Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla upp gräsmatta - hur?  (läst 3125 gånger)

frökenfräken

• -
Odla upp gräsmatta - hur?
« skrivet: 15 mar-13 kl 10:07 »
Vill ha lite synpunkter på hur jag bäst nyanlägger odlingar. Platsen är idag gräsmatta, delar av den var för över 30 år sedan trädgårdsland. Sandjord, zon 3.

Jag vill dels ha odlingslådor, dels vanliga trädgårdsland.

Är det bäst att fräsa upp/vända ner grässvålen där landen ska vara? Eller ska den skalas bort o komposteras? Om man kommer åt att göra iordning detta på senhösten innan första odlingssäsong är det en fördel? Om man hinner så någon gröngödslingsväxt sent på hösten, hinner något att gro o tillför det någonting?

Där lådorna ska stå, är det vits att gräva ur först eller ska jag bara ställa dem ovanpå? Kanske luckra lite med en grep? Lådorna ska vara ganska höga, 30 cm eller så.

Är mån om ett bra resultat, hellre lite mer arbete i anläggningsskedet och att det verkligen blir lyckat.

Stort tack för synpunkter och råd!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Odla upp gräsmatta - hur?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-13 kl 16:38 »
Förr anlade man alltid en gräsmatta eller annan yta genom att sätta potatis ett år. Sen kunde man göra vad man ville, och det har inte ändrat sig.

Så täck ytan med ett lager kartong. Ovanpå detta så mycket halm, att det är minst 10, gärna 20 cm tjockt när du står på det. Sätt potatis med 30x30 cm mellanrum första året. Lägg på trädgårdsrens eller gamla löv när du har under odlingssäsongen. Skörda! När hösten kommer är det mesta, (om inte allt) gräset kvävt och bidrar som gödning när du vänder ner det.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.msg1415063#msg1415063
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

melongurka

• Västergötland
SV: Odla upp gräsmatta - hur?
« Svar #2 skrivet: 15 mar-13 kl 18:34 »
Jag har tagit bort grässvålen som självmant brukar släppa där rötter möter jord. Har du behov att fulla ut någon gropig eller kuperad terräng så lägg grässvålarna där, funkar alldeles utmärkt. Sen är det bara att gräva och städa jorden från rötter mm. För bästa resultat ska man täcka med duk eller liknande under ett år, men det fungerar bra att så direkt och gärna mangold eller liknande som breder ut sig och hindrar ogräset. Om du ska ha odlingslådor är det bra att klä dessa med duk invändigt för då kan du lägga en del av grässvålen i botten på lådorna och fylla på med bra jord. Duken hindrar ogräset från att tex komma ut i hörnen och springor. Jag tycker att det är lika bra att gräva ordentligt från början och har du någon grävskopa som kan svåla av så är ju det bra annars fungerar ju vanlig handkraft bra. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser