Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken fårras om jag vill tova....  (läst 3384 gånger)

Freja

• Gäst
vilken fårras om jag vill tova....
« skrivet: 26 jan-07 kl 19:17 »
 Hej!
Jag är intresserad av att tova och funderar nu på egna får, dels för tovning av ullen och dels för lite kött till egna hemmet. Främst är jag intreserad av sk. allmogefår och undrar om någon här har får av allmogeras och använder ullen till tovning?
  Har läst på allmogefårets hemsida men hittar ingen ras lämplig för just tovning, så nu slänger jag ut en undran här istället!
 Vad har ni annars för raser ni som tovar?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:vilken fårras om jag vill tova....
« Svar #1 skrivet: 26 jan-07 kl 20:33 »
Här finns en tråd om olika ull  :)
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=14785

Finullsfår o Leicester
har en ull som passar att ha nära huden  i sjalar, kläder, mössor babyfiltar.

Ryafåren o Gotlandsfåren
har en ull som pasar till tovning av mattor, sittdynor, tofflor.

Ull från tyngre köttrasfår Texel, Oxford etc, att använda vid stoppning av täcken, dynor och kuddar s.k Stoppningsull.

Lite från Rosa
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 11:35 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sara Jonsson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-07 kl 09:10 »
Någon som har tips om var man kan köpa kardor mm?

Mvh Sara

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #3 skrivet: 27 jan-07 kl 13:25 »
Hej!
Jag har allmogefår och då av rasen Åsenfår. Deras ull är utmärkt till både tovning och spinning. Jag gör både och. Underbar ull att jobba med. Den har dock mycket täckhår som gör att den kan bli lite stickig, så kläder/accessoarer att ha närmast kroppen är väl inte att rekomendera, men det blir mycket skönt om man har en sjal ovanpå en tröja. Om man gör tex handledsvärmare eller sockor kan man tova dem efter stickning i tvättmaskienn och då blir de inte lika stickiga.
Vad gäller de övriga raserna inom allmogefåren så har alla bra ull till att spinn. De som har bästa tovnings ullen är åsenfår, värmlandsfår och svärdsjöfår. De övriga går att tova men inte lika bra.

Kardor kan du köpa hos Åddebo ull: www.addeboull.com

Mvh
Lili

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #4 skrivet: 29 jan-07 kl 10:21 »
Svärdsjöfårens ull har jag faktiskt ingen erfarenhet av alls. Jag tror att den är lite mjukare då den beskrivs som finfibrig. Dessa är ju vanligast som vita vilket jag kan tycka är lite tråkigt, men det ger dock större möjlighet att färga ullen.
Värmlandsullen har jag jobbat med lite grann och den är snarlik Åsenfårens ull. Även denna innehåller täckhår. Värmland är ju rolig då det finns så många bruna nyanser. Bra komplement till Åsenfårens färger som mestadels är i gråskala. Tanken att ha ett eller två Värmllandsfår finns för att få den bruna färgen också.

Det finns en tabell över allmogeraserna och dess ulltyp på www.allmogefar.se under rubriken Allmogefår (längst ner). En snabb översikt.

hönstanten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jan-07 kl 11:56 »
All ull från allmogefår går utmärkt att tova. Det kan vara skillnader i "stickighet" (antal, längd och tjocklek på täckhåren) från idivid till individ inom allmogefåren men oavsett detta så är det bara att tova på!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 03 feb-07 kl 15:04 »
Svärdsjöfår är ju även svarta ... samt grånar efter några år.. så viist går de att få variation på färgerna... men några riktigt bruna svärdsjöfår finns inte i dagsläget.. lite solblekta blir ju även svärdsjö... men då är ju ullen svart i botten så ditt garn o tovade produkter blir svarta med en aning brunt...

Annars så är ju både endel av Getsrikefåren och Helsingefåren bruna...

Men svärdsjö har en mycket finfibrig ull.. speciellt bar till just tovning...

Alla raserna har ju sina för och nackdelar..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

samsam1

• -
« Svar #7 skrivet: 04 feb-07 kl 09:59 »
Någon som har tips om var man kan köpa kardor mm?

Mvh Sara

Hej. Prova på Blocket.se  Det är ett säkert sätt att hitta fårgrejer.
« Senast ändrad: 04 feb-07 kl 12:02 av samsam1 »
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 04 feb-07 kl 13:29 »
Kolla även www.tradera.com
auktions saiten i bland har de både kardor o spinnrockar..o andra tillbehör.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser