Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deutz, Leyland  (läst 8035 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Deutz, Leyland
« Svar #20 skrivet: 08 mar-13 kl 22:14 »
deutz har jag ingen egen erfarenhet av men jag vet att de brukar vara rejält sotiga under oljetråget och personligen har jag pippi på brandsäkerhet så jag vill inte elda en vedbrasa under motorn varje gång jag skall starta på vintern.

De Deutz traktorer som ska startas på vintern ska ju ha oljetrågsvärmare !!  Det är ett brukligt tillbehör på luftkylda diesel motorer....

Iofs är ju eldning av kolbädd under motorn en helt ok nödlösning på just dieselmotorer och används tex av försvaret.

Det kan dock vara ett bra tips att köra på bra syntetolja typ Agrol Spectra på vintern och normal olja typ 15-40 på sommaren för att underlätta start vid extrem kyla.
Jag startar min Deutz DX 4.70 varje dag för att lyfta in ensilage/höbalar och när temperaturen är under -25 är det en fördel med syntetoljan eftersom cylindrarna inte blir varma av oljetrågsvärmaren. Är det ÄNNU kallare brukar jag använda lite startgas så jag slipper nöta såå länge på startmotorn eftersom batteriet inte har så där vansinnigt bra effektivitet vid dessa låga temperaturer.....

Men jag har inte upplevt några direkt negativa erfarenheter av luftkylningen. Det finns de som påstår att hyttvärmen skulle vara dålig men det är inte heller min erfarenhet av min Deutz. Den kommer snabbt upp i motortemp och ger då fin värme i hytten.

En annan fördel med Deutz är att eftersom de motorerna finns i så många olika användningsområden så finns det reservdelar tillgängliga. Och varje cylinder / topplock kan demonteras och repareras separat eftersom de är monterade oberoende av varandra !

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

clarro

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 30 mar-13 kl 19:55 »
Tänkte höra om någon har erfarenhet av dessa märken. Har någonstans i bakhuvudet att de inte skall vara så där jätte bra maskiner, men kan ha fel. Börjat kolla runt lite på traktorer och de ligger ju betydligt lägre än volvo i priser, men är det något att ha? Tänkte lägga en 40.000-50.000 på en traktor van vid volvo och ih, men alltid intressant att titta på andra märken för att få ut så mycket som möjligt för pengarna. Så förslag på märken mottages varmt. Letar efter en traktor på 60 hk och uppåt.

Mvh

Ville78
har enbart goda erfarenheter av deutz,(dock enbart 2wd)tror nog det är bland det mest prisvärda du kan hitta i den prisklassen! volvo/valtra och i viss mån MF och JD har ju oftast sjuka överpriser..annars kolla zetor fula som stryk dom gamla,men går i alla väder!
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

clarro

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 mar-13 kl 20:27 »
traktortillverkaren nuffield köptes upp av lastbilstillverkaren leyland och efter det blev traktorerna blåa och började heta leyland men många delar på äldre leyland är likadana som på de sista nuffieldtraktorerna.

leyland/nuffield är bättre än sitt rykte. jag har kört mycket med en grannes leyland 245 innan jag skaffade egen traktor och jag har också varit med och reparerat samma traktor och allt vad jag har sett av kvaliteten på den är jag nöjd med. reservdelar finns att beställa från england så det enda jag egentligen kan klaga på är dyra reservdelar. dessutom är låga backväxeln litet väl snabb för mig men det är mest en smaksak.

tyvärr har det funnits vissa modeller som har haft problem antagligen på grund av brådska i produktutvecklingen och det är väl de som har förstört ryktet för märket. jag har hört att vissa exemplar av nuffield 4/65 kan vibrera på ett litet otrevligt vis och någon ovanlig leylandmodell i 70 hästars klassen där man hade borrat upp den fyrcylindriga BMC-motorn till större cylinderdiameter än normalt med påföljden att motorblocket ofta spricker mellan cylindrarna.

det där bromsproblemet som leyland är känd för har jag också erfarenhet av. bromsarna högg och låste sig direkt då man tramopade på pedalen. problemet visade sig bero på nötning. bromsskivorna pressas mot varandra på bromsaxeln av en vridbar ring som har små gropar i sig där det ligger kulor. då ringen vrids pressas kulorna till sidan i groparna och den rörliga bromsskivan pressas från ringen. efter 30 års användning hade kulorna nött in sig i ringen så att de där groparna tappade formen och kulorna låste sig i ytterläge och gled inte ned i gropen. det gick bra att reparera och fungerar perfekt sedan dess. valmets 02-serie har för övrigt ett liknande bromssystem.

deutz har jag ingen egen erfarenhet av men jag vet att de brukar vara rejält sotiga under oljetråget och personligen har jag pippi på brandsäkerhet så jag vill inte elda en vedbrasa under motorn varje gång jag skall starta på vintern.
jo..att dom är sotiga är ju naturligt..trågvärmare är ju att rekomendera,men tänk vad mycket problem som försvinner med luftkylt,spec på en gammal maskin,kylare,vattenpump,termostat,glykol..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

4-evers man

• Motorgalen 4-everman
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 04 maj-13 kl 23:38 »
Renoverade en gammal Deutz för 13-15 år sen och den bara går och går....lätt mekade ....har den första 4-hjulsdrivna 6006an i sverige (tror jag) 1968 års modell.....Fl912 motorerna sitter i en massa olika maskiner och traktorer = lätt hitta delar och finns nytt till vettiga priser....bra traktor som startar utan värmare även när det är kallt...
Älskar friheten med att bo på landet .

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser