Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ev. köp av jordbruksenhet.. lån, stödrätter m.m?  (läst 15474 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Ev. köp av jordbruksenhet.. lån, stödrätter m.m?
« Svar #20 skrivet: 19 mar-13 kl 11:16 »
Men Olivia bor ju i Jämtland... Region 5.

MagnusH

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 19 mar-13 kl 22:18 »
Visst, och mitt sifferexempel som Olivia ifrågasatte kom från Älvsborg... Region 3.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 03 apr-13 kl 15:24 »
Först nu har jag hittat en sida där man kan annonsera gratis efter stödrätter. Stödrättsbörsen har dyrt courtage och är svår att förstå sig på, så den vill jag inte använda. Blocket funkar ju också men där är det aldrig gratis att annonsera. Gulans.se är gratis men hittar inget där. Denna sida verkar dock vara helt gratis att annonsera på och där finns några annonser:

http://stodratter.se/?p=30456&m=4105

T16_AeRo

• Närke
« Svar #23 skrivet: 20 apr-13 kl 20:14 »
En liten fråga till:
Kan man dra av pantbrevskostnden.. eller en del av den?

Existens!

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 apr-13 kl 10:47 »
Ja, själva kostnaden för pantbrevet ( och stämpelskatten ) kan du bokföra under t.ex 'bankkostnader'. Eller övriga fastighetskostnader. Inte så kinkigt.

Pantbrevet som sådant bokförs däremot inte alls, det är ingen tillgång eller skuld.

T16_AeRo

• Närke
Gården köpt =)
« Svar #25 skrivet: 29 jul-13 kl 21:54 »
Kan uppdatera tråden lite då jag och min sambo nu ägt gården i fråga sedan mitten av maj  :D

Inga stödrätter ingick vid köpet så de får vi köpa till.
 Inkomsten (stödet) vi kommer få in för vår mark, kan man ha det som grund för momsregistering?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 29 jul-13 kl 22:03 »
Om gården är taxerad som lant- eller skogsbruk ska det inte vara några problem att momsregistrera sig.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

T16_AeRo

• Närke
« Svar #27 skrivet: 29 jul-13 kl 22:42 »
Om gården är taxerad som lant- eller skogsbruk ska det inte vara några problem att momsregistrera sig.

Det är en lantbruksenhet (typkod 120). Tänkte väl mer på att jag måste kunna dra in momspengar till staten om de skulle vara så snälla att de låter mig köpa en traktor utan att behöva betala moms på den.. och tanken är då att jag gör det med gårdstödet. Om det nu fungerar så  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 29 jul-13 kl 22:49 »
Det är en lantbruksenhet (typkod 120). Tänkte väl mer på att jag måste kunna dra in momspengar till staten om de skulle vara så snälla att de låter mig köpa en traktor utan att behöva betala moms på den.. och tanken är då att jag gör det med gårdstödet. Om det nu fungerar så  :)

Då kan du momsregistrera dig och dra momsen på traktorn och allt annat du köper som tillhör skogs- eller lantbruket. Gårdsstödet är det ingen moms på.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 jul-13 kl 12:45 »
Fint att det blev köp!

Nej, som sagt.. stöden är det ju ingen moms på.  Skulle du stöta på en riktigt petig tjänsteman på skv, så skulle dom kunna hävda att du måste ha haft nån slags momspliktig försäljning, för att få dra av momsen på det du köper in.  Men så funkar det ju inte i praktiken, utan du skriver på momsansökningen att du kommer att sälja för t.ex 20 000 kr, och då blir det sällan problem.  Att du sen inte lyckas sälja så mycket kan ju inte du hjälpa.
Om du däremot skriver 0 kr som förväntad försäljning ( omsättning ) så är det ju att utmana ödet och du kommer att bli ifrågasatt.

Att bara uppge stöden som omsättning är heller ingen bra ide eftersom det inte är moms på dom, och om man säljer varor/tjänster som är momsbefriade så har man oftast heller inte rätt att dra moms på det man köper in till den delen av verksamheten.

Så skriv du en liten förväntad försäljning, så blir det bra  :)

Kan ju backa upp med lite länkar:

Momsbroschyren
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CFYQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.estra.se%2Fforums%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D185%26d%3D1194336935&ei=c5n3Ue63JOfE4gTyzYDYBQ&usg=AFQjCNHDubR36YYlPkA7siVoo9gkSx8T4A&sig2=eCDTRD-IiMk1s5XtFDHeSQ&bvm=bv.49967636,d.bGE

Ur texten:

Du ska alltid – oavsett hur mycket du säljer för –
anmäla dig för registrering om du är skyldig att ta ut
(debitera) moms. Anmälan bör lämnas 14 dagar innan
verksamheten påbörjas. Verksamheten anses vanligtvis
påbörjad när du börjar sälja varor eller tjänster.

Om du dröjer med att lämna registreringsanmälan
kan du få betala ränta pga. att du betalar momsen för
sent.
Om det fi nns särskilda skäl kan verksamheten anses
påbörjad så snart du haft kostnader för verksamheten.

Du kan då ansöka om registrering för moms innan du
räknar med att få intäkter. Det brukar kallas att man
ansöker om registrering under ett uppbyggnadsskede.
Om du vill använda den möjligheten ska du särskilt
ange detta i din registreringsanmälan

Det var detta jag menade  att en nitisk tjänsteman kan haka upp sig på.
« Senast ändrad: 30 jul-13 kl 12:52 av Existens »

T16_AeRo

• Närke
« Svar #30 skrivet: 02 aug-13 kl 21:39 »
Mkay.. får väl försöka hitta nåt annat sätt att betala tillbaka lite momspengar  :-\
 Jag kanske oroar mig i onödan. Sambon och jag har ju varit trogna anställda skattebetalare under alla dessa år, så våran lilla gårdsverksamhet kanske inte hamnar under luppen i första taget. Vi kommer ju såklart fortfarande ha anställning vid sidan om.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #31 skrivet: 22 sep-13 kl 20:07 »
Hur fungerar det skattemässig med skogsavverkning? Finns det något att beakta när man har avverkningbar skog samt lån som man vill betala av.

Existens

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 sep-13 kl 10:54 »
Det finns hur mycket som helst att beakta  :).. det finns nog ingen sak som ha så många specialregler som skogen.
Det beror ju på att skog ger så ojämna inkomster. Du hugger ner ett skifte nu och får betalt, sen dröjer det kanske 40 år innan det kommer en ny inkomst därifrån, så då vore det ju inte rättvist om du skulle behöva skatta för alltihop direkt.

Det är alltid knepigt när man ska amortera på lån, eftersom amorteringar ju inte är avdragsgilla. På ett eller annat sätt får man alltid skatta för det man amorterar på lån, så det vill till att tänka sig för lite.
Om vi säger att du hugger skog för 100 000 och betalar in 100 000 på lånen. Då kommer du att få en restskatt på 50 000, eftersom du fått in 100 000 som intäkt och spenderat dom på en icke avdragsgill kostnad.

Därför finns först och främst skogsavdraget.

Det innebär att du som köpt en gård på vanligt sätt får dra av 50% av det du hugger för, upp till ett belopp som är 50% av det du betalat för skogen.

Vi säger att du betalat 1 000 000 för gården.  Enligt taxeringen så är 70% av gårdens värde skog.
Då har du alltså betalat 700 000 för själva skogen.
50% av detta, dvs 350 000 är det totala avdragsutrymmet du har under den tid du äger gården.  Detta är det första du ska räkna ut för egen del.

Om du nu då säljer en rotpost eller avverkningsuppdrag för 100 000 så får du dra av 50% av detta, dvs 50 000, och det blir då alltså det du kan betala av på lånen utan att skatta.

Nu har du då utnyttjat 50 000 av dina totala 350 000 och har alltså 300 000 kvar i utrymme om du hugger nästa år, osv, tills hela utrymmet är utnyttjat. Då är det stopp för fler skogsavdrag.

Skogsavdraget är maximalt när man säljer rotposter eller avverkningsuppdrag. Hugger du själv och levererar så är det en annan procentsats.

Exempelbonden här ovan skulle alltså kunna betala av 350 000 på sina lån skattefritt.

Men. Och nu kommer haken. 
Om du sen säljer gården med vinst, fast all skog är nerhuggen, då kommer du att få återföra gjorda skogsavdrag till beskattning.  Då läggs det till reavinsten. ( du har ju plockat ut skog från gården, men ändå sålt den med vinst, alltså måste du skatta för det du tagit ut ).
I praktiken kanske det blir så att man får sälja med förlust eftersom skogen är borta, och då märks ju inte återföringen av skogsavdraget på samma sätt.

Och det där får man hålla redan på.. Farsan gjorde ett skogsavdrag på 16000, 1970 och fick återföra det 2007 när han sålde till oss.

Sen finns då andra sätt att dela upp skatten.

Det vanligaste är att man säljer en större post till ett stort skogsbolag, och gör upp en utbetalningsplan som sträcker sig över flera år.  Då blir bara intäkten det man får ut varje år.  Då blir det lite lättare att kvitta bort den mot utgifter.

Annars så öppnar man ett skogskonto i sin bank. Där kan man sätta in pengar och skatta när dom tas ut.

Finns lite att välja på  :)

PeGe

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 23 sep-13 kl 15:03 »
Kapar tråden lite grann, hoppas det är ok.
Jag och sambon ska köpa till lite mark nu, ca 49 ha (20 ha åker och resten skog). Vi ska behålla villatomten som en egen fastighet, så det blir två separata. Blir det mest fördelaktigt då alltså att lägga det mesta av lånet på villan, för att få dra av den räntan i inkomstdeklarationen? Vi ska ju försöka sälja lite kött, hö och spannmål från gården, men det kan ju ta ett litet tag innan det kommer igång. Tidigast nästa höst kan man väl vänta sig någon form av inkomst. Om jag förstått det rätt kan man alltså inte dra av räntan på lantbruksfastigheten på inkomstdeklarationen?

Existens

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 sep-13 kl 16:54 »
Om du lyckas smyga över så mycket ränta som möjligt på villan så är det såklart bäst. Då kan du ju utnyttja ränteavdragen mot din vanliga inkomst.  Gården lär väl som sagt kanske inte ge så mycket inkomster så risken är ju att man står med en massa ränteavdrag till ingen nytta.

Men ska man göra rätt, så ska räntan som är hänförlig till gården också bokföras på gårdsdelen av deklarationen, dvs näringsbilagan.

Viktigast är nog att man kommer fram till en lämplig kompromiss från början, och sen håller sig till den fördelningen.
Risken för att väcka uppmärksamhet är ju större om man plötsligt byter system.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #35 skrivet: 25 sep-13 kl 11:50 »
Tack för tipset om skogsavdrag.. tål att tänkas på  :)

Ett annat dilemma vi har är ju att vi gärna vill värdera om gården efter att vi lagt ner tid och pengar på den. Men har vi då avverkat skogen tas väl även detta med i bankens värdering? Kan det isf bli så att banken värderar gården lägre än vid inköpet?

Existens

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 25 sep-13 kl 11:56 »
Ja, ta det lite försiktigt med nya värderingar om ni inte absolut behöver.

Sen beror det lite på vad banken har värderat första gången. Fullvuxen skog brukar dom inte ta med i värderingen ändå, eftersom den ofta plötsligt försvinner.  Växande skog i mellanklassen är det som nog ger högst värde.  Ofta kan ju också ett välrenoverat hus mycket väl uppväga en skogsavverkning.
Lika väl som att ett klåpar-renoverat hus, allmän röra på gården osv.. drar ner värderingen i botten  :)

Varför vill ni värdera om?

T16_AeRo

• Närke
« Svar #37 skrivet: 25 sep-13 kl 12:54 »
Vad banken gick på vid köp är väl mäklarens underlag antar jag.
 Tanken med ny värdering är att få ner topplånet vi har. Saker som finns på listan är ny avloppsanläggning, bygga om kostall till häststall, ridbana, ny panel på huset, bygga carport m.m. Allt vi gör med gården kan bara bli till det bättre då tiden i stort sett stått stilla sedan ca 15 år sedan då förra ägaren drabbades av en sjukdom.
 Att båda jag och min sambo vill ha ordning och reda gör väl inte saken sämre heller.

Nu har jag ju inte pratat med banken om hur det går till med omvärdering ifs
« Senast ändrad: 25 sep-13 kl 13:00 av T16_AeRo »

Existens

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 sep-13 kl 13:06 »
Ja, dom sakerna du räknar upp lär höja värdet mer än det som faller bort vid skogsavverkningar, det är nog tämligen säkert.  Med undantag för om du kalavverkar hela gården då förstås, men det är väl inte tanken.
Hur mycket skog är det?  Finns det en skogsbruksplan?  Har du en plan så kan du ju alltid hänvisa till den.
Planerna brukar bygga på en 10-årsperiod och att det ska finnas ungefär samma mängd skog om 10 år som nu, ifall man följer åtgärderna.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #39 skrivet: 25 sep-13 kl 13:23 »
Det som finns är enbart en liten teg på 4 hektar. Skogen ligger några kilometer ifrån själva gården vilket är lite synd då man annars hade haft mer glädje av den. Ska gå igenom skogen med min far då han är mer insatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 4 användare
Francisbah, javill, Asger, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser