Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bestämt oss, Alla tips vi kan få!  (läst 3083 gånger)

Björkebo

• Gäst
Bestämt oss, Alla tips vi kan få!
« skrivet: 02 mar-13 kl 20:41 »
Vi har bestämt oss för att få sommaren berikad med några höns! Bor på landet och har en stadig, stilig och relativt nybygd redskapsbod vi vill dela av med en ny vägg och göra en halva till höns-sommarhus! Verkar vara ett kännsligt ämne men vi vill ha "sommarhöns" under våren och sommaren! Pyssla gosa och njuta av våra små fjädriga kompisar för att dessa sen till hösten skall bli lyckligt kött på vårat matbord. (Don´t blame us!)

Vi kommer ha dom lösa i trädgården under dagen. Sen självklart inne på kvällar/nätter.

Det är mycket att läsa på och planera kring detta! Hur gick ni tillväga när ni skaffade höns? Vilken ende började ni i? Era bästa tips för en nybörjarfamilj!?

Bygget har vi nog ganska koll på! Men bilder från era hönshus är verkligen välkommna. Vill få massor med bilder och tips!

Vad jag förstår är det många som börjat så som vi ska göra, och sen endå blivit året om hönsare!;) Vi får se vad som händer, men vill iaf börja så här!
Lär mig allt jag behöver veta!! Personliga erfarenheter är toppen komplement till faktaböcker!

Tack!

Björkebo

• Gäst
SV: Bestämt oss, Alla tips vi kan få!
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 10:50 »
Har nu räknat ut att hönshuset kommer bli drygt 7kvm, Ev. om 1-2 kvm ryker till att förvar foder och liknade. Och vi blir mer och mer inne på att ha året runt kompisar;)

Blir det för trångt för 5hönor? Ev. en tupp.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 11:22 »
På 7 kvm kan du ha 25 höns om du vill, såvida de släpps ut på morgonen och golvet är fritt. c:a 25 st anses vara maximal storlek på en "flock", är den större kan inte hönsen identifiera sig utan blir bara "en annan höna".
Här hade vi avdelat för ruvlådor, redskap, fodertunnor m.m. men sparade en hel del plats genom att ha skåp istället. Typ garderob, från golv till tak.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #3 skrivet: 03 mar-13 kl 11:51 »
Verkar vara ett kännsligt ämne men vi vill ha "sommarhöns" under våren och sommaren! Pyssla gosa och njuta av våra små fjädriga kompisar för att dessa sen till hösten skall bli lyckligt kött på vårat matbord. (Don´t blame us!)

ÄR det verkligen ett känsligt ämne? Jag tycker att forumet rymmer allt från folk som söker praktiskt råd om uppfödning slakt och recept - till de som har hönsen som familjemedlemmar (jag tillhör nog de senare) Alla som har hamnat här verkar ha hönsens välmående som prioritet - sedan att de har en kortare eller längre livstid har inget betydelse. För min egen del så har jag inga planer på att mina höns ska hamna på tallriken.. men har full respekt och förståelse för andra som tänker annorlunda - bara hönsen har det bra medan de finns i livet.
Kul att ni ska skaffa höns!  ;D
Gör en sökning i forumet efter hönshus så finns det massor med bilder - det har funnits särskilda trådar som någon duktigare än jag kan säkert hänvisa till..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Krågedal

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-13 kl 12:01 »
Hej vad kul! Jag tycker det är lagom o börja med typ 5 st, (intresset brukar tillta) och får man egna kycklingar så är det roligt att välja ut o spara dem! (bra med plats) Jag slår ett slag för någon av våra svenska lantraser! Jag har själv Kindahöns en av de som gärna vill ruva...jag har olika färger. Jag började med två olika tuppar och fyra höner, nu femår senare har jag 8 höner , fyra tuppar, mina tuppar går bra ihop och är lugna o snälla.... Jag tycker det är bra med en stor rastgård som är säker mot rovdjur. Hönsen vill gärna vara i söder. Ha sitt pinne ute mot en vägg, i en del av rastgården ha tak där de kan vara när det  regnar... där de också kan ha sandbad . ha gärna någon vinbärsbuske i hönsgården , körsbär är också populärt, en kompost är också roligt (tycker hönsen ) o ha i hönsgården.. Lycka till....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 03 mar-13 kl 12:21 »
Citera
ha gärna någon vinbärsbuske i hönsgården
Inte mycke kan intressera hjöns som en buske RÖDA vinbär. Här ha dom 3. Men svarta vill de inte ha så de går till hushållet.

Jag rekommenderar höns av någon kombinationsras, eftersom de även ska bli mat. Här finns i nuläget
australorp (ganska köttiga, ska värpa bra men.....),
orphington (ruvvilliga, köttiga, inte så många men stora ägg)
barnevelder (värper bra)
welsumer (stora mörkbruna ägg, någorlunda välväxta) även tupparna här är welsumer.
Isbar (små beniga men värper bra på vintern)
ett par blandraser, (små men värper utav attan)

Wyandotte är en annan bra kombinationsras. Om dvärghöns tycker vi inte i det TiBbetanska residenset.
Sen finns det många höns som sägs vara både det ena och det andra fast ingen egentligen vet.  ;) Små beniga stackare som varken växer eller värper.......

En bra länk: http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm men ta inte för givet att hönsen du får tag på är som du förväntar dig.  ;D De är som de är.....de där!

Björkebo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 mar-13 kl 13:58 »
Tack för era svar! Har läst en hel del och gick med i en grupp på facebook där det inte alls verkar "tillåtet" att vilja använda både ägg och kött! Skönta att få så fint mottagande här!
Vi har en stor kaningård i dagens läge och det skulle helt klart gå att bygga på med en hönsgård åt något håll! Men hällst vill vi att dom sprätter runt med oss på ägorna!=)

Har fastnat för rasen Sussex, har ni några erfarenheter av dessa sköningar? Läst att dom värper bra och samtidigt har bra kött och att dom är lugna och trevliga att ha att göra med! Vill lova att dessa kommer få det lyckligt och kärlksfullt hos oss under sin livstid! Så därför vill vi ha en ras eller blandras som är lugn trevlig och som vi kan kela med!=) Har från flera fått tipset att fråga hönseriet vi har i närheten (där vi idag köper våra ägg) om vi inte kan få några höns av dom. Men hur är dom att ha som sällskaps höns/trädgårdshöns? Vet man ens va det är för ras? Dom är ju vana med att vara i jätte flockar i stora hangarer. Någon som vet hur dessa är köttmessigt? Vill inte att det skall gå till spillo. Vill lixom återsluta kretsloppet.

Vi kommer bygga ett riktigt och ordentligt hönshus så att vi kan ha året om höns om vi skulle ångra oss!
Men endå hålla oss småsklaligt och familjärt!

Längtar verkligen efter att dra igång!!
 :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 03 mar-13 kl 14:40 »
Sussex är en ras (bland flera) som anses obefogat stora i maten, och växa långsamt. Annars är det väl inga större fel på dom.
Hönserihöns (värphybrider) som byts ut kan man börja med om man är osäker. De flesta vänjer sig snabbt till att bete sig som trädgårdshöns samt flockbeteende. Värper massor, blir kanske inte mer än 2-3 år, då de ofta får äggledarinflammation, vilket slutar med att hela hönan blir inflammerad. :P De har jättedålig köttansättning.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 mar-13 kl 15:00 »
om ni skaffar dom på våren så har dom ju lång tid på sig att växa så kör på sussex ni :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 03 mar-13 kl 15:19 »
Jag skulle inte vilja äta en stackars fabrikshöna. De flesta raser är ju tama och trevliga, iaf tunga raser, så välj nån sån. Men det är inte helt lätt att hitta unghöns på våren utan mest kycklingar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Viopet

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-13 kl 15:40 »
Jag har sussex och några andra raser. Som någon skrev så växer de långsamt och äter ganska mycket men de är väldigt trevliga att ha att göra med. För köttet skull så föredrar jag Faverolle, ungefär lika stora höns men äggen är något mindre (och färre upplever jag). Upplever att faverolle har bättre köttsammansättnin men jag har inte så lång erfarenhet av höns så det kanske bara är de individerna som jag har haft? Lycka till med dina höns. ( du kommer säkert ha åretrunthöns ;D )

amillacan

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 mar-13 kl 16:52 »
Faverolle är en lugn och trevlig ras som passar både till ägg och till grytan.
Prova Facebook sidan: Vi som har höns
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Björkebo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 mar-13 kl 21:45 »
Kännde oxå lite skeptik mot "industri"höns. Just för att vi till 70% chans kommer slakta dom till hösten. Och då vill jag verkligen inte spilla köttet. Men om vi bestämmer oss för åretrunt höns skulle själen må guld av vetskapen att få rädda några små liv från gasen. "Ingen kan göra allt, men alla kan göra någt!"

Att hönsen käkar mycket är nog inget som kommer störa! Dom får äta så mycket dom behöver, så länge dom är lyckliga! Ska läsa på lite mer och då inte bara läsa om sussex som jag snöat in mig på!;)

Jag blev faktiskt medlem på vi som har höns sidan på facebook igår kväll!=) Kul sida!

En sak som slog mig nu kan man bande olika raser tillsammans? Några sussex och några andra "värphöns"?
Och jag känner mer och mer på mig att vi faktiskt kommer bli åretrunt hönsare endå!;) haha!

Tusen tack igen för att ni vill bolla lite med mig!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 03 mar-13 kl 22:55 »
Självklart kan ni blanda som ni vill. Det är bara om ni blir intresserade av rashönsavel eller genbanksuppfödning som man måste hålla "rasrent". Ett förlag är att skaffa ett par industrihönor som kan värpa av er direkt och skaffa samtidigt ett gäng kycklingar. Tupparna slaktas i höst och så har ni några fler hönor. Jag har svårt att tro att ni vill vara utan egna ägg under vinterhalvåret. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 04 mar-13 kl 09:23 »
Tänk på att om ni vill ha ägg även på vintern, så är det unghöns som värper bäst då, dvs höns som är kläckta på vår och försommar, och som börjar värpa på sensommar-höst. När hönsen är ett år äldre så ruggar de på höstkanten, och sedan brukar de inte värpa något nämnvärt innan det blir vår igen.

Så att kläcka några nya varje år, som ska ge ägg under vintern, är en bra idé. Äter ni hönsen, så kan man ju slakta någon äldre höna, om det börjar bli trångt i hönshuset, annars brukar det inte vara något problem att sälja hönor, även om de är några år, om man bara är ärlig med åldern.

Om man kombinerar flera olika raser, så kan man ju få olika äggfärg också, det är kul tycker jag.

Wyandotte är en bra kombinationsras, som ger fina slaktkroppar på överskottstupparna. Och de lägger vackert rosa ägg. Isbar värper mycket bra, de lägger ägg i olika gröna nyanser - dock har de en sämre slaktkropp, men ändå helt ok om man vill göra tuppgryta. Maran lägger läckert mörkbruna ägg, de är ganska fodereffektiva, mina värper riktigt bra och slaktkroppen på tupparna är bra, om än mindre än wyandotterna.

Det finns många trevliga raser, som värper goda ägg i olika färger, som är vackra, trevliga, ger en bra slaktkropp osv. Prova med lite olika raser, så hittar ni säkert snabbt lite olika favoriter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 mar-13 kl 09:43 »
Humm ! Är bramor annorlunda då tro ? för här har dom värpt i tre vintrar utom under någon månat vid strängaste kylan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 04 mar-13 kl 09:50 »
Humm ! Är bramor annorlunda då tro ? för här har dom värpt i tre vintrar utom under någon månat vid strängaste kylan.
Ja, hur man definierar vinter är ju olika. Om dina brahmor värper bra så har du hittat ovanliga brahmor, för de brukar värpa dåligt.

Mina äldre djur brukar göra uppehåll i ca 2 månader, någon gång mellan september och januari, och sedan värpa färre ägg än vad unghönorna gör resten av den perioden. De värper alltså lite, men inte typ 6 ägg i veckan, som unghönorna gör.

Mina höns bor i en ladugård, det är ca 4 grader som kallast (utom någon enstaka köldperiod när det kan vara lite kallare), oftast ligger temperaturen på 6-10 grader vintertid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 mar-13 kl 09:57 »
Ja dom måste va bra för får mellan 3och 5  om dan dom är så tama och vänliga så ja är jätten nöjd . Ska tilläggas att dom till å med fått kycklingar alldeles skälva även om det inte var så många och dom är uppätna nu för utom en höna .Men mycket mat blev det på tupparna samt gott så aldrig mer en köpe kyckling.
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 10:05 av mummrick »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 04 mar-13 kl 10:51 »
Hur många timmar har du tänt till dem då?

Jag tycker väldigt mycket om Brahma men de växer långsamt, tar lång tid till könsmognad och de ruvar alldeles för gärna (=värper inte då)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 mar-13 kl 11:01 »
Hur många timmar har du tänt till dem då?

Jag tycker väldigt mycket om Brahma men de växer långsamt, tar lång tid till könsmognad och de ruvar alldeles för gärna (=värper inte då)
Det tänds och släcks klockan från 08 till 20.00

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser