Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yta ?  (läst 5253 gånger)

frukall

• Gäst
Yta ?
« skrivet: 27 jan-07 kl 19:52 »
Hej igen, alla hönskunniga människor! :D
Jag håller på att se ut en bra plats i ladan för mina framtida höns.
Jag undrar hur många hönor man kan ha inne på ca 9 kvm?
De kommer även att få en inhängd hönsgård i anslutning till deras del  i ladan, plus att de kommer få strosa fria ute när vi är hemma.

:) Mvh FruKall.

Skojarbråten

Re:Hur många hönor?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-07 kl 21:41 »
Well... eftersom jag är nybörjare ringde jag till ett hönseri här i närheten för att kolla vad jag skulle göra med 20 kvadrat. Enligt dem kunde jag ha 10 höns per kvadrat (men de var bussiga och hade bara nio...). På 20 kvadrat kan man alltså ha 200 höns?

I mina öron låter det helt orimligt. Å andra sidan har jag inte mitt stall inrett för en sådan drift. Det kanske går bra om man har det? Det finns kunskap som kan svara på det här, det är jag säker på.

Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-07 kl 23:02 »
Hej
För att vara lite petig..... den yta som består av reden skall inte inräknas i de 10hönor/ m2 och en tredjedel av ytan måste vara golvyta med spån.
Det låter illa, men när man tittar in i ett hönseri ser det inte så illa ut...tycker jag i allafall
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-07 kl 07:32 »
undrar om jag sett en rek. på 6-7 höns per kv.för hobbyhöns......? ska kolla upp det... jag tycker det är lagom om dom går ute också...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Henning

« Svar #4 skrivet: 28 jan-07 kl 07:36 »
Hej, Tänk inte hönor per kv m, utan tvärtom. I den ekologiska/alternativa produktionen är det viktigt att man ser till djurens behov. 1 m2 /höna är ett lämpligt riktmärke. Om man knör ihop för många hönor klarar de inte av att hålla reda på rangordningen. ca 25 st i en flock inkl 3-4 tuppar är en lämplig maxstorlek.
Det finns en väldigt informativ och trevlig liten bok av Flemming Schiötte som jag varmt rekommenderar. Den heter "Hönsskötsel på rimligt vis" och finns på förlaget Bokskogen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: m2 hönor?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-07 kl 10:44 »
undrar om jag sett en rek. på 6-7 höns per kv.för hobbyhöns......?

KRAV höns får i alla fall vara max 6 st per m2

...men *host* glömde  :-[
man kan få Städtanten eller Peace på sig om man citerar lagtexter/paragrafer sorry
 :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jan-07 kl 11:05 »
Vi har lite drygt en höna per kvadratmeter. Det är verkligen inte trångt och dubbelt så många skulle utan vidare kunna samsas på samma yta. Till saken hör att de dagtid har tillgång till ytterligare utrymme mellan "hönsrummet" och ytterdörren, samt förstås utevistelse när vädret tillåter.

Tio höns per kvadratmeter verkar mycket. Hundra höns i en friggebod, jösses.  :o

Har citerat lagtexter många gånger men aldrig fått någon "Städtant" på mig. Kanske beror på hur man gör det.

Och för mig får du gärna citera lagar och regler, det är bara bra.
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 11:10 av Ulric Eriksson »

Henning

« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 11:48 »
Både beläggningen och flockens storlek har betydelse för att hönsen ska kunna bete sig naturligt. Det går kanske att hålla 6 hönor på en kv m och möjligen det dubbla antalet på två kv m men ökar man ytterligare är det stor risk att den linjära rangordningen inte kan upprätthållas. varken KRAV-regler eller övriga djurskyddsbestämmelser är baserade enbart på vetenskap. De är resultat av kompromisser mellan olika intressen. Det är naturligtvis inte något fel i sig men enligt min mening har hönsen kommit längst ifrån vad man kan kalla en anständig djurhållning. Det gäller inte bara burhållning utan även alla flocksystem som blivit större än vad hösen själva trivs med.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 28 jan-07 kl 12:37 »
Som Henning säger är det flera saker som har betydelse för hönsens maximala trivsel  :)
hur många höns man har totalt i hönshuset t.ex

Jag vet inte hur många höns ni som skriver här har?

Men jag har i alla fall delat mitt hönshus i två avdelningar
just för att kunna ha hönsen i två separerade flockar på vintern.
Och få det så lungt o fridfullt som möjligt  :)

Jag har inte koll på hur många höns jag har per kvadrat  :-[
kanske 2 st ? (ska kolla det idag för kul)
Nu har jag kollat och det var 2 hönor per kvadrat.
Med 20 höns i varje flock  :)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 17:48 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 28 jan-07 kl 12:40 »
Tänk också på ju fler höns du har ju mer skiter dom. Har man många höns på liten yta så får man städa oftare och räkna med att det luktar mer.
Hur har du tänkt det med föryngring? Köper du värpfärdiga som du byter ut med några års mellanrum eller ska du ha en liten hobbyflock av nån rolig ras som ruvar fram kycklingar själva?
Om du väljer det senare så kan det vara bra att skaffa färre höns så att man får plats för flera generationer.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-07 kl 13:53 »
...men *host* glömde  :-[
man kan få Städtanten eller Peace på sig om man citerar lagtexter/paragrafer sorry
 :-\

Det där tar jag som ett personligt påhopp.....

;D

Är det inte så att lagtexter ofta är en "minimumstandard"...att visst, man får ha si och så många djur på en viss yta utan att få stryk av en kommunal miljöinspektör....men hur stor yta djuren behöver för att verkligen ha det bra kan vara en helt annan sak.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 15:16 »
Som Henning säger är det flera saker som har betydelse för hönsens maximala trivsel  :)
Hur många höns man har totalt i hönsjuset t.ex

Jag vet inte hur många höns ni som skriver här har?

Men jag har i alla fall delat mitt hönshus i två avdelningar just för att kunna ha hönsen i två separerade flockar på vintern.
För att få det så lungt o fridfullt som möjligt  :)
Jag har inte koll på hur många höns jag har per kvadrat  :-[
kanske 2 st (ska kolla det idag för kul)

Mvh Rosa
Min erfarenhet säger också att höns trivs bäst i mindre flockar som inte överstiger c.a 20-30 höna varav 3-5 är tuppar.
Däremot verkar inte olika flockar ha problem att vistas tillsammans under frigång.

Jag håller ca en höna/kvm vintertid då de vistas mycket inne.
Under sommarhalvåret är de stundtals fyra ggr fler i antal men är inte inomhus samtidigt annat än på natten och då behöver de ju bara pinnplats.
Framåt hösten när kylen fyllts, kycklingar sålts och gamla ägghöns bytts mot nya och minusgraderna kryper inpå så är de tillbaka i ungefär samma antal (1/kvm).

Och du Rosa.....du får gärna komma med lagkunskaper. Det jag reflekterade över tidigare var att dom så ofta kommer som svar på "hur-gör-ni"-frågor.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #12 skrivet: 28 jan-07 kl 17:02 »
Mitt hönshus har en golvyta på ca 1,5 x 3 meter med pinnar och gödselbord ovanför. Jag har 6 hönor och en tupp. Hönorna har tillgång till en utegård, ca 4 x 5 meter.

Nu på vintern, när de inte vill gå ut under kalla dagar, sitter ett par av dem vanligen på pinnarna och några i något hörn på golvet. Ibland hoppar tuppen upp i redet  ::).

Jag tror de trivs ganska bra.  ;)
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 17:05 av Lena A »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 28 jan-07 kl 17:41 »
Det där tar jag som ett personligt påhopp.....
 ;D
Nämen  ??? skräptanten stavas ju inte städtanten  ;D

Tjotten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 jan-07 kl 17:50 »
Då jag själv är nybörjare och just läst endel om hönshus så minns jag att det stod i en bok att man rekommenderade max 6 höns / m2 men då krävde det också att man hade hänshus i våningar, alltså gott om olika höjder av sittpinnar så att hönshuset på ett effektivt sätt kunde utnyttjas upp till taket. Men så stod det också att det var stor skilnad på höns, så skulle man med förnuftets hjälp dra ner till det antal som vekade rimmligt för just den rasen man hade. De som kräver större utrymme var tex. stora höns och de som ogärna flyger. Någon stans stod det också att en flock inte bör vara större än 25 hönor men hade man fler så delar de oftast upp sig i olka flockar och lever lite vid sidan om varandra fast på samma utrymme. Därför skulle det gå att ha runt 200 hönor tillsammans men då bör det helst vara en tupp / flock som hött ordning på sina hönor.
Bara sådant jag läst, ingen erfarenhet altså ;-).

frukall

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jan-07 kl 19:14 »
Well... eftersom jag är nybörjare ringde jag till ett hönseri här i närheten för att kolla vad jag skulle göra med 20 kvadrat. Enligt dem kunde jag ha 10 höns per kvadrat (men de var bussiga och hade bara nio...). På 20 kvadrat kan man alltså ha 200 höns?

I mina öron låter det helt orimligt. Å andra sidan har jag inte mitt stall inrett för en sådan drift. Det kanske går bra om man har det? Det finns kunskap som kan svara på det här, det är jag säker på.

10 hönor per kvadratmeter!  :o Där tappade jag hakan!!
Det låter mycket trångt...
Även 6-7 stycken per kvm tycker jag lät mycket... Men som sagt, det är ju därför jag skriver detta. Jag kan ju inte ett smack om höns än så länge... ;)
Siffran jag hade förväntat mig var ca 1-2 per kvm.
Så jag kan alltså med all säkerhet ha minst 9 hönor och en tupp där inne.
Eller blir det för mycket jobb för en stackars tupp? :-[
 ;D

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #16 skrivet: 28 jan-07 kl 19:16 »
Hvor mange høner pr. kvm. er ikke så lett i utgangs punktet   ;)
Hvordan hønserase dreier det seg om?
Har man f.eks. dverger kan man ha ganske mange høner, men dreier det seg om Jersey Jätte så ikke fult så mange.
Det er også endel "personlighets" faktorer å ta hensyn til...
Noen hønse raser er stille og lugna, mens andre krever større plass pga. de kan være mere aggresive og flaksete.  :)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #17 skrivet: 28 jan-07 kl 19:18 »
9 høner er ikke for mange for en skikkelig tupp   ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Aaron

« Svar #18 skrivet: 29 jan-07 kl 12:55 »
Tänk också på ju fler höns du har ju mer skiter dom. Har man många höns på liten yta så får man städa oftare och räkna med att det luktar mer.
Har man fungerande gödselbräda under sittpinnarna, är inte "problemet" med många höns själva skiten. Skiten är en resurs den också. Bara att raka ner från gödselbrädan och kompostera och sedan använda till odlingar.

:)
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Sia

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 30 jan-07 kl 16:51 »
Har man fungerande gödselbräda under sittpinnarna, är inte "problemet" med många höns själva skiten. Skiten är en resurs den också. Bara att raka ner från gödselbrädan och kompostera och sedan använda till odlingar.

Du ser, det finns lösningar på allt  ;)   Dessutom så är dyngan mycket lättare att kompostera om den inte är uppblandad med en massa spån.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
Sheepgirl, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser