Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Islolerglas till växthus.  (läst 2821 gånger)

Samotrake

• Hälsingland
Islolerglas till växthus.
« skrivet: 10 mar-13 kl 11:51 »
Hej!
Vi har kommit över ett parti moderna isolerglas för husfönster. Det är 2-glas med argongas emellan. Kan man använda dessa med fördel för växthus? Är det någon skillnad på in och ut-sida på sådana isolerglasfönster?

Lisa

Bo

SV: Islolerglas till växthus.
« Svar #1 skrivet: 13 mar-13 kl 19:42 »
Isolera då bra i övrigt också så att du kan förlänga odlingssäsongen lite. De släpper genom mindre ljus men det blir väl ändå så att det räcker i ett fritt läge.

Viper

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-13 kl 19:16 »
Jag undrar också detta faktiskt. Var här om dagen iväg och köpte en redig laddning med gamla glas och fönster i alla möjliga utföranden och sorter. Har nog rutor för resten av livet hemma på uppfarten.

Bland dessa fönster finns tex moderna Isolerglas dock har jag både 2 och 3 glas. Har även fått med mig riktigt snygga 3-glas "paket" i diverse storlekar som saknar karmar. Är 3 st glas limmade med lite luftspalt (ca 1cm) med enbart silikon samt att det verkar som iaf ett av glasen är tonade. Ser ungefär ut som sådana där som många köpcenter och liknande har på hela fasader. Iom att dom är tonade undrar jag om det ens är lönt att försöka ha dom till ett växthus eller blir det för dåligt insläpp?

Kanske helt enkelt får skära isär dom där "paketen" och separera rutorna, alternativ bygga en riktigt stor glasad altan eller liknande. Vad tror ni här?

Mvh,
Viper

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 14 mar-13 kl 22:01 »
Moderna glas har ofta beläggningar just för att minska solinstrålningen (G-värdet). Jag gissar att dom blir en besvikelse i växthus. Svårt att säga specifikt om de ni hittat, förstås.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser