Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  idétorka på underhållning till kaninerna..  (läst 1778 gånger)

lusen2008

• Uppland
idétorka på underhållning till kaninerna..
« skrivet: 28 feb-13 kl 15:31 »
mina gottisar försöker äta upp burarna, ja ger grenar redan, dom har hylla och bra utrymme, hanen har haft en tunnel som han lessnat på, så den fick honan idag.. dom gick på låda, men även utanför så ja lessna, men fyllde dom idag med snö, tänkte om dom ville gräva eller bara tvätta fötterna lite.. gett en bit av en tom papprulle som de va byggplast på som dom får bita sönder.. dom slänger gärna runt med vattenskålen som är i plast,sån man hänger på gallret, men flyttar även runt keramikskålar..

har en lejonhuvad liten dam med, men hon är mkt lugnare och nöjd med livet som de är.. hon fick snölåda och grenar hon med..   ..  ja brukar sätta pinnarna mellan väggar så dom får ta ner dom, men de går ju rätt fort..

vad kan man mer hitta på så dom slipper ha tråkigt under tiden man inte är hos dom ??? 

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: idétorka på underhållning till kaninerna..
« Svar #1 skrivet: 28 feb-13 kl 15:38 »
Kan det vara dags för kärleksbekymmer?  Det är inte lätt när hormonerna dansar tango i blodet på en ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 feb-13 kl 15:51 »
Precis. Min hane hoppar runt och jagar honorna för fullt nu. Nu bor visserligen mina i växthuset så där har det ju blivit vår mycket tidigare än utanför.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 28 feb-13 kl 15:53 »
Rättar de sig efter värme, ljus, näringstillgång eller vaddå?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-13 kl 18:37 »
Ja, det måste de väl göra - som alla andra djur. Mina gör det i alla fall - i alla fall efter värme och ljus - foder har jag inte direkt koll på hur de fått så det kan jag inte säga säkert. Tidigare år (då har de bott i uteburar) har det inte kommit ungar förrän typ maj/juni. Förra året bodde de inne (ej isolerat, men höll plus och med timer på belysning) och då kom första kullen i slutet av januari. Detta året har de bott i växthuset och jag gissar att han började för en vecka sedan eller två, när solen började värma. Började även ge dem kraftfoder ungefär då, så det kan säkert påverkat dem också.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-13 kl 21:34 »
Verkar lite svårt att lista ut vad de verkligen reagerar på, då!  ;)  Om man nu antar att det är para sig som Lusens gottisar vill, hur stämmer det i tiden med när mödrar och barn behöver som mest näring, och när man kan räkna med gott färskt gräs att beta?  (Jag förmodar att deras instinkter och parningssäsong inte är anpassade efter att bli matade av människor.)

lusen2008

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-13 kl 00:12 »
njaa, ja provade å sätta ihop dom för ca en vecka sen, men då fanns inget intresse hos honan, och ganska svalt hos hannen.. käkat burar har dom gjort sen i vintras...   som tur är så är de mest på brädan vid dörren, den är ju lätt å byta ut, men ändå inte kul..   
dom står ute, i ca 90graders vinkel (två burar) buren som står med kortsidan mot vår altan är de en meter mellan så rätt bra la får dom vid lugnt väder, men blåser de på så blir de en virvel där iaf, solen får dom lite utav nu, därför vi ställde dom så, lite sol, men inte gassande sol på sommarn...
ja kan inte ta ut dom i sele heller, för katten är för tuff, han ger sig på dom, och har dödat en vuxen gottis på ca 3kg.. och försökte ta honan genom kompost-bur med hönsnät på när ja var precis bredvid..  vet inte hur de blir i sommar, känns stressigt för kaninerna å va i rastbur, men tråkigt å inte få komma ut.. 

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 01 mar-13 kl 02:00 »
Då måste det vara någon annan orsak till deras beteende.  Hur är det med spårämnen och vitaminer?  Kan det vara något de letar efter?  Om de behöver motion, så borde de ju gilla gången, eller är den för kort?  Sällskap verkade det ju inte vara, då borde de väl ha åtminstone legat intill varann, eller putsat varann, när de hade chansen?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 mar-13 kl 14:39 »
Verkar lite svårt att lista ut vad de verkligen reagerar på, då!  ;)  Om man nu antar att det är para sig som Lusens gottisar vill, hur stämmer det i tiden med när mödrar och barn behöver som mest näring, och när man kan räkna med gott färskt gräs att beta?  (Jag förmodar att deras instinkter och parningssäsong inte är anpassade efter att bli matade av människor.)

Nej, inte till att bli matade, men till hur mycket mat som finns, och stämmer det med värme och ljus också så startar det ju. De har ju inte instinkten att "den 16 mars varje år skall jag brunsta"  ;) - det är ju olika från år till år och vart på jorden de bor och hur de bor; beroende på omständigheterna alltså.

Hoppas du hittar någon lösning lusen. Hade mina kaniner betett sig så hade jag satt ut dem i hagen så de fick röra sig mer - jag hade absolut tolkat det som understimulering, om jag inte hittat något ämne de kunde ha brist på.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 01 mar-13 kl 14:44 »
Men var det inte både snöhinder och problem med den personliga säkerheten i hagen?  Hund, katt ...  :o

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 mar-13 kl 14:54 »
Nejdå, inte nu ;) . Det var i november när det kom en meter snö på ett dygn, då var det ju bara för räven/lös jakthund att promenera rakt in om det blivit skare, eller för den delen för kaninerna att hoppa ut. Men det hann inte bli någon skare innan jag flyttade dem så de hade jättekul, plumsade omkring i snön och grävde gångar så jag knappt fick fatt i dem när jag skulle flytta dem :-[. Nu är det bara typ 10 cm snö, så nu har de allt att göra om de skall försöka ta sig in.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 01 mar-13 kl 15:00 »
Lusen har tagit in snö för att försöka roa sina ninisar.  :)

Och katten är tuff, har dödat en vuxen kanin på 3 kg.  :'(

lusen2008

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 05 mar-13 kl 20:42 »
idag fick dom träffas igen, och då småputsade dom varan lite, nosa i baken på varann med.. åt lite havre ur samma skål -fast ja satte in två ifall dom skulle bli för glupska..  men para sig gjorde dom inte, ja passade på att pyssla lite i honans bur medans dom var tillsammans.. gången är så båda gottisar kan vara där samtidigt.. men hanen kan ju ha lessnat på den för han hade haft den länge, så nu är de honans tur att ha den.. snön hade dom smutsat ner massor, fick ny idag, å de gilla iaf hanen, han va där å smaskade lite..  kan ju inte skada iaf.. han fick en helt ny och hel bräda vid sin dörr, men hade börjat knapra på den med.. okej, just den brädan är väl de bästa dom kan tugga på iaf, eftersom den är lätt att byta ut, men ändå..  han är väldigt tam och skakar galler så fort han ser nån, vill ligga på rygg och bara myyysa, då blundar han.. medans honan inte är så mkt för att vara i famnen, när man väl har henne i ett bra grepp är hon still, men hon blir inte avslappnad som hanen..   men nu blir de ju trevligare att vara ute med, så dom kommer ju få mer sällskap av oss. hoppas de kan hjälpa med.. annars kan ja ju stänga in katten i källarn en stung å låta kaninerna springa lite i hage.. gick ju bra förra sommarn..

ang katten så ja, de är ju bra att han kan jaga å fånga skadedjur, men när han inte ens kan låta bli en kanin i bur när ja står bredvid känns de inte så kul å släppa ut kaninerna i rastburar i sommar, dom lär ju aldrig få vara ifred, även om dom får gömställen, vad är de för nöje å bara sitta där, för katten är envis, tror inte han lessnar i första taget..  han  fick ena hunden på 4kg att skrika till här om kvällen när sambon rastade dom, men sen om de va ett klumpigt stång-hej eller jakt vet ja inte, visar han minsta tendens till å vilja fånga dom med då jävlar är de god natt för han, för mina hundar rör man inte ostraffat... men yngsta hunden är skrikig av sig, å han brukar stånga på dom, så de kan ju varit att hon inte va beredd på å få en puff när hon gjorde ifrån sig.. (HOPPAS)

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 06 mar-13 kl 01:48 »
Skulle det kunna vara så att hanen vill gnaga sig ut till er?  I så fall vill jag gratulera!  :D  Katter kan sitta i timtal och vänta utanför ett mushål, så varför skulle den ge upp för en så stor och härlig stek?  :(  Går det att göra rastburarna större?

sisel

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 mar-13 kl 09:13 »
Här är bekymret omvänt. Jag har en övermodig liten kanin på 700 gram som blir tvärilsken om det kommer någon katt på hennes köksgolv..!  ;D (Katterna är mästerjägare, men de har stor respekt för denna pitbull i miniformat.)

Apropå underhållning, att leka och kasta runt en tom toarulle med hö instoppat i brukar mina tycka är kul. Vedträn som man byter ut, bollar som de buffar runt, gillar en del. Jag tror de tycker om omväxling.
Man ska inte underskatta kaniner - det är intelligenta små djur.

Eurydike

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-13 kl 11:24 »
Prova med vattengevär. Skjut vatten på katten när den fokuserar på kaninerna.
Jag hade en katt som var som besatt av hönsen. Klättrade runt PÅ hönshägnet och letade någonstans att ta sig in. Men med lite träning med vattengeväret kunde han vara lös med lösa höns i trädgården till slut.
Katten kan mycket väl lära sig VAD den får jaga och vad den INTE får jaga.

Ta in katten en stund och ta ut kaninerna i sele. Katten dör ju inte av att vara inne och sova en lite stund. Kaninerna däremot uppskattar verkligen att få komma ut och hoppa lite.
Lycka till

Ett annat tips för kaninaktivering är aktiveringsboll. Finns att köpa i de flesta djurbutiker. En boll av hårdplats med hål som man stoppar godis i. Så får djuret putta på bollen tills hålet hamnar nedåt och en godis trillar ut. Små morotsbitar elelr äppelbitar använder vi och det är mycket uppstattat.

lusen2008

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 13 mar-13 kl 22:45 »
här hade de kommit massa bra tips.. glömt bort internet ett tag då vi rustar kök här hemma..

han skulle nog vilja komma ut till oss ja.. om ja gullat massor med han på morgonen håller han sig faktiskt lugnare sen.. men i -14 vill man inte stå för länge, brr.. men snart kommer de kanske lite mysigare väder igen så kan man bara ute längre åt gången.. nu vill man ju bara in i värmen igen, iaf jag som har massa sprickor i händerna så ja typ börjar grina av å ta i hö., eller för å inte tala om å tvätta händerna.. utan vantar kan ja knappt gå till postlådan, men många vantar fastnar i såren med, inte kul alls..

Ripa

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 22 mar-13 kl 23:04 »
Gräv ner godsaker i en bytta med halm eller jord! :)
Lägg lite på/nära ytan så de känner lukten de första gångerna, men de borde nog lära sig snart nog och då kan du göra det svårare. Alternativt kan du hänga upp en morot eller något i ett snöre så att de lätt kan nå den, men att den ändå inte ligger still. Blir svårare för dem så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser