Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hampaodling  (läst 4402 gånger)

Carolina

• Dalarna
Hampaodling
« skrivet: 17 mar-13 kl 21:55 »
Hej! Jag undrar om det är någon som vet vart man /om man kan få tag på hampafrön för att odla för frönas skull, som är både hane och hona och som därför går att ta egna frön från. Regler, tillstånd etc.

Jag har inte gjort några djupare efterforskningar, men en jag pratade med häromdagen antydde att de hampafrön man kan köpa i affärerna för att äta är enbart maskulina...så detta tål att undersökas tycker jag. Men jag har förstått att man även måste ha tillstånd att odla hampa i Sverige. Får undersöka detta också..!

Attes matte

• Jämtland
SV: Hampaodling
« Svar #1 skrivet: 17 mar-13 kl 22:02 »
Man måste odla minst fyra hektar för att få tillstånd för att odla hampa. :)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-13 kl 22:54 »
Jag har inte gjort några djupare efterforskningar, men en jag pratade med häromdagen antydde att de hampafrön man kan köpa i affärerna för att äta är enbart maskulina...så detta tål att undersökas tycker jag.

Detta stämmer inte. Däremot vill jag minnas att det krävs speciellt utsäde när man ska odla hampa, så det spelar ingen roll vad det är för fröer du hittar i mataffären.

Här är en länk till information om odling av hampa på jordbruksverkets hemsida:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/gardsstod/odlingavhampa.4.37cbf7b711fa9dda7a180000.html

kurt

« Svar #3 skrivet: 20 mar-13 kl 12:08 »
Hur hade du tänkt att skörda hampan?

pålandet

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-13 kl 13:31 »
Jag har en slags hampa som jag endast odlar för de vackra blommornas skull och därför inga mängder.
Den heter Hibiscus cannabinus el Gambo-hampa,kanef som de oxå kallas.Testade med 3 plantor förra året och sparade en massa frön från dessa som jag nu planterat i drivbänk inne.Ska om ca 2 mån plantera ut dom ute för de blir lite för höga för att odlas inne ;)
Nu kanske det inte är sådana frön och i den mängd du är ute efter?!

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 14:29 »
Jag tycker det låter märkligt med enbart maskulina frön. Kan man göra en sådan sållning på ett ekonomiskt vis?

Om syftet är att hindra odling i narkotiskt syfte så kan man ju bara använda en sort med låg THC-halt.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 apr-13 kl 14:45 »
Det är inte enbart hanliga förer. Ska du odla hampa måste du köpa godkännt utsäde, just nu finns nog bara en sort har jag för mig, och du måste odla minst fyra hektar.

Elles ist verboten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 3 användare
Radar, torpjens, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser