Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 52945 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #100 skrivet: 27 aug-13 kl 20:35 »
Jo, morsan är glad!!!

Jag tror att Hope kommer att uppfatta henne som en ny Iphone, ungefär. Något man kan eyea...
Hope är totalt såld på text-TV. nam håller koll på det och rätt var det är: Byter det sida ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #101 skrivet: 28 aug-13 kl 11:23 »
Men Hope, då, är du fast för TV?  Jag tror du behöver en rejäl fårflock att titta på, tills människovalpen börjar kräva passning!  Om du inte har får på ditt nya ställe, så byt åtminstone ut TVn mot att hålla reda på att den lilla valpen mår bra!  ;)  Lycka till!!  :D  När den börjar kravla omkring, så behöver den nog eyeas ...  :P  Till dess ligger den väl mest still och låter och luktar som en nyföding.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #102 skrivet: 01 sep-13 kl 14:06 »
Morsan kom hem sent igår - det var nästan helt mörkt.
Då var det dags för mörkervallning ;D Jag har märkt att när det är nästan helt mörkt, får man röra på sig mycket så att ullisarna ser en... Det är ingen idé att stå och stirra på dom i mörkret, för det ser dom inte...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #103 skrivet: 01 sep-13 kl 17:02 »
Var det inte du som hade en fin reflexväst?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #104 skrivet: 01 sep-13 kl 17:06 »
Jo, men vad hjälper den i kolmörkret ??? ??? ::)

Trollmor

• -
« Svar #105 skrivet: 01 sep-13 kl 17:24 »
Kolmörker, höstmörker ...  hmmmm ...  Ett sånt där blinkande halsband kanske?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #106 skrivet: 01 sep-13 kl 18:13 »
Morsan gillar inte saker som blinkar... :o

Trollmor

• -
« Svar #107 skrivet: 01 sep-13 kl 23:00 »
Bäst att jag inte blinkar då ...  ;) ;) ;)  Pannlampa fastsatt i västen?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #108 skrivet: 02 sep-13 kl 18:39 »
Bästa sättet att idka mörkervallning är att morsan tar en ficklampa och lyser på mig (utan att blända mig, förstås) Det gör att ullisarna ser mig och går bort från mig ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #109 skrivet: 03 sep-13 kl 11:53 »
Jamen då har ni ju redan löst problemet!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 03 sep-13 kl 17:45 »
Jomenvisst :-[
Fast det vill ju till att kärringen tar med sig ficklampan, också >:D :o 8)

Trollmor

• -
« Svar #111 skrivet: 04 sep-13 kl 11:15 »
Du får väl påminna henne.  Peka med näsan mot ficklampan när ni ska ut!  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #112 skrivet: 06 sep-13 kl 17:19 »
Nu har vi flyttat ullisar - i dagsljus ;D ;D ;D
Morsan körde bilen som vanligt, bakefter, men det betyder ju att jag får åka hem igen och slipper att gå ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #113 skrivet: 12 sep-13 kl 13:46 »
Avmaskat bääbisar - då får jag stoppa in dom i en fålla och sedan ser jag till att de går in i hanteringsrännan. Där står morsan vid vågen och läser av vikten och ger avmaskningmedel. Bra samarbete, så går det fort!!! ;D
Sen har vi plockar in rymmar-ullisar i hagen nere vid sjön. Det gjorde vi, tills morsan hittade hålet i fårnätet. Det var svängdörrar på den hagen innan dess :o ;D ;D
Nu stannar de inne. Tyvärr tycker jag, eftersom jag vill ha så mycket jobb som möjligt... Men morsan är glad.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 17 sep-13 kl 18:40 »
I helgen fick jag rycka ut och hjälpa till att flytta ullisar på gården där jag brukar vikariera ibland... Det var tre olika flockar som skulle få utvidgat bete, så morsan och gubben sprang runt och flyttade elnät, medans jag höll ordning på ullisarna.
I sista flocken som skulle flyttas fanns det en "självmords-ullis" som satsade järnet nerför gårdsplanen ;D ;D ;D Det hade hon ingen för... Jag sprang ifatt henne och slängde mig in framför henne och vände tillbaka henne igen.

När vi kom hem så skulle slakt-bääbisar sorteras bort. Morsan tog mig förstås ;D
Då var det kinkigt, för en av hanbäbisrana tänkte hela tiden vända tillbaka till fållan där de andra stod. Då får man inte gå på för hårt, för då kan man tappa hela skiten tillbaka igen. Man får vara försiktig och tala om för ullisen att det inte är någon idé att försöka, samtidigt som man håller koll på dom andra så att de inte uppfattar att det är fritt fram att vända. Samtidigt måste man övertyga allihop om att de ska gå bort från fållan... Fixade jag galant förstås :-[ Morsan berömde mig efteråt. Hurra!!! ;D

Spännade värre i ullishagen!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 21 sep-13 kl 18:29 »
Nu tycker vi verkligen olika!!!
Igår skulle alla mamma-ullisar och 8 bääbis-ullisar (vinterns blivande oskulder) hem ifrån hagen vid sjön. Det är en lååång backe upp från sjön och morsan satt i bilen och åkte efter oss. Då var det två bääbis-ullisar (som enligt min mening) var dumma och vände tillbaka. Enligt morsans mening så körde jag på dom för hårt (!!!) Morsan ropade på mig och en av bääbisarna vände tillbaka till flocken, men en klev av vägen och gick ut i skogen!! Morsan skickade mig efter den, men jag såg ju hela flocken försvinna över backkrönet. Alltså var jag inte speciellt noggrann, när jag letade efter den bääbisen...
Jag tycker hellre en hel flock på vägen än en i skogen ;D ;D Morsan fick kliva ur bilen, och visst jag hjälpte henne att fånga in den besvärliga 13009. Morsan fick släpa 13009 till bilen och slänga in henne i MIN HUNDBUR! Sen var hon sur, kärringen.
Resten av flocken sprang hem.
Igår var jag billig :-[ :-[

Trollmor

• -
« Svar #116 skrivet: 21 sep-13 kl 22:41 »
Igår var jag billig :-[ :-[
Synd att jag inte dök upp då med två mille på fickan ...  :P

vallhunden

• Västergötland
« Svar #117 skrivet: 27 sep-13 kl 18:01 »
Jaja, det är glömt och förlåtet nu... ;D
Morsan var sen hem igårkväll. Bääbis-ullisarna skulle ha pellets och två bääbisar skulle ha diarre-medicin. Morsan tog med sig ficklampan ut i hagen (jo, faktiskt!!!) för att kunna kolla öronnummer på dom, så att rätt bääbis fick medicinen. Jag hade kunnat tala om vilka dom var, på lukten - men det höll jag mig för god för. Hon kunde gott leta :-[
Jag tror att snart det slut på utevistelsen för ullisarna. Gräset växer inte så bra längre.
Jag tycker det är mysigt när jag och morsan går in i ullis-huset för att ta hand om dom på kvällarna. Ser fram emot det lite!!
Skithunden är inte alls intresserad av att vara med i ullis-huset.  ???

vallhunden

• Västergötland
« Svar #118 skrivet: 27 sep-13 kl 18:24 »
Morsan har berättat att hon ska iväg och tävla i helgen med Skithunden. Jag kommer att få sova i hundgården :o :o >:D Kommer att sakna sovrummet och Bia-bädden med fårskinn i :-[ ::)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #119 skrivet: 29 sep-13 kl 21:37 »
Fan också, en hel natt i hundgården, hur kan hon med??!!! Jag som är hennes bästa hund ??? ???Kom in i kväll, morsan gav mig en bit fläsk, jag bet nästan handen av henne när jag tog det....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser