Jag har länge drömt om att ha lite djur, ja förutom katten då, här. Nu i sommar ska jag ta tag i "projektet Höns" tänkte jag. Men jag har lite frågor och funderingar som jag tänkte att någon med lite mer koll kunde svara på.
Det finns ett förråd som för kanske 50 år sedan tjänade som hönshus. Nu för tiden är det mest fyllt med gammal bråte som jag inte ens har tittat vad det är. Men jag tänkte röja ut allt och låta det bli hönshus igen. Förrådet är ganska stort (ca 16 kvm) med ca 4 m takhöjd i nocken vilket jag tycker blir lite väl stort till en början. Så min (geniala?) lösning är helt enkelt att sätta upp två innerväggar och innertak i ena hörnet så att det blir en liten kub (ca 4 kvm). På samma gång tänkte jag passa på att isolera kuben då förrådet idag är oisolerat. Golvet är en gjuten cementplatta så det får va som det är hade jag tänkt. Utanför kan jag sätta upp en hönsgård på ca 6 kvm (ögonmått).
Nu ett par frågor. Jag hade tänkt börja med 4 hönor, räcker 4 kvm till?
Ritade upp en liten snabb skiss på hur jag skulle vilja ha det (se nedan). Jag får mycket "på köpet" genom att använda det gamla hönshuset, tex finns det redan fönster (det gula strecket till vänster) och hönsingång (det gröna strecket till höger). De röda föremålen är mat/vatten/sand behållare.
Den blå kuben längst ner är reden, räcker det med tre reden?
De blå sträcken är sittpinnar och den gröna figuren är dörren ut till förrådet.
Jag borde nog påpeka att det inte är skalenligt då det är ritat i paint

Ser ni några brister eller har jag tänkt fel någonstans?
Sedan funderar jag över ventilation. Det blir ju dammigt i ett hönshus så lite frisk luft vore ju trevligt. Har tankar på om jag ska sätta nät längst upp på innerväggarna, kanske 30 cm (se den andra skissen, det röda är nätet). Det bidrar ju helt klart till att isoleringen inte blir så bra på vintern men det kan man kanske råda lite bot på genom att hänga trasmattor för. Vad tror ni?
Nästa fråga (har hur många som helst

) gäller sommar hägn. Jag har en ganska stor och nästan helt oanvänd gräsmatta som ligger en bit ifrån där hönshuset ska vara. Jag hade funderingar på att sätta upp ett sommarhägn där. Men vill inte göra det permanent då jag kanske ska använda platsen till annat. Så jag vill alltså inte gräva ner rovdjursskydd osv. Om jag bygger ett flyttbart hägn med nät ovanpå och ett litet skydd kan jag låta hönsen vara där under dagen när jag har koll på dem och sedan "valla in" dem i hönshuset över natten? Vi har rovfåglar, rävar och lite andra rovdjur här omkring.
Sista frågan (iaf just nu): Hur mycket strö brukar det gå åt per år på ett ungefär. Jag hade tänkt mig spån ev uppblandat med torv och sedan lite extra mys med halm på vintern.
Tack för ert tålamod och tack på förhand för svaren.