Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upphöjd odling eller pallkragar; hur?  (läst 7695 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Upphöjd odling eller pallkragar; hur?
« skrivet: 06 mar-13 kl 23:50 »
Hej!

Styv lera i Södermanland.

Vill odla potatis, lök, morötter, vitlök, gräslök, dill. Om möjligt även broccoli och kålrötter.

Potatisen tänkte jag efter tips här odla genom att lägga ut den på marken och täcka med halm, ev. med kartong eller tidningar under. Möjligen i nån form av ram.

Övriga saker tror jag blir svårodlade i den hiskeligt styva leran. Tänkter därför ställa ut pallkragar (eller andra ramar) eller göra nån upphöjd variant (är lecablock en bra idé?) men en sak fattar jag inte. Vad ska jag ha i ramarna eller de upphöjda bäddarna?

Ska jag köpa odlingsjord? Det blir ju ohyggligt dyrt att köpa massor massor av säckar med jord och häva i. Kan man med tillgång till gammal kompost, fint grus, pulversand, halvbrunnen (över vintern) hästgödsel med halm, ris och kvistar få till något? Hur göra i så fall?

Har stora problem med dovhjort, rådjur och mördarsniglar. Tänkte hägna allt innanför elstängsel. Är det någon som sett någon form av isolatorer som man skulle kunna skriva på ramens utsida så att tråden hamnar en knapp cm från själva ramen? Jag tänker att sniglarna då inte kan krypa upp utan att komma åt trådarna och då lär de ligga risigt till.

Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Malin Johansson

• Västergötland
SV: Upphöjd odling eller pallkragar; hur?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-13 kl 00:37 »
Du fyller kragarna med det i jordväg du har tillgång till, men att fylla dem med grenar och annat som inte är nedbrutet är inte så bra.
Har du tillgång till typ cementblandare kan du ju blanda din lerjord med sand och torv, eller ngt annat som tillför struktur till jorden. Går ju att göra för näve oxå, det beror på vilka ytor du tänkt dig.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 00:42 »
Lerjord är djävulskt på att binda näring och grejer lärde jag mig i skolan. Blanda i mycket organiskt, så blir det lite bättre efterhand.

Jo, i skolan kan jag inte klaga på skörderesultatet i lerjorden, men däremot på jobbet med den. Jag är van vid sandigare grejer hemma.
Där borta är det sån lera som kräver korp vid torka och som gör en 15 cm längre vid regn.

Men bördigt är det som sagt.
« Senast ändrad: 07 mar-13 kl 00:59 av Lopt »

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 07 mar-13 kl 06:05 »
Angående jordpriser så finns det ibland ställen som säljer större kvantiteter med jord. Om du känner nån som jobbar med att anlägga trädgård eller jobbar med grävmaskin så kan hen säkert tipsa om vart man köper jord.

Om man köper E-jord på Plantagen kostar en påse 80 kronor. Det går åt fyra påsar till en pallkrage -> 360 kronor per pallkrage! Åker man till Econova istället med en släpkärra så får man hela kärran full med jord för 500 kronor. Den är då iofs inte ekologisk vad jag kan förstå, men den ska väl vara OK för odling i vilket fall.

AK Corall

• Småland
« Svar #4 skrivet: 07 mar-13 kl 07:24 »
Citera
någon form av isolatorer som man skulle kunna skriva på ramens utsida så att tråden hamnar en knapp cm från själva ramen?

Ja det finns, både för band och rep. T ex:
http://www.bole-produkter.se/Hem/Produkt/sv-SE/1320330/Bandisolator-plastskruv-10st-fp.aspx

Det finns billigare varianter med. Typ gummiöverdragen böjd skruv.

Hilde

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 07 mar-13 kl 08:05 »
Jag lägger halm i botten, blandar i kompost och någon billig jord, fungerar fint utan att bli satansdyrt.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 07 mar-13 kl 08:29 »
Potatis är inte så glad för att stå inramad med begränsad jordvolym, de vill ha svängrum åt alla håll då blir de bäst. Samma med vanlig lök, som inte heller funkar jättebra i pallkragar, vitlök, gräslök och dill har inget emot att stå i lådor.
Morötter och kålrötter är lite som potatisen, men det går att ha dem i lådor, med minst dubbla pallkragar.
För att göra lerjorden mer odlingsvänlig kanske du kunde satsa på att gräva djupbäddar med det material du kan få tag i, ett par nu i vår och en i höst kanske du mäktar med för det är jobbigt. Och sedan eventuellt öka ut årligen med nya bäddar efter behov. Bäddarna ska inte vara bredare än att man kommer åt från alla håll utan att kliva i den, du kan sätta plankor som stöd runt dem för att hindra jordras och för att kunna odla ut i kanterna. ex här http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/djupbaddar
Det går att köpa billig jord och blanda ner i pallkragar tillammans med kogödsel som oxå brukar säljas billigt ihop med jorden, till en krage behöver du minst 2 påsar jord och en påse kogödsel, blanda runt och vattna igenom ordentligt innan sådd - i sådan blandning stortrivs gräslök, mangold, ärtor, sallad, persilja, dill, höga och låga vaxbönor etc

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mt_knot

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 mar-13 kl 08:52 »
Det kan visst fungera att "bonna" med grenar och grövre kompostmatr. i botten på en högbädd, det fungerar då som en långtidsgödsling/jordförbättrare plus att det håller fukten kvar. Att göra på detta viset är en variant på "hugelkultur" och det finns många bra youtubefilmer (permakultur relaterade) om ämnet, bl.a. med Zepp Holzer, Paul Wheaton och även Jack Spirko.

Länken nedan går till den enligt mig mest kompletta artikeln, med massor av bilder och videos. Och innan någon börjar invända om trä som kvävetjuv, gå igenom hela infon så får ni nog de svar ni behöver.

http://www.richsoil.com/hugelkultur/

Och ja jag har provat själv, både högbädd och i pallkragar, behövde knappt vattna på hela sommaren utom i etableringsfasen och det växte fantastiskt, utom i den delen jag täckt med halm som antagligen innehöll bekämpningsmedel!

Johan
« Senast ändrad: 07 mar-13 kl 08:54 av mt_knot »

hallonblå

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 mar-13 kl 09:27 »
välkommen till leras landskap (skoja)
Bor med i samma län =D

Nå till saken har ett trädgårds land från helvetet med lerjord med! Jag har väntt den och grävt som en galning blandat med kompost, odlat med bra resultat i denna jord potatis vitlök spenat sallad bönor broccoli blomkol squash (vet ej om stavning e rätt), majs, melon, gurka, tomat,
samt örter i olika sorter

de som inte funkat bra är morötter samt löken morötterna var små o löken ja den var inget att hurra för

sand tänkte jag köpa detta året kolla vid grustagen vad de vill ha tänkte jag själv göra vet dock inte om det går att köpa direkt där dock. Åk till de närmsta bönderna och köp brunnen skit och blanda detta med jorden. Läste någon stans att lite grövre sant är bra för det luckrar upp jorden.

Ska du göra bädd så lägger du nytt på det gamla som man säger, matjord tror jag är helt klart bäst men samma där blanda ut med brunnen skit dock kolla upp i vilken mängd du ska blanda det. En del växter behöver mer näring andra mindre kolla upp det innan samt vilka som behöver kalk.

OBS är ingen expert men det är dom råden jag fått

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-13 kl 10:45 »
Jag gjorde långa upphöjda bäddar av gratis bakar (ytterbiten med bark) från en lokal såg. Köpte ett halvt lastbilslass med matjord och ett halvt med sand, för under tusenlappen. Sen sprang jag med skottkärran... Jäklar vilka muskler jag fick den våren!
Hade en del sand, två delar jord och två delar brunnen kaninskitskompost.
Första året var det helt ok med odlingen, år nummer två blev makalöst bra. Jorden var otroligt lucker!
Landsflykting i storstan...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 mar-13 kl 16:23 »
Jag gjorde långa upphöjda bäddar av gratis bakar (ytterbiten med bark) från en lokal såg. Köpte ett halvt lastbilslass med matjord och ett halvt med sand, för under tusenlappen. Sen sprang jag med skottkärran... Jäklar vilka muskler jag fick den våren!
Hade en del sand, två delar jord och två delar brunnen kaninskitskompost.
Första året var det helt ok med odlingen, år nummer två blev makalöst bra. Jorden var otroligt lucker!

Hur gjorde du dina bakbäddar? Jag har byggt av bakar, men tycker inte det blev riktigt bra, då bakarna är så oregelbundna i kanterna... Tänker mig faktiskt köpa virke till övriga bäddar...

I övrigt verkar det vara gott om tips, på vad man kan fylla upphöjda bäddar med, utöver köpejord... :)

Hilde

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 07 mar-13 kl 17:23 »
Jag bygger av överblivet virke, höga bäddar med jord från ett blivande dike sen billig jord osv. Potatisen odlas som vanligt, på bara jorden.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-13 kl 22:09 »
Hur gjorde du dina bakbäddar? Jag har byggt av bakar, men tycker inte det blev riktigt bra, då bakarna är så oregelbundna i kanterna... Tänker mig faktiskt köpa virke till övriga bäddar...

Åja, helt tätt blev det ju inte... Jag klädde insidan med plast  :-[ för att behålla fukten längre.
(Ingen plastälskare men i krukor håller växterna sig bättre i plast än terracotta, tycker jag).

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 08 mar-13 kl 07:11 »
Ett intressant alternativ är att gräva ner bakarna under bädden. Eller ris och dålig ved som börjat mögla. Googla på hugelkultur. Tanken är att träet långsamt murknar och ger kraft åt mikroliv i jorden. Nog bra att komplettera med sand, torv och kalk på lerjord vid anläggning.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #14 skrivet: 08 mar-13 kl 11:01 »

Hej!

Tack för alla tips, försöker sammanfatta, har jag fattat rätt?

Halm i botten funkar fint. Gör man upphöjda bäddar fungerar grövre kompostmatrial i understa lagret. Se även http://www.richsoil.com/hugelkultur/

Blanda lerjorden med mullgivande ämnen (torv, välbrunnen gödsel, fint oförmultnat matrial, kol)  och sand. Häv det i odlingsrutan/kragarna.

Köpejord överst i odlingsrutan, köps bäst i lösvikt, kontakta åkare, möjligen kan man hämta själv.

Potatis, kålrötter, morötter och gul lök vill ha mycket jord så de mår bäst utan pallkragar eller glest satta i kragar. En möjlighet är istället djupbäddar se http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/djupbaddar

Kvarstår frågan om jag fattat rätt med potatisen och halmen. Jag har fått tips om att lägga potatisen på kartong eller papper och täcka med 10 cm halm och sedan vattna. Det skulle räcka för att odla potatis.

Är det en bra metod?

Är tidningen/kartongen under nödvändig?

Kan tidning/kartong ersättas med något naturmatrial?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 08 mar-13 kl 11:17 »
Du kan lägga sättpotatisarna direkt på marken och därefter täcka dem med mycket halm, gammalt hö etc. Vi har fått fram bra skördar även med täcke av gammalt halvmögligt ensilage. Problemet här är att även mördarsniglarna gillar täcket...
och att täcket sjunker undan rätt snabbt så man får vara uppmärksam på att täcket är tjockt hela tiden och fylla på efterhand där det behövs.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 08 mar-13 kl 11:25 »
Anledningen till att man lägger potatisen på tidning eller kartong, är för att få bort större delen av det fleråriga ogräset.

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 08 mar-13 kl 12:01 »
Anledningen till att man lägger potatisen på tidning eller kartong, är för att få bort större delen av det fleråriga ogräset.
Javisst, men potatisarna förlorar markkontakten och blir mer känsliga för uttorkning - lägger man på ett rejält täcke kommer potatisen igång före ogräset och håller man täcket tjockt så fungerar täckningen precis som tidningar eller kartong, dvs det kväver ner ogräset.
Om man vill bli av med flerårigt ogräs är det bätre att täcka den tilltänkta potatisodlingen året innan sådd, ta bort täckningen innan sådd hacka upp fåror och rotrensa, sätt potatis och täck igen, tycker jag.

frökenfräken

• -
« Svar #18 skrivet: 08 mar-13 kl 12:48 »
Varningsflagg för att försöka förbättra extrem lerjord med sand - det ska bli som cement säger de som försökt. Själv har jag sandjord, så jag har ingen egen erfarenhet, men i trädgårdsböcker rekomenderas att tillföra så mycket mullämnen som möjligt istället - kompost, brunnen gödsel och sånt. Kanske kan man ha i sand om man tillför mycket mullämnen också?

Jag lägger grovt material i botten - ris, löv, halvfärdig kompost och sånt som jag klipper bort när jag vårstädar i trädgården.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 mar-13 kl 20:50 »
Varningsflagg för att försöka förbättra extrem lerjord med sand - det ska bli som cement säger de som försökt.

Fick jag med lära mig när jag skolade mig. Har dock ingen stor erfarenhet av tunga lerjordar själv.

Här står en del i ämnet: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_tradgard_fritid/FTF27/FTF27.HTM

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 4 användare
Bokohammare, Power4you, simon.arvestrand, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser