deutz har jag ingen egen erfarenhet av men jag vet att de brukar vara rejält sotiga under oljetråget och personligen har jag pippi på brandsäkerhet så jag vill inte elda en vedbrasa under motorn varje gång jag skall starta på vintern.
De Deutz traktorer som ska startas på vintern ska ju ha oljetrågsvärmare !! Det är ett brukligt tillbehör på luftkylda diesel motorer....
Iofs är ju eldning av kolbädd under motorn en helt ok nödlösning på just dieselmotorer och används tex av försvaret.
Det kan dock vara ett bra tips att köra på bra syntetolja typ Agrol Spectra på vintern och normal olja typ 15-40 på sommaren för att underlätta start vid extrem kyla.
Jag startar min Deutz DX 4.70 varje dag för att lyfta in ensilage/höbalar och när temperaturen är under -25 är det en fördel med syntetoljan eftersom cylindrarna inte blir varma av oljetrågsvärmaren. Är det ÄNNU kallare brukar jag använda lite startgas så jag slipper nöta såå länge på startmotorn eftersom batteriet inte har så där vansinnigt bra effektivitet vid dessa låga temperaturer.....
Men jag har inte upplevt några direkt negativa erfarenheter av luftkylningen. Det finns de som påstår att hyttvärmen skulle vara dålig men det är inte heller min erfarenhet av min Deutz. Den kommer snabbt upp i motortemp och ger då fin värme i hytten.
En annan fördel med Deutz är att eftersom de motorerna finns i så många olika användningsområden så finns det reservdelar tillgängliga. Och varje cylinder / topplock kan demonteras och repareras separat eftersom de är monterade oberoende av varandra !
RaggarBonden