Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallhund av trimras?  (läst 1911 gånger)

Freja

  • Gäst
Vallhund av trimras?
« skrivet: 26 jan-07 kl 19:35 »
Hejsan!
 Blev nyfiken på om någon här vet om det finns någon erkänd vallhundsras som har trimmpäls!?
 Jag vet om pumi själv men tycker det verkar svårt att hitta vallande sådana, dom flesta verkar avla på sällskapshund där istället för vallningsegenskaper, vet att många tex. inte klarat vallningsprov då dom tyvärr jagat istället...
 Ja, ja en dag kanske jag hittar valpar efter vallande pumis, men tills dess, vet ni några andra raser?

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vallhund av trimras?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-07 kl 13:44 »
Är du ute efter en hund som ska klippas ELLLER en hund som ska trimmas (dvs. man rycker bort död päls).
Trim-bar päls är ju rätt sällsynt bland vallhundarna.

Eller är du kansker bara intresserad av pälsvård och kan nöja dig med att borsta en långhårig hund som inte ska klippas/trimmas? ofta så ska ju dom formas lite med saxen inför utställning.
sånna finns det ju gott om i vallhundsgruppen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Vallhund av trimras?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-07 kl 16:08 »
 :)
Freja!
Vad vill du att hunden ska valla?

BuDDHa

  • Gäst
Re:Vallhund av trimras?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-07 kl 16:17 »
trimmras, är det på grund av allergi?


Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Vallhund av trimras?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-07 kl 19:24 »
 :D Nja....vet att Jack Russel är en poppulär stallhund. De hjälper till att få ut och in hästarna. Men till får....vet ej. Men de ska ryckas om dom har päls sk broken. Själv tycker jag att det är en underbar hund.  ;D Då jag har en Jack och två Lejon så är det Jacken som sätter de stora Lejonen på plats....iallafall så gör hon goda försök.  ;D

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Vallhund av trimras?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-07 kl 13:42 »
Här kan man hitta några långhåriga vallare, tillåmed nån utan underull, Cao da serra de aire tex.

http://www.sgvk.org/ROGV/
http://www.sgvk.org/
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser