Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera grönsaker/rotfrukter efter rosor?  (läst 2034 gånger)

Anarkobat

• Gästrikland
plantera grönsaker/rotfrukter efter rosor?
« skrivet: 06 mar-13 kl 14:33 »
Hej!

Är alldeles ny här, så hoppas jag kan få hjälp och att jag inte har postat i fel kategori. 

kan inleda med att jag är total nybörjare och har lånat böcker om odling av Lena israelsson, så jag har en del information att tillgå.

MEN, problemet är: Jag bor för tillfället i hus, och runt huset finns rabatter där rosor är, (som jag tänkte ta bort och göra plats för grönsaker, huvudsakligen gul lök.) men jag antar att jag måste byta jord i så fall? En bekant till mig sa att rosor är experter på att utmärgla jorden kring dem, så jag bör byta ut jorden? Och till vilken jord bör jag byta? Funkar det att odla så nära en husvägg som rabatter ofta är?

tack på förhand,

MVH Emelie

christelle

• Blekinge
SV: plantera grönsaker/rotfrukter efter rosor?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 21:31 »
Tror det kan bli svårt att odla grönsaker och lök vid en husvägg, det blir väldigt varmt, torrt och väldränerat under takutsprång. Om utsprånget inte är så stort kanske värmeälskande växter skulle kunna funka typ tomat, gurka etc men får passas noga med vatten.
Man kan inte sätta rosor där det tidigare varit rosor utan att byta jord men hursomhelst så behöver man både ny jord och gödsel innan grönsaker kan sättas. Ä andra sidan kan man anrätta rosor, jag gör likör av mina väldoftare...men även annat går att göra exvis
http://nordicrosefood.blogspot.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
WillisChee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser