Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasullera, innehåll  (läst 2918 gånger)

ninja

• Skåne
Rasullera, innehåll
« skrivet: 02 mar-13 kl 09:10 »
Jag har tvättat hår och kropp med rasullera (rhassoul) i några månader med fint resultat. Leran är en naturlig minerallera från Marocko. Jag använder leran två ggr per vecka och det kostar kring två kr per gång att nyttja.

Min fråga är: är det ngn som ha läst labtest eller liknande ominnehållet i leran? Det är ju trist om tex Pb-halten är hög eller ngt liknande.

Midvinter

• Dalarna
SV: Rasullera, innehåll
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 19:50 »
Vad har dom för slags berggrund där leran bryts? Ta reda på om det kan förekomma bly i den typen av berggrund.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 20 mar-13 kl 14:22 »
Du kan ju alltid fråga leverantören efter den lagstadgade informationen för kosmetiska produkter.  (:)

ninja

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 mar-13 kl 07:27 »
Du kan ju alltid fråga leverantören efter den lagstadgade informationen för kosmetiska produkter.  (:)

Det räknas inte som en kosmetisk produkt och berörs därmed inte av gällande lagstiftning, men tack i alla fall

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 22 mar-13 kl 07:42 »
Du får väl fråga leverantören. De borde ju veta vad de säljer. Om de inte vet vad de säljer bör man köpa av någon annan som vet vad de säljer.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 22 mar-13 kl 08:26 »
Blev nyfiken på vad det är om det inte räknas som en kosmetisk produkt. Lagdefinitionen jag hittat lyder

1) kosmetisk produkt ett ämne eller en produkt som används på människokroppens yttre delar, tänderna eller munnens slemhinnor i uteslutande eller huvudsakligt syfte att rengöra eller skydda dem, bibehålla dem i gott skick, parfymera dem, förändra deras utseende eller korrigera kroppslukt,

Om rasulleran marknadsförs för att rengöra håret, så måste det som jag fattar det vara en kosmetisk produkt. Vad är det annars?

Anders G.

• -
« Svar #6 skrivet: 22 mar-13 kl 08:32 »
Visst är det en kosmetisk produkt. Glasklart.

ninja

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 mar-13 kl 09:28 »
Jag ska dubbelkolla med affären idag och återkommer här. Det marknadsförs inte som ngt alls, så man kan väl ha det till vad man vill men alla jag vet som använder det har det på hud eller hår.

Anders G.

• -
« Svar #8 skrivet: 22 mar-13 kl 09:52 »
Det går inte att komma undan genom att låtsas att man inte marknadsför produkten för ett visst ändamål.
Säg till om butiken hos läkemedelsverket som är tillsynsmyndighet för kosmetiska produkter, så river de i sin tur vidare med leverantören.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 22 mar-13 kl 17:14 »
Måste det vara en kosmetisk produkt för att krävas info om innehåll? Jag håller på med keramik, och där krävs datablad för alla råvaror. Men det kanske inte är samma sak?  :-\  ???
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

ninja

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 mar-13 kl 17:22 »
Affären visste inte. Nu frågade jag ägaren, inte bara en anställd som förra ggr. Men med eller utan innehållsförteckn så varstår min fråga: vet ngn om det finns tungmetaller i leran. Om ja, så lär ju det inte stå i innehållsf, utan där lär stå torkad marockansk lera, vatten, salt eller liknande. Därför vill jag ha ett labtest

Anders G.

• -
« Svar #11 skrivet: 22 mar-13 kl 19:22 »
Midvinters lera är nog en kemisk produkt. Ja, där skall innehållet deklareras, men det räcker att man deklarerar kända farliga beståndsdelar (ofarliga får man hålla "hemliga") och så skall man uppge produktens kända farliga egenskaper.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 26 mar-13 kl 16:26 »
Googlade lite: http://www.mountainroseherbs.com/learn/rhassoul.php

Det går säkert att kontakta dessa mountainroseherbs och fråga om innehållet, hur analysen är gjord, osv.

ninja

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 mar-13 kl 18:40 »
Googlade lite: http://www.mountainroseherbs.com/learn/rhassoul.php

Det går säkert att kontakta dessa mountainroseherbs och fråga om innehållet, hur analysen är gjord, osv.

Superbra info, tack så mycket!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser