Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är kravgrönsaker sämre?  (läst 2750 gånger)

hustran

Är kravgrönsaker sämre?
« skrivet: 06 mar-13 kl 21:31 »
Jag köpte kravrödbetor i en affär nyligen. Det som hände var att av 9 st. rödbetor var resten ca. 5st. slemmiga och mögliga.......blir lite ledsen och förstår människor som blir tveksamma.Hur skall man göra för att allt skall fungera?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Är kravgrönsaker sämre?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 23:18 »
Säger nog mer om affären och dess grönsaksdisk eller dess kunder än om KRAV-märkta grönsaker.

En del affärer har lite KRAV-märkt pliktskyldigast, men på ett sådant sätt att just de KRAV-märkta varorna blir av sämre kvalitet. Troligen p.g.a. att den delen av sortimentet inte sköts så bra eller p.g.a. att den butikens kunder handlar för lite KRAV-märkt så det inte blir omsättning. Prisnivån spelar säkert roll också. Är KRAV-märkt för dyrt bidrar det till att detta händer. Prispåslaget på KRAV-märkt varierar rätt mycket mellan olika butiker.

Tråden borde flyttas till Grönsaker under Mat. (Gjort nu - tack!)
« Senast ändrad: 07 mar-13 kl 07:11 av Anders Skarlind »

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 mar-13 kl 23:57 »
Var de förpackade så att det inte gick att se att de var rötna?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 07 mar-13 kl 07:22 »
Om detta var en engångshändelse är det väl egentligen inget att orda om? Kanske var det en alltför tät plastpåse, som låg för varmt för länge. I varje fall känner jag inte till att KRAV-märkt håller sig sämre, snarare tvärtom. Klaga på varan. Om du inte får rätt så byt butik, börja odla själv eller köp direkt av odlare.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 mar-13 kl 07:27 »
Hur gärna man än vill anat, så finns det ju förstås faktorer som kan göra att speciellt ekogrönsaker kan ha en sämre kvalitet. Är det en liten butik, eller en butik med kunder som inte är så intresserade, så blir ju omsättningen låg och varorna liggande. Och grönsaker trivs ju trots allt bäst i sitt lager med exakt rätt förutsättningar. 
Till skillnad mot t.ex ekoägg, som har samma förutsättningar att hålla sig som vanliga ägg.

Sen finns det ju en anledning till att grönsaker, i den mån det nu sker, behandlas för längre hållbarhet.  Det är en svår produkt att hålla fräsch vid långa transporter och låg omsättning.

Sen tycker jag att de ekologiska produkterna ofta hanteras rät styvmoderligt i butikerna. Det blir ett litet hörn man anordnar för att pliktskyldigt kunna ha ett ekologiskt sortiment.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 mar-13 kl 16:39 »
Sämre vet jag inte, men visst har vissa krav-produkter kortare hållbarhet. Tänker främst på citrusfrukter, där kravcitrus tenderar att mögla rätt snabbt, medan konventionella håller hur länge som helst. Frågan man kan ställa sig är varför de håller sig utan att mögla?

I fallet med rödbetorna kan man nog fråga sig mer hur de förvarats? För varmt? För tätt? Och hur länge de legat i butiken... Som flera redan har nämnt, så kan det nog bli liggande ett tag, i mindre butiker...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-13 kl 15:29 »
Jag tror absolut att det handlar om kortare hållbarhet. Förr fick man kolla noga om man ville köpa krav-märkt, men allteftersom efterfrågan och pmsättningen ökat är det mycket fräschare nu.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lise

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 15:40 »
Nej, KRAVgrönsaker är inte sämre!
Oavsett hur en grönsak är odlat kan den förstöras med fel förvaring och kommer förr eller senare mögla/ruttna om den ligger tillräckligt varmt och instängd.

En del konventionell frukt ytbehandlas med svampmedel som innebär att de kan ligga betydligt längre än frukt utan ytbehandling. I det fallet handlar det alltså inte heller om att ekofrukten är sämre utan om att den inte har antimögelmedel på sig. Konventionella rödbetor behandlas knappast med något.

För en del grönsaker har olika förhållanden under odlingen stor betydelse för lagringsegenskaperna. T.ex. kan hög kvävehalt för en del ge sämre lagringsegenskaper. Detta gäller precis lika mycket för konventionella och Ekoodlade grönsaker.

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-13 kl 18:05 »
Om man ser till smak så är de ekologiska grönsakerna mer smakrika än vanliga och därmed bäst enligt min mening. Det tror ja beror på att ekologiska inte växer lika snabbt och stort?
Paprika till exempel kommer jag aldrig köpa oekologisk igen.
Har ätit ICAs ekologiska i 2-packpåse några år nu (som är god) för någon månad sen skulle jag skära upp oekologisk paprika att ha på mackan, det smakade bara beskt vatten, aldrig mer!
Och då börjar man så klart tänka på de som använder dessa typer av grönsaker dagligen, det är klart mat inte är så roligt och mest ses som en börda om allt man lagar smakar skit!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 mar-13 kl 18:29 »
Just paprika hör, vad jag förstått, till de grönsaker som besprutas mest, så det kommer jag aldrig mer att köpa annat än ekologisk!

bärplockerskan

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-13 kl 18:35 »
Jag har flera gånger råkat ut för att röd paprika har en konstig bismak. Jag har försökt med att borsta paprikan under rinnande vatten eller att lägga den i vatten med bikarbonat, men det går inte att få bort. För ett tag sedan köpte jag två paprikor varav den ena hade konstig bismak. Det är som om det sitter i själva fruktköttet och inte bara på skalet. Har bara märkt det på "oekologisk".

Lise

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 12 mar-13 kl 08:55 »
Om man ser till smak så är de ekologiska grönsakerna mer smakrika än vanliga och därmed bäst enligt min mening. Det tror ja beror på att ekologiska inte växer lika snabbt och stort?
Paprika till exempel kommer jag aldrig köpa oekologisk igen.
Har ätit ICAs ekologiska i 2-packpåse några år nu (som är god) för någon månad sen skulle jag skära upp oekologisk paprika att ha på mackan, det smakade bara beskt vatten, aldrig mer!
Och då börjar man så klart tänka på de som använder dessa typer av grönsaker dagligen, det är klart mat inte är så roligt och mest ses som en börda om allt man lagar smakar skit!
Fast det finns inget som hindrar att ekogrönsaker kan växa "snabbt och stort". Hur snabbt och stort t.ex. en grönsak växer beror huvudsakligen på temperatur och tillgången på näring och vatten.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-13 kl 13:30 »
Jag har flera gånger råkat ut för att röd paprika har en konstig bismak. Jag har försökt med att borsta paprikan under rinnande vatten eller att lägga den i vatten med bikarbonat, men det går inte att få bort. För ett tag sedan köpte jag två paprikor varav den ena hade konstig bismak. Det är som om det sitter i själva fruktköttet och inte bara på skalet. Har bara märkt det på "oekologisk".

I flera år har jag bara köpt ekologiska citrusfrukter. Jag märkte snabbt att de vanliga apelsinerna hade en besk bismak, som inte alls fanns på de ekologiska.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skogsviktor

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 mar-13 kl 17:03 »
Fast det finns inget som hindrar att ekogrönsaker kan växa "snabbt och stort". Hur snabbt och stort t.ex. en grönsak växer beror huvudsakligen på temperatur och tillgången på näring och vatten.

Jag tror det beror på att om dom skulle få växa sig större så skulle de lättare kunna attackeras av insekter.
Den paprikan jag åt var röd och jättestor.

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-13 kl 17:24 »
Oftast håller eco-grønsaker och potatis ok kvalitet. Men minns den dær tvåkilos potatispåsen jag køpte dær bara 1/3 var extra prima! Affæren kunde inte veta eftersom dom låg i en brun papperspåse. Jag ringde det nr som stod på påsen, gick visst till Torfolk. Odlarens namn stod också och dom sa att dom skulle meddela honom.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 06 apr-13 kl 20:56 »
Jag har en mindre butik nära mig som jag gärna vill gynna. Tyvärr så blir dom ekologiska varorna liggandes osålda där, jag märker hur de kämpar med lagerhållningen. Synd, för jag hoppas att dom inte ger upp och fortsätter med dom ekologiska varorna!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser