Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårstängsel  (läst 9775 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Fårstängsel
« skrivet: 25 jan-07 kl 17:24 »
Hej!

Funderar på att upplåta bete till "inlånade får".

Någon som kan tipsa om var man köper bra/hållbart och framförallt billigt fårstängsel?..

Undrar även hurpass många får man kan ha per hektar (prima betesmark), för att de både ska ha föda över sommarhalvåret, men även hålla ner vegetationen?.
Tanken var att stänga ut för en halv hektar i stötet och går runt på 2 ha till att börja med.

Tacksam för svar!, för jag har aldrig hållit på med får tidigare.

leifhh

• Gäst
Re:Fårstängsel
« Svar #1 skrivet: 25 jan-07 kl 18:55 »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 25 jan-07 kl 22:55 »
Hej,

En hektar försörjer ungefär 10 får (fast då tror jag att man även räknar in vall för vintersäsongen).

Vi har 20 får på tre hektar över sommaren och det syns tydligt att det är betat men det finns kapacitet för fler.

Vi kör två eltrådar (30 och 60) och det fungerar bra! Om fåren inte är rymningsbenägna så är det bra mycket billigare än fårnät.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 25 jan-07 kl 23:01 »
Ja, det är väl tom så att 1 hektar prima bete + vall kan försörja 10 tackor + lamm. Men då får man nog ha ett separat vinterhägn, för annars blir det nog bara lervälling. Antar jag.

Vårat vinterhägn för fem får är 4-5000 kvm. Och där har fåren betat ner allt oktober-december. Även "vattengräs".

Men vi har inte prima bete. Känns rätt OK att kunna slösa med utrymmet dock. Fast pga kostnaden för stängslen så blir lönsamheten därefter.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

pel

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-07 kl 01:30 »
Det här med stängsel
Vis av egna erfarenheter så satsar jag inte på billigaste stängslet utan bästa
det behöver ju inte vara dyrast heller.El trådar duger väl,jag har fem i mina.
Glömm allt vad nylonband heter,rena skiten dom tappar spänning när 3 av dom 5 ledarna gått av efter att det blåst på dom.Så fastnar djuren i dom med stora skador som följd,både tama och vilda.Nej ett riktigt stängsel av järn tråd rekommenderar jag,är tråden av så vet man det.Jord spett fler än 3 helst,det brukar vara den största orsaken till att man inte får någon kräm i trådarna LYCKA TILL sa pel  

Emmaibäcka

« Svar #5 skrivet: 26 jan-07 kl 07:59 »
Vet inte var ni andra bor , men här i värmland räker inte 1 ha till 10 tackor. Prima åkermarksbete (kraftigt alltså) kanske räcker tilll max 7-8 tackor, och då brukar man alltid räkna med att tackan går med 1-2 lamm. Naturbetesmarker är ju ofta betydligt magrare och räcker då kanske till 5-6 tackor om det inte är väldigt torra marker, då räcker de oftast bara till 3-4 tackor. Allt under förutsättning att man vill ha lamm som växer bra och tackor som inte magrar av. Annars kan man ju stoppa in hur många som helst i princip...

Fållindelning är en bra idé Lumberjack, ett problem kan det dock bli på de marker man betar sist i rotationen är att de förväxer. Ett sätt är att först beta de ytor man inte kommer åt med ev. puts och traktor. Då putsar man eller ev. skördar de ytor som går och släpper sedan tackorna med lammen på återväxten. Det gör att de växer bättre och det blir mindre parasiter (då blir djurägaren glad :))

Angående stängsling kan ofta tre eltrådar räcka, och det är oftast det billigaste. Det beror på om fåren har vana av att rymma, isåfall är fårnät bättre, men betydligt dyrare. Stolpar kan man kapa till sjäv om man har lite skog, granar 6-10 år brukar bli bra. De håller tyvärr inte lika länge som tryckimpregnerade, men är miljövänliga ;)

Emmaibäcka

« Svar #6 skrivet: 26 jan-07 kl 08:03 »
Nu kollade jag vart ni andra bor.... V götland kanske har lite bättre tillväxt än Värmland. Men Lumberjack bor ju lååång mer norrut, så räkna med en kortare mer komprimerad betesperiod. Dock tror jag nog att tillväxten är lika bra, när den väl kommer igång...?!

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jan-07 kl 10:18 »
Tack alla som svarat!

Mina farföräldrar bedrev jordbruk, och min far har haft både varm och kallblodshästar, så jag har "viss" erfarenhet av både trådstängsel och nylonband där jag håller med om att det senare är rena dyngan.
Hade någon gång tänkt komma till skott och lära mig göra gärdesgårdar på gammalt vis av senvuxen gran, men än har det inte blivit.

Gällande fårstängsel får det nog  bli 100 mm x 100 eller 50 m galvat.

I trådens om "Leifhh" hänvisade till (tack!), så verkar alternativen stå mellan Julas och Willabs std fårstängsel vilket ska undersökas lite närmare.
Är det någon av er som provat endera produkten?.
Pratas även om att maskorna inte är förankrade i varandra (i krysset) på vissa fabrikat och det verkar inget vidare.
"Vridknutar" står det i produktinfon hos Willab så där utgår jag från att nätet sitter ihop som det ska?.

Någon som vet vad"ringlock" betyder?.

Växlar vi över till marken så är det ganska precis 2 ha prima/kraftigt bete (tom för norrländska förhållande), med angränsande vattendrag som jag tänkt upplåta och vill ha nerbetat innan sommarhalvåret är slut.
Har mera mark om det skulle knipa med födan, men det är först efter slåttern är avklarad.
Bökigast då blir vattenförsörjningen + blir att jag måste flytta hela stängselutrustningen och det vill jag helst undvika.

Er rek hamnar alltså på 10-15 får om jag förstått det hela korrekt?

Givetvis blir det att konsultera med den som ska ha fåren hos mig också, men det kan vara bra att lite kunskap i ämnet själv så man inte står där med för mycket djur.

Lainde

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jan-07 kl 10:26 »
Nu kollade jag vart ni andra bor.... V götland kanske har lite bättre tillväxt än Värmland. Men Lumberjack bor ju lååång mer norrut, så räkna med en kortare mer komprimerad betesperiod. Dock tror jag nog att tillväxten är lika bra, när den väl kommer igång...?!

Man kan väl säga att tillväxtperioden kommer igång i slutet av maj för oss och slutar i september, men allt beror ju på värme och väderlek.
skulle tro att det blir lämpligt att släppa dem på bete någon gång i början på juni.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser