallt.

Angående din fråga så förstår inte hur du skulle ge henne stöt om hon inte bryr sig nu och elen är bra? 
<3 Även rosen har taggar <3

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 mar-13 kl 10:26 »
Går ju att prova att blöta ner bringan så tar det bättre .

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 21 mar-13 kl 12:37 »
Låter tufft att ge henne mera stötar OM det är så att hon blir trängd ur hagen av kompisen.  Som geten tidigare i tråden.  (Dom var ju också bästisar när Husse var hemma!)  Vad kan det kosta i pengar och besvär att sätta upp en kamera under en period?  Gärna en som du kan koppla till din mobil.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser