Jag har bestämt mig för att isolera ett svinhus ,som jag byggt, med halm, det är 15x 30 meter och isoleringen ryms inte i budgeten, det var från början inte tänkt att isoleras alls knappt, men nu känns det som att en liten isolering trots allt skulle vara skönt.
I taket kommer jag att sätta en glespanel och åldersbeständig plast, panelen underst då förståss

, sen fyller jag utrymmet mellan takstolarna med halm uppifrån, och täcker med nån form av vindpapp/väv, och sen plåt ytterst då, så det gäller att det är några dagar med fint väder så man hinner få på plåten innan det blir regn, det är alltså inget innertak utan huset är öppet upp till nock.
Min plan är att lyfta upp hela storbalar på taket och sen sprätta isär halmen med grep, det ska ju då helst vara hackad halm, så den lägger sig jämnt, ett alternativ vore ju att blåsa upp den, men jag har en svag känsla av att det skulle täcka hela byn med halm då...

Väggarna kommer att bestå av , innifrån räknat, nån skiva, troligen plywood, ålderbeständig plast, halm, vindpapp, och ytterst panel, här är det lite kruxigt hur man ska fylle väggarna så dom fylls ända upp, men jag tror det får bli nån blåsanordning, ungefär som dom gör som isolerar med lösull.
Mögel är jag inte orolig för, men det ska ju vara torr halm, och absolut bara en plast, och den ska sitta på insidan av halmen, fukten kommer innifrån och vill ut, fukt utifrån får man ju bort genom en väskött panel.
Jag är mer bekymrad för möss, men dom har å andra sidan ätit frodigt av den vanliga isoleringen i andra hus, så där handlar det nog om att planera sitt bygge så det helt enkelt inte kommer in några i väggar och tak, enklare sagt än gjort, jag vet, men försöka tänka på det kan man ju.
En sak som jag däremot är osäker på är om man ska packa in så mycket halm som möjligt? eller bara lägga in löst?