Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebandlat hönsfoder???  (läst 838 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Värmebandlat hönsfoder???
« skrivet: 27 maj-10 kl 10:05 »
måste allt man ger hönsen vara värmebehandlat?? Men hur vet man att det är de då? Ja menar alla sädeslag som kan tänkas finnas på en kvarn eller granngården är dom värmebehandlade?

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
SV: Värmebandlat hönsfoder???
« Svar #1 skrivet: 27 maj-10 kl 10:14 »
Våra höns (för husbehov) äter ingen värmebehandlad mat.
De får spannmål, fröer och matrester - precis som hönsen gjorde förr i tiden  ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-10 kl 10:16 »
måste allt man ger hönsen vara värmebehandlat?? Men hur vet man att det är de då? Ja menar alla sädeslag som kan tänkas finnas på en kvarn eller granngården är dom värmebehandlade?

Ska man sälja ägg så är det väl lag på att allt foder dom äter ska vara värmebehandlat. Men å andra sidan så går dom ju inte och kokar mask och andra små godsaker dom hittar ute.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-10 kl 10:23 »
Jag har ätit råa äggulor från utegångshöns i över ett halvt sekel, och minns inte att jag blivit sjuk av det en enda gång.
Jag äter en del råa äggulor, då jag mycket ofta gör kalla såser.

De hygienbestämmelser som finns är anpassade till stordrift, där den ekonomiska risken och hälsorisken är mycket större än ihos småflockar.

Lagligt eller ej, men jag tar överbliven ris från en kinarestaurang.

Var gång jag har läst om salmonella i hönshållning, har man inte kunnat spåra källan alltid, men mycket ofta är det via färdigfoder, och pga den centraliserade produktionen, kan ett misstag eller slarv få stora konsekvenser.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 27 maj-10 kl 10:28 »
så med andra ord så är så är de okej att ge icke värmebehandlat?

Eftersom dom gillar att äta så myclet olika menar jag så vore de lite trixit om allt måste vara värmebehandlat. fast jag vet inte hur vanligt det är att det är värmebehandlat?

johe71

« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 10:57 »
Lagligt eller ej, men jag tar överbliven ris från en kinarestaurang.

för att det ska vara lagligt så måste man ha tillstånd från jordbruksverket och en anläggning för att värmebehandla det...

sedan tror jag i och för sig att risken man tar, om man är en liten "hobbyhönsist",  är väldigt liten... har man bara 10-20-30 hönor och säljer ägg till kompisar, grannar etc så har jag svårt att de att man skulle bli speciellt straffad om de "kom på en"... det som antagligen skulle hända är att man får en tillsägelse och en lektion i vilka regler som gäller (om man efter denna lektion blir påkommen igen så får man antagligen en lite skarpare behandling av myndigheterna)

däremot så tror jag risken för restaurangägaren är något större i detta fallet, eftersom reglerna också säger följande:

"Länsstyrelsen vill också påminna om att den som överlåter matavfall till annat än kommunal avfallshantering, till exempel till en lantbrukare skall anmäla detta till Länsstyrelsen. Länsveterinärexpeditionen har en särskild blankett som kan användas för detta."

och jag är övertygad om att myndigheterna går hårdare åt en företagare som bryter mot reglerna än en "hobbyhönsist" som gör det

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser