Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthuset invaderat.  (läst 2588 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Växthuset invaderat.
« skrivet: 06 mar-13 kl 08:42 »
När jag grävde bort den gamla jorden i bädden tyckte jag att det var onormalt mycket rötter,  och de såg inte alls ut som döda tomatrötter utan som högst levande trädrötter.
Den skyldiga måste vara en liten ( 3 m hög) björk som står sådär 5 meter från växthuset,  och i vars skugga jag brukar sitta och sköta omskolning av plantor och sådant.
Så vad göra?  Försöka hitta roten som har hittat växthuset och kapa den vid dess början?  Kan  trädrötter och plantrötter dela på platsen?  (gödsel har jag gott om)
Eller måste trädet bort, alternativt jag får odla i krukor?
I så fall,  hur stor kruka krävs för stora plantor av tomat och gurka?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

christelle

• Blekinge
SV: Växthuset invaderat.
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 08:57 »
Stora vattendrickande träd kan inte stå nära växthus och odlingar, deras rötter kommer att leta sig fram dit där de får vatten och näring. Hade rundbarkat björken nu direkt, så kan du njuta av den i sommar och såga ner den till vintern. Om inte så går det att ha typ murarspannar att odla i i växthuset, de finns i olika bra storlekar, är lätta att rengöra och trava undan. Tänk på att krukor ofta invaderas av myror och att det är joxigare att vattna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare (1 dolda)
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser