Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intensiv- och växelodling  (läst 4371 gånger)

Sommartorparn

Intensiv- och växelodling
« skrivet: 25 jan-07 kl 16:28 »
Sitter och funderar på lite motsägelsefulla odlingstips. När man växelodlar ska man ju flytta grödorna varje år. Men samtidigt sägs det att man ska försöka odla snabbväxande grönsaker före och efter långsamma växter, d v s intensivodling. Och säg att jag planterar spenat, följt av kålrötter på samma bädd. Dessa är ju grönsaker ur olika kategorier. När jag då växelodlar, är det de långsamma grönsakerna som är huvudgrödan och alltså dessa som flyttar varje år? Rädisor, sockerärter och sånt kanske inte räknas in i växelodlingen, utan får växa var som helst där det finns plats? Eller har jag missförstått det här?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Intensiv- och växelodling
« Svar #1 skrivet: 25 jan-07 kl 16:48 »
När jag då växelodlar, är det de långsamma grönsakerna som är huvudgrödan och alltså dessa som flyttar varje år? Rädisor, sockerärter och sånt kanske inte räknas in i växelodlingen, utan får växa var som helst där det finns plats? Eller har jag missförstått det här?

Det är så jag gör, alltså utgår från de grödor som står längst tid i landet. Jag tror inte det spelar så stor roll om man har några rädisor ett par tre år i rad i samma land (men jag kan ha fel).

Sen har jag ganska "fasta" kombinationer av grönsaker som passar bra ihop, så det blir ju en slags systematik i det iaf.

Sano

• Bohuslän
Re:Intensiv- och växelodling
« Svar #2 skrivet: 14 feb-07 kl 21:58 »
Ja, det är de långsamma grönsakerna du planerar växelbruket efter. Framförallt är det viktigt att låta det gå några år mellan kålväxterna respektive bönorna, eftersom de lätt drar på sig växtföljdssjukdomar. (Tänk på att kålrot också är kål, liksom de asiatiska bladgrönsakerna.) Däremot gör det inte så mycket om du sår rädisa - en kålväxt - lite varstans i landet, eftersom den växer under så kort tid att den inte hinner bidra till uppförökningen av sjukdomar.

Jag har ett fyra-årigt växelbruk med alla kålväxter ett år och alla baljväxter ett år. Det passar också bra ur gödslingssynvinkel.

Lycka till!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser