undrar om jag sett en rek. på 6-7 höns per kv.för hobbyhöns......?
...men *host* glömde man kan få Städtanten eller Peace på sig om man citerar lagtexter/paragrafer sorry
Som Henning säger är det flera saker som har betydelse för hönsens maximala trivsel Hur många höns man har totalt i hönsjuset t.exJag vet inte hur många höns ni som skriver här har?Men jag har i alla fall delat mitt hönshus i två avdelningar just för att kunna ha hönsen i två separerade flockar på vintern.För att få det så lungt o fridfullt som möjligt Jag har inte koll på hur många höns jag har per kvadrat kanske 2 st (ska kolla det idag för kul)Mvh Rosa
Det där tar jag som ett personligt påhopp.....
Well... eftersom jag är nybörjare ringde jag till ett hönseri här i närheten för att kolla vad jag skulle göra med 20 kvadrat. Enligt dem kunde jag ha 10 höns per kvadrat (men de var bussiga och hade bara nio...). På 20 kvadrat kan man alltså ha 200 höns? I mina öron låter det helt orimligt. Å andra sidan har jag inte mitt stall inrett för en sådan drift. Det kanske går bra om man har det? Det finns kunskap som kan svara på det här, det är jag säker på.
Tänk också på ju fler höns du har ju mer skiter dom. Har man många höns på liten yta så får man städa oftare och räkna med att det luktar mer.
Har man fungerande gödselbräda under sittpinnarna, är inte "problemet" med många höns själva skiten. Skiten är en resurs den också. Bara att raka ner från gödselbrädan och kompostera och sedan använda till odlingar.