Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldad bakugn  (läst 1733 gånger)

syrsa

  • Gäst
Vedeldad bakugn
« skrivet: 28 jan-07 kl 14:38 »
Hej!
Jag undrar om det finns någon plats i Skåne där man kan få vara med och baka i vedeldad bakugn/bakstuga? Jag skulle så gärna vilja baka mitt tunnbröd och mitt knäckebröd i en "riktig" ugn, istället för att försöka få upp temperaturen i min vanliga elspis. Brödet blir ju så mycket godare i bakstuga!

Skriv gärna och berätta om era erfarenheter av sådana här bak!

Ta gärna kontakt med mig om ni känner till någon del av Skåne där en "gemensam" bakstuga finns.

Må gott!
/syrsa

koko

  • Gäst
Re:Vedeldad bakugn
« Svar #1 skrivet: 05 feb-07 kl 22:44 »
Ja, jag skrev ett svar här som visst inte ens kommit upp, skumt.
men jag försöker igen!
I Hörby kommun, Östra Sallerups Kulturhus finns en äkta, gammeldags vedeldad bakugn som fortfarande används, det är en upplevelse, det vet jag för jag har varit med tanterna o bakat där!

Det är en äldre dam, upplärd av sin mor, som fortfarande har storbak där inför en del marknader, jul o påsk o så, då kan man vara med för det är inga små degar hon sätter! Det finns fler, även någon lite yngre, som kan baka o elda, som du kan få kontakt med via denna dam.
Hon har oxå kurser om 2 dagar genom studieförbundet i Hörby, hör med dem eller få tag på henne i själv, genom att ringa kulturhuset, helger: 0415-61275. Hälsa gärna från Jenny! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Anders Flix, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser