Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar och frågor om hönshus och hägn  (läst 2941 gånger)

LinaLj

• Västergötland
Funderingar och frågor om hönshus och hägn
« skrivet: 05 mar-13 kl 18:45 »
Jag har länge drömt om att ha lite djur, ja förutom katten då, här. Nu i sommar ska jag ta tag i "projektet Höns" tänkte jag. Men jag har lite frågor och funderingar som jag tänkte att någon med lite mer koll kunde svara på.

Det finns ett förråd som för kanske 50 år sedan tjänade som hönshus. Nu för tiden är det mest fyllt med gammal bråte som jag inte ens har tittat vad det är. Men jag tänkte röja ut allt och låta det bli hönshus igen. Förrådet är ganska stort (ca 16 kvm) med ca 4 m takhöjd i nocken vilket jag tycker blir lite väl stort till en början. Så min (geniala?) lösning är helt enkelt att sätta upp två innerväggar och innertak i ena hörnet så att det blir en liten kub (ca 4 kvm). På samma gång tänkte jag passa på att isolera kuben då förrådet idag är oisolerat. Golvet är en gjuten cementplatta så det får va som det är hade jag tänkt. Utanför kan jag sätta upp en hönsgård på ca 6 kvm (ögonmått).

Nu ett par frågor. Jag hade tänkt börja med 4 hönor, räcker 4 kvm till?
 Ritade upp en liten snabb skiss på hur jag skulle vilja ha det (se nedan). Jag får mycket "på köpet" genom att använda det gamla hönshuset, tex finns det redan fönster (det gula strecket till vänster) och hönsingång (det gröna strecket till höger). De röda föremålen är mat/vatten/sand behållare.
Den blå kuben längst ner är reden, räcker det med tre reden?
De blå sträcken är sittpinnar och den gröna figuren är dörren ut till förrådet.
Jag borde nog påpeka att det inte är skalenligt då det är ritat i paint  :P
Ser ni några brister eller har jag tänkt fel någonstans?

Sedan funderar jag över ventilation. Det blir ju dammigt i ett hönshus så lite frisk luft vore ju trevligt. Har tankar på om jag ska sätta nät längst upp på innerväggarna, kanske 30 cm (se den andra skissen, det röda är nätet). Det bidrar ju helt klart till att isoleringen inte blir så bra på vintern men det kan man kanske råda lite bot på genom att hänga trasmattor för. Vad tror ni?

Nästa fråga (har hur många som helst  o:) ) gäller sommar hägn. Jag har en ganska stor och nästan helt oanvänd gräsmatta som ligger en bit ifrån där hönshuset ska vara. Jag hade funderingar på att sätta upp ett sommarhägn där. Men vill inte göra det permanent då jag kanske ska använda platsen till annat. Så jag vill alltså inte gräva ner rovdjursskydd osv. Om jag bygger ett flyttbart hägn med nät ovanpå och ett litet skydd kan jag låta hönsen vara där under dagen när jag har koll på dem och sedan "valla in" dem i hönshuset över natten? Vi har rovfåglar, rävar och lite andra rovdjur här omkring.

Sista frågan (iaf just nu): Hur mycket strö brukar det gå åt per år på ett ungefär. Jag hade tänkt mig spån ev uppblandat med torv och sedan lite extra mys med halm på vintern. 

Tack för ert tålamod och tack på förhand för svaren.

freitag

• Södermanland
SV: Funderingar och frågor om hönshus och hägn
« Svar #1 skrivet: 06 mar-13 kl 22:03 »
Trevligt med hönsplaner! Det ser bra ut tycker jag. 4 kvm till 4 höns räcker ju gott. Ha bara i åtanke att du kanske vill ha fler höns så småningom och att det ska vara smidigt att städa och gå in med mat och vatten osv. 3 reden räcker gott och väl till 4 höns! Vad gäller ventilationen med nät längst upp är svårt att säga. Hur kallt blir det i resten av huset som inte är isolerat? Att valla in höns på kvällen går kanske, men tänk på att de behöver mat, vatten, reden och skugga/viloplatser även under dagen. Våra höns går oftast fritt på sommaren men går ut och in i huset i olika omgångar under dagen. Kanske kan du i så fall bygga ett litet flyttbart sommarhus som du t ex kan rulla in i sommarhägnet?

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 01:06 »
6 kvm ute låter väldigt lite, om de inte går löst vanligtvis förstås och hönsgården bara är en tillfällig inhägnad vid speciella fall.

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 07 mar-13 kl 05:49 »
Jag tycker att även om man bara ska ha några enstaka höns så ska man inte bygga mindre rastgård än 20 kvadratmeter. Då blir det i alla fall en hyffsat stor yta. 4 kvadratmeter per höna är ett bra mått på rastgårdens storlek. Det klart att hönsen klarar sig med en mindre rastgård (och de har det ju oändligt mycket bättre än burhönsen!), men det blir ju lite roligare för dem med större.

flindra

• -
« Svar #4 skrivet: 07 mar-13 kl 05:57 »
Ska du bygga en vindtunnel både på insidan och utsidan av hönshuset? Om jag tolkar ritningen rätt? Det räcker med vindtunnel på utisdan tycker jag, det blir trixigt att hålla rent med tunnel på två sidor tror jag.

Sittpinnar i hörnen är det ju många som har och det är säkert jättebra. Jag kan bara tänka lite kring om det är helt praktiskt. Om du sätter pinnarna tvärs över rummet istället så blir det mer plats för hönsen att sitta på om du vill skaffa fler. Du kan göra en gödselskiva under pinnarna så att du kan skrapa bort nattbajset då och då, så slipper du mocka så ofta.

Så här har jag byggt:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144467.0

LinaLj

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-13 kl 08:56 »
Tack för alla svar, en hel del tankvärda förslag  :)

Hur kallt det är där på vintern vet jag inte riktigt då jag aldrig är där. Men i brygghuset som också är oisolerat och byggt på samma sätt brukar det hålla sig runt en 2-3 plus grader när det ligger runt minus 10 ute. Så jag skulle tippa att det är något åt det hållet.

Jag var nog lite otydlig med sommarhägnet  ;). Tanken är att det ska vara fullutrustat med ett litet hus, reden, mat och vatten osv men då jag inte kan rovdjurssäkra det så känenr jag att jag inte vill lämna hönsen obevakade där.

Hmm jag är lite osäker på om jag kan sätta upp en 20kvm stor permanent inhägnad. Det är något jag får fundera över hur jag ska lösa.

Rengörning av vindtunnel ja... Jag hade tänkt anpassa dem efter skrapans bredd dvs ca 40 cm så kan man dra med den både från insidan och utsidan. Men det är helt klart något jag ska tänka på.

Som jag bor nu så kommer det nog inte bli aktuellt med så många fler hönor, tyvärr. Jag har inte plats för mer så det får räcka fram tills den dagen jag hittar min lilla drömgård.

Gödselskiva är definitivt planerad för att kunna utnyttja området under pinnarna.   

Söndra

• Småland
« Svar #6 skrivet: 07 mar-13 kl 09:26 »
Dom andra frågorna har du fått svar på så jag tänkte bara skriva hur mycket strö ungefär det går åt.
Jag har 25 höns på 15 m2 golvyta och jag köper en sån där bal som hästfolket köper stabb tror jag den heter kostar ca:70:- mitt golv är inte så bra dränerat så när det är fuktigt ute så får jag byta efter 2 veckor om man rensar bort gödseln som hamnar på golvet med jämna mellanrum. Men till 4m2 borde det väl räcka med en spån bal i månaden. om du inte lägger för tjockt.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 07 mar-13 kl 09:31 »
Har man en bajsbräda under sittpinnarna, så varar golvströet mycket längre, särskilt om man serverar vattnet på ett sätt som gör att man inte får vattenspill i ströet.

Jag använder eldningspellets, med 2 stora eller 3 små höns per kvadratmeter så är de ströet torrt och ok fräscht i minst 8-10 veckor. Men då rengör jag bajsbrädan i princip dagligen, dels för att jag inte hittat något bra nät att ha under pinnarna så att de inte kan gå på bajsbrädan, dels för att den gamla ladugården inte är färdigfixad, så ventilationen är lite i underkant, och då hålls luften frisk och fräsch om gödseln kommer ut regelbundet.

En bajsbräda under sittpinnarna betalar sig jättesnabbt och ger lägre åtgång av strö och snabbare och lättare skötsel. Så man kan lägga mer tid på roligare saker när man är med hönsen, istället för att bara skyffla gödsel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rossbo

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-13 kl 09:55 »
I vårt hönshus har vi testat med vanlig grön kompostgaller som finns att köpa ex. på ÖB som nät ca 20 cm ovanför bajsbrädan. Galler kan lyftas av vid skrapning av brädan och läggs tillbaka då städning är klar. Hönorna kan gå på gallret om de behöver och hamnar inte i bajset om de trillar av pinnen. Det har funkat bra.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 07 mar-13 kl 11:42 »
Jag har köpt svindyrt lättströ på Granngården, dubbelt så dyrt som kutterspån men det dammar knappt och verkar hålla länge. Har cirka 10 djur på 6 kvadratmeter. Ströet har legat nu i två månader och kan säkerligen ligga i minst två månader till innan det behöver bytas. Kutterspånet tycker jag inte alls höll lika bra som lättströet! Jag tror att kutterspån blir dyrare i längden än lättströet.

LinaLj

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-13 kl 13:28 »
Ja men då ska det inte vara något problem med ströet. Jag hade lite fundering på hur mycket strö jag behövde förvara här hemma för att slippa åka och köpa stup i kvarten. Jag har en stor fördel och det är att två kilometer bort ligger en listfabrik som säljer spånet som blir till skamligt låga priser. Så jag tänkte att det kunde få agera som bas och så kan amn tillsätta lite torv för att det ska förmultna lite snabbare.

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 07 mar-13 kl 15:25 »
Jag använder ungefär 1 kvadratmeter i foderrummet till att förvara strö och halm på. Halmen har jag i redena. Om man vill köpa mycket spån/strö och köper sån som är pressad, så går det ju att stapla flera förpackningar ovanpå varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser